Hyundai IONIQ Electric: Hyundai IONIQ Electric: Nejen městský živočich

Budoucnost na kolech. To pro mnohé ještě stále představují elektromobily. Postoj k nim je rozporuplný. V každém případě vyvolávají emoce. Jenže jak je to s vozem Hyundai IONIQ Electric? A hodí se vůbec do firemní flotily? Při redakčním testu vozu jsme se snažili najít odpovědi. 

Exteriér elektromobilu je líbivý. Oko zkušeného pozorovatele s dostatečnou mírou představivosti téměř vidí, jak proud vzduchu bezhlučně objímá křivky karoserie. Nepere se s nimi, ale laská je, hladí a nechává vozidlo uhánět vpřed. IONIQ je výtvor, který propojuje na jedné straně budoucnost, snahu nalézt způsob, jak se vydat zodpovědně po cestě technologií šetrných k přírodě, eleganci. A právě ona elegance, s níž si podmaňuje krajinu, vybavenou nabíjecí infrastrukturou, mu dává trochu jiný charakter.

Je to elektromobil na výsost reprezentativní. A přitom má mladistvou jiskru. Zaměřuje se nejen na technologický pokrok, ale přeje si také styl, a to ve velmi důstojném podání. Vnitřní prostor je i přes splývavě se svažující záď IONIQu velkorysý. Pocítí to především pasažéři vpředu. Středová konzole ztratila na rozměrech, čímž se zvětšil prostor pro nohy. Kabina se tak opticky otevřela, což posádce přináší větší pocit pohodlí. Právě na ní najdete ovládání voliče převodovky. Je řešeno tlačítky, a to velmi dobře. Kožená opěrka totiž výrazně ulevuje zápěstí, a tak se ani člověk s „karpály“, nemusí obávat, že by ho řízení stálo zdraví. Mimo to je ovládání velmi intuitivní. Řidič si rychle zvykne a pak se mu bude přesedat do „klasiky“ už jen velice těžko. Středový panel je řešen minimalisticky.

Minimalizmus sám o sobě je metodou esteticky ceněnou. Otázkou však, je, zda se designu nepodřizuje v tomto případě příliš. Přeci jen bychom se zasazovali o to, aby bylo alespoň nastavení teploty v kabině možné ovládat klasickými kruhovými voliči. Je to nejen praktické, a především to nerozptyluje.

Infotainment s dotykovým displejem o úctyhodných rozměrech 10,25“ funguje báječně. Samotnou kapitolou je aplikace BlueLink, se kterou budete mít o vozu nejen přehled, ale poroučet mu můžete klidně z posilovny, během jízdy na longboardu nebo při skleničce. Zmínit je třeba také kožená sedadla, která dávají dost opory i posádce ramenatější. Hodnotíme je jako jedna z nejpohodlnějších, jaká jsme zatím zažili.

A dojem z jízdy? Jestliže je řidič spíše městský živočich, bude za tohle auto děkovat každý den. Nastartovat, zmáčknout tlačítko drive, lehce polechtat plynový pedál. IONIQ vyráží hbitě do provozu a bezkonkurenčně projíždí křižovatky, zařazuje se při změně jízdního pruhu, akceleruje na povel. Bez čekání. Ve velkých městech, kde je každý ve špičce podroben uvolňování stresových hormonů do krevního oběhu, se umění rychle reagovat hodí stejně dobře jako možnost užít si parkování bez starostí. Je-li třeba zpomalit, není nic jednoduššího, než uvolnit tlak vyvíjený na pedál akcelerátoru. Při prudším brzdění je však třeba počítat s tím, že auto něco váží a je to cítit. Na druhou stranu vozidlo umí skvěle rekuperovat. Intenzitu tohoto procesu lze regulovat pomocí pádel pod volantem. Do městské džungle se hodí vyšší intenzita, která možná mnohdy nedobije pouze „šťávu“, ale zachrání před řadou situací, u nichž by normální smrtelník chladnou hlavu ztratil. Velmi příjemnou možností je také automatické nastavování rekuperace dle vozu jedoucího před vámi.

V metropoli jsme se s IONIQuem pěkně projeli. Během šesti dní společných cest jsme si ověřili, že s ním bez jediného nabití slibovaných téměř 300 kilometrů ujedeme. A ten pocit, když kilometry na dojezdu přibývají při popojížďkách Prahou, nás hřál u srdce. Ale ani okresky jsme nenechali z obliga. A poradil si. Vzhledem k tomu, jaké záruky Hyundai na vůz poskytuje (pět let bez omezení, osm let či 160 000 km na akumulátor), jsme si téměř jisti, že tohle by byla pro firemní flotilu skvělá investice.

A konečně se objeví skvělá příležitost vzít celý tým na špičkové školení v oblasti time managementu. Je totiž pravda, že o energii a čase se musí drobet víc přemýšlet. Ale těžko hledat lepšího trenéra, který by podstoupené školení zefektivnil a lidem předal v praxi tolik zkušeností o produktivitě a umění správného načasování. Na jedné straně se vozový park rozroste o eco-friendly posily s příjemnou výší provozních nákladů. Firma bude na straně druhé mít produktivnější zaměstnance, kteří budou motivováni si teoretické poznatky z kurzu osvojit v praxi. A to není špatné…

Kateřina Šimková