Češi jsou pro čirý křišťál, Američané pro barevné sklo

Pavel Krajčík

Mít ve firmě originální kousek uměleckého skla je přáním nejednoho podnikatele. Řadě z nich se jejich přání splnilo, jiní se možná právě rozhodují, co koupit, čemu dát přednost, čím dotvořit například interiér recepce nebo ozvláštnit výjimečné chvíle při setkání managementu s obchodními partnery. Napovíme, že je možné zavítat do prodejen společnosti MOSER, a.s., a nechat se inspirovat. Česká sklárna se sídlem v Karlových Varech se zaměřuje na výrobu vysoce kvalitního bezolovnatého křišťálu. Firma navazuje na umělecký odkaz manufaktury Moser, kterou v roce 1857 založil v Karlových Varech rytec a obchodník Ludwig Moser.

Dnes patří mezi přední české exportéry, a reprezentuje tak celosvětově českou sklářskou tradici. Moser je členem společenství Comité Colbert, které si klade za cíl udržet a rozvíjet tradiční rukodělnou výrobu luxusních výrobků. A jaké sklo preferují Češi a co se nejvíce v uplynulých letech prodávalo ve světě? Který moderní skleněný objekt se stal mezinárodním bestsellerem? A nejpopulárnější barvy? Chtějí zákazníci rytiny figurálních, nebo zvířecích motivů? Na tyto otázky zná odpověď Pavel Krajčík, obchodní ředitel:

O čem tedy vypovídají vaše prodejní statistiky, ať již se týkají vkusu českých, nebo zahraničních zákaznků? Čirý křišťál, nebo barvy?

Sklárna Moser dnes kromě čirého křišťálu nabízí také šest základních a čtyři doplňkové barvy. Na výběr je modrý akvamarín, růžový rosalin, fialový alexandrit, tyrkysový beryl, žlutý eldor a medově hnědý topas. Mezi doplňkovými barvami najdeme zelený oceanit, tmavě modrou, tmavě fialovou a šedou. Podle našich prodejních statistik z let 2017 až 2019 Češi jednoznačně preferují čirý křišťál. Pokud se rozhodnou pro barvu, preferují akvamarín (světle modrou), topas (medově hnědou) a rosalin (růžovou). Zákazníci v Kanadě a USA naopak dávají přednost barevným odstínům. Barevný a čirý křišťál se prodávaly stejnou měrou v regionu východní Evropy, Ruska a střední Asie. Do Číny se nejvíce vyváží čiré nápojové sklo, zatímco skleněné objekty jsou populární v barvě. Celkově je ve světě nejžádanější trojice barev šedá, akvamarín a topas.

Je mezi vašimi kousky z nedávné doby nějaký výrazný bestseller?

Mezi nejpopulárnější moderní dekorativní objekty z moserovské kategorie Contemporary patří celosvětově úspěšná ručně broušená váza Hruška autora Lukáše Jabůrka. Ta se stala nejen bestsellerem mezi českými zákazníky, ale také stálicí v celkovém exportu. Patří mezi nejoblíbenější objekty v Evropě, Británii, východní Evropě, Číně a na Tchaj-wanu. Autor za design vázy získal Cenu veřejnosti Czech Grand Design za rok 2012, kterou uděluje Akademie designu Čes­ké republiky. Stejně jako ostatní díla značky Moser je i Hruška ručně foukána z ekologicky čistého bezolovnatého křišťálu, ručně broušena a leštěna do vysokého lesku. Druhým nejprodávanějším moderním objektem v našem exportu je váza s názvem Šiška od stejného autora. Ta se dostala mezi Top 5 nejprodávanějších ve východní Evropě a Rusku, Británii a Číně. Třetí místo v exportu objektů kategorie Contemporary obsadila moderní váza designérky Kateřiny Doušové Gema. Z klasických dekorativních objektů se nejvíce exportovaly vázy Lady Hamilton, zatímco Češi nejvíce kupovali vázy Chrysis.

Jaké rytiny zákazníci vyhledávají?

Jednotlivé regiony se liší také v tom, jaké motivy uměleckých rytin preferují. Češi si oblíbili figurální motivy, které jsou také jedním z nejvíce vyvážených artiklů. Zákazníci z USA si oblíbili vodní motivy, v Evropě jsou zase populární motivy zvířecí. Právě v rytinách je Moser světovou špičkou. Stejně jako před více než 160 lety zůstává exkluzivní manufakturou, která je založená na výhradně ruční práci sklářských mistrů.

Vaše nápojové sety jsou unikátní, proslulé, skvostné. Oč je v posledních letech z nabídky MOSER největší zájem?

Čtyři nejprodávanější nápojové sety z řady Classic, po kterých byla v letech 2017–2019 největší poptávka, získaly stejnou oblibu u českých i zahraničních zákazníků. Patří mezi ně světově proslulý model Splendid, který vznikl již v roce 1911, Whisky set, Lady Hamilton a tradiční kolekce Bar, která pochází již z třicátých let minulého století a v letošním roce se dočkala nového barevného provedení. Mezi moderními nápojovými sety vede u českých i zahraničních zákazníků kolekce designéra Ronyho Plesla pod názvem Kubismus.

Nejen do zlata nebo akcií lidé investují, ale i sklo je vhodnou příležitostí…

Ekonomové potvrzují, že umělecké předměty a luxusní křišťál jsou dobrou investicí, která neztrácí svou hodnotu ani v době krize. Platí to i pro nejluxusnější českou značku Moser. Některá umělecká díla, která vydává v limitovaných edicích a jejichž hodnota může dosahovat řádově i miliónů korun, jsou zajímavou investiční příležitostí. Zájem o takové zhodnocení prostředků mají především sběratelé skla, kteří ocení originální náměty a mistrovské ruční zpracování, ale i uměleckou hodnotu. Jeden takový objekt může vznikat i několik měsíců a projde během výroby třeba 40 páry rukou. Mezi takovými investičními tipy jsou z uvedených let například díla z řady Masterpieces, z nichž jsou v Čechách nejoblíbenější Alethea, Bacchus a Mona Lisa. Do zahraničí se nejvíce vyvážela trojice Augustea, Afrodite a Neptun.

připravila Eva Brixi