Nejlevněji se prodávaly vozy v době nouzového stavu

V době uzavření poboček prodejců ojetých automobilů se dalo v Česku pořídit automobil v průměru o 17 tisíc korun levněji než dnes, na Slovensku a v Polsku je rozdíl v ceně dokonce 28 tisíc korun. Ceny dál porostou.
Pandemie koronaviru změnila stav české ekonomiky a promítá se i do cen automobilů. Průměrná cena ojetin tento měsíc vzrostla na téměř 241 tisíc korun a vzhledem k omezenému množství automobilů na trhu a výpadkům ve výrobě nových automobilů cena dál poroste. Nejvýhodněji mohli zákazníci pořídit automobil v době nouzového stavu, kdy se dal automobil pořídit v průměru za 224 tisíc korun. Vyplynulo to z prodejních dat největšího českého prodejce ojetých automobilů AAA AUTO.

„Ještě před vyhlášením pandemie se plnily predikce ekonomů ohledně zdražování automobilů. Nouzový stav tento trend na chvíli pozastavil. Zatímco v únoru si zákazníci u nás kupovali automobily v průměru za 232 tisíc korun, v době nouzového stavu jsme museli my i další prodejci výrazně snížit ceny automobilů, abychom přestáli období sníženého zájmu o vozy. Průměrná cena se tak snížila až na 224 tisíc. Vzhledem k nedostatku automobilů na trhu způsobeném výpadky ve výrobě nových došlo velmi rychle opět k navýšení ceny, a to aktuálně v průměru na 241 tisíc korun. Na celém trhu budou ceny i nadále růst,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva společnosti AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.

I přes toto navýšení cen, jsou ojeté automobily v současnosti prakticky nejdostupnějšími vozy, které jsou ihned k odběru. Nové vozy jsou ještě méně dostupné a čekací doby se u mnohých výrobců ještě prodloužily. „Přestože jsou Češi stále opatrní, roste zájem o nákup ojetin, protože si mnozí uvědomují, že výběr vozu bude omezenější a méně výhodný,“ doplnila Topolová. I přes počátek ekonomické krize roste zájem o financování, které je stále pro většinu z nás možné pořídit za velmi příznivých podmínek.

Nejvyšším tempem rostou ceny nejen velkých automobilů typu MPV nebo Van, ale i Sedanů, které jsou i pro rodinné cestování po České republice vyhovující. U těchto karoserií vzrostla cena od dubna o 20%. Naopak u mnohých oblíbených modelů cena na první pohled poklesla. Důvodem je absolutní nedostatek jejich mladších verzí. „Například dlouhodobě nejprodávanější Škoda Octavia vyšla v dubnu o 35 tisíc korun dráž než dnes. Rozdíl v ceně není ale způsobený nižší poptávkou, ale naopak razantním úbytkem mladších a méně ojetých verzí těchto automobilů na trhu,“ uzavřela Karolína Topolová.

(tz)