Ukázalo se, že jsme situaci správně odhadli

Jan Tušl

Mít útulný byt nebo dům je snem každého člověka. Místo, kam se rád vrací, kde nachází klid, pomyslné teplo domova, prostor pro dobré vztahy, lásku i příležitost žít podle svých představ. Charakterizovat tak důležité prostředí je poměrně náročné, i když na druhé straně zcela jednoduché. Někdy stačí pár drobností, kytička
ve váze na správném stanovišti, architektonicky ideálně řešená předsíň či veranda, anebo třeba mistrně vsazená nová okna. Jak ukazují zkušenosti, právě na oknech velmi záleží, od jejich kvality se odvíjí naše spokojenost, zdraví, celková pohoda. Na to dbá tým značky VEKRA už dlouhá léta a svou výrobu i služby stále zdokonaluje, například prostřednictvím digitalizace. Důvěra zákazníků je nade vše. V následujících řádcích to potvrdili Jan Tušl a Jan Čajan, výkonní ředitelé a členové představenstva značky VEKRA:

Rok, který právě máme za sebou, přinesl firmám i celé společnosti mnoho starostí. Čeho jste se na jaře nejvíce obávali?

Jan Tušl a Jan Čajan

Jan Tušl: Zpočátku jsme také znejistěli, když vypukla pandemie, a to hlavně kvůli nepříznivému vývoji kurzu eura. Většinou totiž nakupujeme materiál právě v eurech, takže nám jeho zdražování zvýšilo náklady. Byli jsme proto nuceni zredukovat některé výdaje a bohužel také snížit zaměstnancům platy. To bylo hodně nepříjemné, ale byla to jediná cesta k tomu, abychom nemuseli začít zdražovat a propouštět. V průběhu roku se pak ukázalo, že jsme situaci správně odhadli. Bylo nám už na jejím počátku jasné, že tahle bouřka jen tak nepřejde, a bude tudíž z dlouhodobého hlediska výhodnější se nastalým podmínkám přizpůsobit.
Jan Čajan: Zároveň jsme nechtěli omezovat výrobní kapacity, byli jsme naopak rozhodnuti růst firmy podpořit. V tom nám velmi pomohla digitalizace našich procesů, na které jsme začali pracovat již před pěti lety. Samozřejmě jsme na pracovištích zavedli hygienická opatření, a to dokonce přísnější, než vyžaduje zákon, a také jsme začali více komunikovat nejen směrem k zákazníkovi, ale rovněž interně, v rámci firmy.

Jak se dá digitalizovat výroba oken?

Jan Tušl: Digitalizace proniká do všech oblastí naší činnosti, jsme kompletně online a také máme robotizovanou výrobu. Některé atypické zakázky se stále realizují v klasických dílnách, například pokud jde o okna nestandardního tvaru, ale většina naší výroby je již automatizovaná.
Jan Čajan: V rámci digitalizace jsme také zřídili cloudová úložiště, a díky nim se každý zaměstnanec dostane k podkladům potřebným pro realizaci zakázky. Všichni naši lidé jsou tak zastupitelní. V tom v této době covidové vidím asi největší plus naší digitalizace. Například pokud náš technik onemocní, jakýkoliv jiný může jeho zakázku plnohodnotně se všemi známými údaji převzít. Práce tak nestojí a my jsme schopni zákazníkům dodržovat smluvené termíny, což je pro nás priorita. Hlavně se ale digitalizace jako taková týká zpracování objednávek. Obchodníci a technici tak mají kdykoliv přístup k potřebným informacím. Máme dokonce speciální aplikaci, s jejíž pomocí technik při zaměření vše zanese prostřednictvím tabletu do interního systému. A nejde jen o rozměry oken, ale i o takové věci, jako je například dopravní dostupnost objektu. I to může mít vliv na hladký průběh realizace zakázky.

Vyplnily se tedy vaše obavy, nebo další měsíce ukázaly, že stavebnictví nebude koronavirem tolik postiženo?

