Největší loterní společnost v České republice před několika týdny oslavila významný mezník ve své historii: na svém kontě má už 3000 milionářů. Životní sny plní lidem bezmála 65 let a jen v tomto roce vyplatila na výhrách téměř šest miliard korun. O tom, jak se Češi chtějí bavit, hrát a snít, jsme hovořili s ředitelem marketingu Sazky Alešem Veselým.
Celým světem hýbe koronavirová pandemie. Jak ovlivnila loterní trh?
Nikterak zásadně. Ukázalo se, že i ve složité a stresové době je kategorie loterií i samotná značka Sazka vnímána pozitivně. Lidé chtějí snít a pokoušet štěstí. Většina sázejících nám tak například i v době jarní karantény zůstala věrná, a proto jsme u číselných loterií nepozorovali větší propad tržeb.
Změnilo se spotřebitelské chování lidí? Sazí se více online než na pobočkách?
Kamenné pobočky jsou stále dominantní, nicméně online sázení nám významně roste, aktuálně dokonce dvouciferným tempem. Je pravdou, že covid-19 tento trend růstu akceleroval. V letošním roce by online měl dosáhnout třetiny celkových tržeb Sazky. Předpokládáme, že budeme mít do konce roku přes 300 000 aktivních registrovaných uživatelů. Díky postupnému rozšiřování online portfolia her se nám daří motivovat nové zákazníky.
Mluvíte o nových zákaznících. Dokážete říci, kolik lidí se Sazkou pravidelně hraje?
Sazka jako značka na českém herním trhu obsluhuje absolutně nejširší publikum. To je pro nás velký potenciál do budoucna. Alespoň jednou ročně si s námi zahrají tři čtvrtiny dospělé populace. Nejrychleji rostoucí je u nás kategorie losů, u které se za posledních pět let ztrojnásobila penetrace hráčů na 60 % populace.
Proč je mezi Čechy stírání losů tak oblíbené?
Těch důvodů je mnoho. Losy jsou impulzivní záležitost a efekt okamžité výhry je pro řadu lidí přitažlivý, včetně mladé generace. Velmi dobře funguje koncept losu jako dárek. Třeba o Vánocích se los jako forma dárku stal již tradicí. Většinu oblíbených losů si může navíc zákazník zahrát i online, včetně efektu „stírání“ přímo ve svém mobilu.
Na jaké novinky se mohou sázející nyní
těšit?
Mohu prozradit, že v blízké době se na český loterní trh vrátí legendární Tutovka. Brzy uvedeme do života také zcela novou loterii, která bude cílit na široké publikum. Hodně úsilí věnujeme věrnostnímu Sazka Klubu. Spustili jsme novou nabídku Kolo Štěstí, abychom i do tradičních loterií jako Sportka přinesli více zábavy. Mnohem více se budeme věnovat samotné značce Sazka. Chceme, aby byla Sazka vnímána jako moderní značka, která plní lidem sny a zároveň nabízí atraktivní zábavu skrze široké pole her.
Jak často si od vás lidé odnášejí miliónové výhry?
Jen v letošním roce už Sazka „vyrobila“ přes 100 milionářů, to jsou v průměru tři týdně. V dlouhodobých statistikách jsme před pár týdny překročili hranici 3000 milionářů, kteří zbohatli díky hrám Sazky. Rekordní výhra na českém trhu padla před pěti lety v loterii Eurojackpot. Sázející z Pardubického kraje získal neuvěřitelných 2,5 miliardy korun. Miliardáře jsme ve stejné loterii oslavili i v loňském roce. Šlo pro změnu o nejvyšší výhru v historii online sázení, konkrétně 1,4 miliardy korun. Vždy říkám, že výhra je naše nejlepší reklama.
Od nového roku platí daň z výher nad milión korun. Jak na ni výherci reagují?
Pochopitelně nejsou nadšeni. Dohromady výherci miliónových částek v tomto roce odvedli do státní pokladny už bezmála 150 miliónů korun. V případě letošní nejvyšší výhry 192 miliónů korun manželský pár z Ústecka rovnou odevzdal téměř 29 miliónů. V tomto konkrétním případě se nám výherce svěřil, že mu na dani nejvíce vadí její nejasné využití. Nikdo neví, kam peníze následně směřují. Raději by dle jeho slov povinně odvedl stejnou částku na dobročinnost.
Koronavirus způsobil i odložení Olympijských her, u kterých působíte jako generální partner ČOV. Jde o velký zásah do vašich aktivit?
Spolupráce s Českým olympijským výborem je pro Sazku dlouhodobá záležitost. To, že se nekonala olympiáda, pro nás neznamená změnu v nastavené spolupráci. Cílíme na to, že spolupráce pokrývá řadu aktivit od sportování dětí až po výkonnostní sport a Czech Team. Největším projektem je Sazka Olympijský víceboj, který probíhá na dvou třetinách základních škol po celé republice, děti si v rámci něj zkouší, pro jaké sporty mají nejlepší dispozice. Dále jde o Olympiádu dětí a mládeže pro nadějné sportovce aspirující na to být třeba olympioniky až po podporu profesionálů.
připravil Petr Týbl