Jak dobře šéfovat na dálku

Tomáš Surka

Na českém trhu působí personálně-poradenská společnost Quanta Human Resources CZ s.r.o. od roku 2017. Ve světě má firma přes 40 poboček – kromě Česka také v Itálii, kde se od roku 1997 nachází hlavní sídlo firmy, ve Švýcarsku, Spojených státech a Rumunsku. Od 1. ledna 2020 vlastní Quanta značku JobConnector. Quanta se specializuje na hledání velmi kvalifikovaných lidí v letectví, loďařství nebo v produkci železničních vozidel, JobConnector se věnuje náborům lidí ze zemí mimo EU převážně pro výrobní firmy v automobilovém průmyslu a logistice. Tomáš Surka, generální ředitel společnosti, se zamýšlel nad tím, jak být dobrým šéfem na dálku. Inspirovala ho jarní koronavirová situace:

Pandemie i nadále nechává řadu zaměstnanců pracovat ze svých domovů. Jak by si měli s kolegy na home officu poradit jejich šéfové?

Určitě by neměli podlehnout obavám z nedostatečného dozoru. Už měsíce trvající nouzová opatření uvěznila v domácích „kancelářích“ velké množství pracovníků. Stále více převládá dojem, že pracovat na dálku možné je, a lidé se při tom chovají zodpovědně, neflákají se a skutečně odvádějí očekávané výkony. Proto by šéfové neměli propadat představě, že své podřízené musí vzdáleně neustále kontrolovat. Pokud někdo takové obavy má, asi mu v týmu scházejí lidé, na které je spolehnutí.

Je na místě se ptát, zda podřízeným doma něco nechybí k tomu, aby mohli pracovat efektivně?

Čas od času zcela určitě. Vyjádříte tak zájem o ně, což většinou potěší. Je také nutné zajistit snadný přístup k důležitým dokumentům a nastavit procesy tak, aby všichni vše zvládali na podobné úrovni.

Co je ještě hodně podstatné?

Podřízení by měli vědět, jak jejich kolektiv funguje i bez osobního kontaktu. Dobrý šéf musí dát svému týmu vedenému na dálku jasnou představu o tom, jaký má pracovní týden strukturu a řád. Týká se to například pravidelných porad. Aby zaměstnanci měli přehled o všem, nač jsou zvyklí z kanceláře.

Není někdy přece jen lepší setkat se?

Běžné neboli operativní schůzky lze vyřídit na dálku s pomocí videokonference. Tuto zkušenost si podle všeho firmy odnesou jako ponaučení i dobrou praxi z koronavirové epidemie. Některé typy schůzek si však žádají výhradně osobní kontakt. Jde například o první setkání s klientem nebo se zájemcem o práci v týmu. Týká se to i závažných strategických vyjednávání. Ty je prostě lepší dělat napřímo. Přes videohovor nemůžete protistranu vnímat tak dobře jako na živo. Mohou vám uniknout některé důležité detaily.

Emoce jsou důležitým prvkem při obchodních schůzkách, na nich často záleží, jak se business vztah vyvine. V posledních měsících však osobních setkání proběhlo daleko méně, než bývá zvykem. Jak tedy optimálně ladit komunikaci z domova, aby vše dobře dopadlo?

Určitě je dobré, pokud se opravdu nejde sejít osobně, domluvit se alespoň na společné videokonferenci. Abyste obchodního partnera viděli přinejmenším takto zprostředkovaně. Nonverbální komunikace je často minimálně stejně významná jako to, co řeknete. Doporučuji také při uzavření takového obchodu nezapomenout zorganizovat osobní setkání hned, jak to situace umožní.

Při videokomunikaci není radno podceňovat jisté zásady…

Videokonferenci s podřízenými je lepší vést z uklizeného pracovního koutu, stolu nebo z místa, které takové prostředí připomíná. ­Určitě není vhodné volat svým podřízeným z ložnice a v pyžamu. Neformální oděv však nevadí, nejlépe je ale se obléct tak, jak je šéf zvyklý z běžného kancelářského provozu. Samozřejmostí by měla být domluva s rodinou, že není vhodné volajícího při poradě s kolegy vyrušovat. Pozor na směrování kamery a na oblečení. Předejdete tak trapasům.

Myslíte si, že se podnikatelům a manažerům z domova pracovalo v březnu až květnu svým způsobem komfortně? Nebylo to pro lidi, kteří jsou týmovými hráči, až příliš skličující?

Záleží na osobnosti každého a také na podmínkách, které doma má. Jinak se pracuje z domova, když máte plně vybavenou pracovnu a klid a jinak z kuchyně, kde si vaši pozornost vyžadují tři děti. Určitě ale existují lidi, kterým trvalý home office nevyhovuje a já mezi ně také patřím. Do kanceláře jsem se těšil a šel jsem do ní hned, jak to bylo trochu možné.

Užívali si tito lidé změn, které nastaly v jejich profesním životě, anebo to bylo tolik nových zkušeností a podnětů, že byli spíš rádi, že to vůbec přežili?

To se velmi liší podle oboru, ve kterém kdo působí. Někteří to měli skutečně jako nečekanou dovolenou, někteří byli a jsou ve velkém stresu a obavách z budoucnosti. A někteří pracovníci se přes noc proměnili na krizové manažery a měli práce daleko více než před vypuknutím koronavirové krize.

Pro ženy-šéfky byl home office asi dost vyčerpávající, protože mnohé z nich si stěžovaly, že musely o sto procent změnit styl a organizaci práce, aby doma stihly ještě uvařit, učit se s dětmi, zvládat sport, procházky i vzájemnou komunikaci… Co doporučit, aby se člověk v takovém případě nezbláznil?

Těch tipů a rad se v poslední době objevilo opravdu hodně. Podle mě je nejdůležitější umět oddělit pracovní část dne a tu domácí, byť jsem celý den doma. V opačném případě to může vést k nonstop práci a vyčerpání,
nebo naopak k poklesu výkonu.

ptala se Eva Brixi