Jan Tušl: Co přinesou příští měsíce, to se jen těžko odhaduje. Zatím nikdo přesně neví, jak se začne do budoucna vyvíjet ekonomika a co to udělá například s cenami bytů. Dá se očekávat, že v roce 2021 se budou lidé častěji potýkat s finančními potížemi, s problémy se splácením hypoték, a budou tak nuceni začít více šetřit. Také by se ale mohlo naopak stát to, že lidé budou, podobně jako letos, trávit více času doma, nebudou moci tolik cestovat do zahraničí, takže budou ochotni uspořené peníze investovat do bydlení. My ale každopádně očekáváme mírný pokles, asi o 10 %.
Jan Čajan: Stavebnictví je ze své podstaty velmi pomalý obor s dlouhou setrvačností, což je většinou nevýhoda, ale pokud jde o krize, může to být i plus. Pokud už máte jako budoucí majitel domu vyřízená všechna povolení a nasmlouvané dodavatelské firmy, určitě nebudete chtít stavbu jen tak zastavovat. Na druhé straně, pokud dojde ke zpomalení celého oboru, jako se to stalo například během krize v roce 2008, o to déle pak trvá, než se vše vrátí do starých kolejí. Asi nejzásadnější problém, který jsme letos obecně ve stavebnictví zaznamenali, byl třeba úbytek dělníků.

Vaše hospodářské výsledky jsou však za uplynulý rok úctyhodné. Čím okomentovat takovou dobrou zprávu?

Jan Tušl: Naše tržby za loňský rok vzrostly přibližně o 7 %, přesáhly 1,8 miliardy korun. Výrazně nám v tom pomohla zmiňovaná digitalizace, a hlavně také známost značky. Lidé nám dali důvěru a upřednostnili naši dlouholetou kvalitu a jistotu, kterou pro ně představujeme.
Jan Čajan: Zaznamenali jsme také změny v rozhodování při výběru oken. Přednost jasně dostává kvalita a provedení, které vedou ke zdravému bydlení. Většina zákazníků už nevybírá okna na pár let, ale dovedou již přemýšlet v dlouhodobějším horizontu. Mnoho z nich se také spálilo, když si pořídili levná okna, která pak ale nevydržela ani deset let. Nyní si již dokážou spočítat, že když investují do kvalitnějších oken, která dokážou lépe izolovat, úspora se pak každým rokem sčítá.

Přičítáte úspěch i včas kontrahovaným zakázkám, rozpracovaným stavbám, růstu hypotečního trhu?

Jan Tušl: Naší výhodou je kromě zmíněného důrazu na kvalitu produktů a stále probíhající digitalizace hlavně konzistentnost, a to jak v komunikaci, tak i v komplexnosti, pokud jde o realizaci zakázky. Jsme schopni zajistit kompletní služby, od prvotní poptávky přes montáž až po případný servis. To pro většinu výrobců stále ještě rozhodně není samozřejmost. My jsme na celý proces dodávky oken na klíč získali certifikát TÜV Nord.

Zakládáte si kromě poskytovaných služeb i na tom, jak se správně mají okna usadit, aby optimálně fungovala, nerosila se a interiér ani lidské zdraví netrpěly. Co je tedy základem při sjednání zakázky?

Jan Tušl: Zkušenost nám ukázala, že se nám vyplatí odmítat rizikové objednávky. Pokud zákazník požaduje řešení, u něhož nedokážeme zaručit stoprocentní funkčnost, tak ho zkrátka nezrealizujeme. V takových případech se pak snažíme vysvětlit, v čem spočívá případné riziko, což nám usnadňuje právě i ta digitalizace. Samozřejmě také navrhneme vhodnější variantu.
Jan Čajan: Kromě kvality produktů také dbáme na profesionální montáž, protože si uvědomujeme, že to, jak je okno usazeno, má na výsledek stejně zásadní význam, jako to, jak je vyrobeno. Zaměstnáváme vlastní montážníky a namátkově provádíme kontroly realizovaných zakázek přímo na stavbě. Jak při výrobě oken, tak i při jejich instalaci je nutné postupovat precizně. Každý neodborný zásah do vnější obálky domu by do budoucna mohl přinést problémy, ať už jde o únik tepla, zvýšenou vnitřní vlhkost, rosení oken, nebo další problémy.

Může se odběratel spolehnout i na péči o okna poté, co již „bydlí v novém“? Na údržbu, kontrolu či poradenství v záruční době nebo na něco v tomto duchu?

Jan Tušl: Záruční i pozáruční servis je pro nás samozřejmostí. Provádíme ho ale pouze u námi realizovaných zakázek, protože jen okna, která jsme vyrobili, známe, a jsme schopni zaručit jejich funkčnost.
Jan Čajan: Navíc každé naše okno získává pomyslný rodný list, všechny naše zakázky také archivujeme. Pokud si tak náš klient třeba po deseti letech vzpomene, že potřebuje několik oken doplnit, my víme, co přesně jsme mu před lety dodávali.

Jaká okna jsou dnes nejžádanější, módní a atraktivní?

Jan Čajan: Dlouhodobě nejoblíbenější jsou stále ještě plastová okna, ta tvoří 60 % objemu našich realizovaných zakázek. A 30 % tvoří dřevo a dřevohliník a zbývajících 10 % pak zabírají okna hliníková. Evidujeme ale, že procento z realizovaných zakázek, které tvoří plastová okna, se pozvolna snižuje.

Přišli jste v „koronavirovém“ roce také s nějakými novinkami?

Jan Tušl: V rámci marketingu bylo významným krokem loňského roku uzavření partnerství s Českou komorou architektů. Dlouhodobě totiž s architekty a projektanty spolupracujeme na jejich stavbách a projektech, takže toto partnerství pro nás bylo přirozeným krokem. Z pohledu produktů jsme přišli například s inovací u dřevěných oken v podobě speciální membránové úpravy, která posiluje jejich odolnost vůči vlhkosti. A samozřejmě máme nové dekory pro plastová okna, odrážející trend severského stylu bydlení.

V letošním roce se také stále častěji probírá otázka udržitelnosti a zdravotní nezávadnosti našich domovů. Jaký na to máte názor?

Jan Tušl: Toto téma ve VEKŘE dost výrazně rezonuje. Právě na zdravé bydlení klademe důraz dlouhodobě a v letošním roce obzvlášť. Průměrný člověk totiž tráví v interiéru 90 % svého času, ale už málokoho napadne zamyslet se nad tím, jaký vliv na něj má prostředí, ve kterém se pohybuje. Třeba zákon hlídá kvalitu ovzduší venku nebo i na pracovišti, ale už ne uvnitř našich domovů. Proto se snažíme toto téma stále více komunikovat a zvyšovat povědomí například o tom, že právě zmiňovaná profesionální montáž má vliv nejen na izolační vlastnosti okna, ale že s tím souvisí i zdravotní nezávadnost vnitřního vzduchu, který pak denně dýcháme, míra vzdušné vlhkosti a s ní související rosení oken a případná tvorba plísní. To vše může při dlouhodobém působení mít vliv na lidské zdraví.
Jan Čajan: Samozřejmě se zabýváme i tématem ekologie bydlení. Zde vidíme udržitelnost hlavně v použití materiálů špičkové jakosti a přesně deklarovaného složení, které mají dostatečně dlouholetou životnost a nevyžadují častou výměnu. I proto například u plastových oken sázíme jen na tzv. prvoplast, u kterého známe jeho složení, a díky tomu má jednoduše prokazatelné vlastnosti, za které zákazníkům můžeme ručit. Nedílná součást je samozřejmě správně provedená montáž. Kvalitně vyrobené a osazené okno, které vám vydrží spolehlivě sloužit desítky let, je v konečném důsledku ekologičtější než to, které budete muset po deseti letech vyměnit.

za rozhovor poděkovala Eva Brixi