Jedinou cestou pro trh s ojetinami je online prodej

Jakub Šulta

Carvago, spadající do portfolia automotive skupiny EAG, je největší online autotržiště v Evropě s nabídkou přesahující 700 000 ojetých automobilů. Carvago působí výhradně na online trhu, a to jak v rámci B2B segmentu, tak i směrem ke koncovým zákazníkům, kterým přináší největší e-shop s ojetými auty v Evropě. V rámci online prodeje Carvago poskytuje veškeré doplňkové služby jako financování, pojištění, převod vozidla, technickou kontrolu, prodlouženou záruku v délce až dvou let a možnost doručení vozu ke dveřím zákazníka s garantovanou dodací lhůtou do 15 pracovních dní, a především možností vůz do 14 dní vrátit. Veškeré vozy u Carvago prochází nadstandardní certifikovanou kontrolou CarAudit, která zaručuje perfektní technický stav zakoupeného vozidla. Carvago aktuálně působí v osmi zemích v čele s Českou republikou, Německem, Francií, Beneluxem, Švédskem a Rakouskem a plánuje další expanzi. Ředitele online autotržiště Carvago pro Českou republiku Jakuba Šulty jsme se zeptali:

Pandemie koronaviru má výrazný dopad prakticky na každé odvětví podnikání, jak se to projevuje v segmentu automotive, ve kterém podnikáte?

Uplynulý rok přinesl změny na většině trhů, zcela zásadně ovlivnil prodeje automobilů. Zatímco registrace nových aut se loni v rámci Evropy propadly o 19 %, daleko drtivěji ovlivnila pandemie koronaviru trh ojetých automobilů. Zde jsme zaznamenali pokles téměř o 50 %, což znamená, že se celkem prodalo pouhých 255 000 ojetin. Výsledkem je meziroční snížení obratu z prodeje ojetých aut o 46 %, tedy o 53,6 miliardy korun.

Během pandemie se daří především online prodejcům. U nás se auta prodávají hlavně fyzicky, je to důvod drtivého propadu?

Pandemická situace současně jasně ukázala výhody trhů, které již prošly digitální transformací, a na které díky tomu neměla zásadní dopad karanténní opatření s lockdowny. Český automobilový trh naopak doplatil na absenci plně zavedeného online prodejního kanálu, který by, vzhledem k uzavření kamenných poboček, přinesl koncovým zákazníkům alternativní možnost koupě vozu. Prakticky žádný z tradičních prodejců nebyl schopen nabídnout kompletní škálu služeb prostřednictvím internetu.

Přesto se ale mnoho prodejců pokoušelo auta online prodávat. Neměli tedy dostačně propracovaný systém, nebo jak je možné, že neuspěli?

Šlo většinou o sporadické nabídky nákupu vozu na dálku, které kromě odeslání objednávky vozu neumožňovaly také uzavření kupní smlouvy, potvrzení všeobecných obchodních podmínek (VOP), vyřízení pojištění a financování – a především neposkytovaly pro online prodej zcela neoddiskutovatelnou možnost vrácení vozu do 14 dnů od zakoupení. I když se většina tradičních prodejců v době krize zaměřila na posílení digitálního marketingu a svoje skladové vozy zalistovala do online nabídky, rozhodně nešlo o standardní online prodej, jak jej známe z náročného a vysoce kompetitivního segmentu e-commerce.

Jakým směrem se bude nyní situace vyvíjet? Bude vzhledem k pokračujícím vládním opatřením jedinou cestou online?

Trh ojetých vozidel zcela nepochybně projde skutečnou digitální transformací. To mimo jiné potvrzuje také náš loňský start, kdy jsme online autotržiště Carvago úspěšně otevřeli i koncovým uživatelům. Možnost nákupu prověřených a certifikovaně zkontrolovaných ojetých aut z celé Evropy byl pro zákazníky silným argumentem, proč začít důvěřovat novému prodejnímu kanálu. Carvago.com přineslo plnohodnotné online tržiště, kde si zákazník koupí auto skutečně čistě po internetu, stejně jako televizi, počítač nebo čerstvou zeleninu. Skutečný online prodej ojetin v uplynulém roce dosáhl obratu přes jednu miliardu korun a v následujících letech
strmě poroste i vzhledem k plánované expanzi do okolních evropských zemí v čele s Německem či Polskem.

Zákazník si chce auto před koupí často „osahat“ a vyzkoušet osobně. Bude pro něho tedy kompletní online prodej zajímavý?

Úspěšný start online prodeje ukázal, že pro zákazníky jsou jeho výhody velmi atraktivní – od širšího výběru vozů přes certifikovanou kontrolu až po možnost vrácení vozu bez udání důvodu. Právě možnost odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů má do budoucna znamenat podstatné zvýšení kvality prodávaných ojetých vozů a vymýcení typických podvodů, jako je stáčení tachometrů, falšování roku výroby a prodej aut s různými skrytými vadami. Prodejce ponese za prodávaný vůz plnou odpovědnost a bude v jeho zájmu vyhnout se výkupu ojetých aut pochybného původu a kvality. Například Carvago.com aktuálně nabízí kolem 700 000 aut z celé Evropy, do svého sortimentu však zařadí pouhou desetinu z dostupných ojetých aut na evropském trhu a po následné certifikované kontrole CarAudit zákazníkovi doporučí a prodá jen tři z pěti vozů.

Je pravda, že nákup ojetin byl v minulosti často poměrně ošemetný. Může online praxe zlepšit kvalitu trhu ojetých aut?

Právě široká evropská nabídka ojetých aut, ze které mohou zákazníci vybírat bez jazykové bariéry a nutnosti kamkoli cestovat, umožňuje nákup opravdu kvalitního a v pravém smyslu slova bezvadného vozu. Takové obchodní filozofii se nabídka vozů z čistě lokálních zdrojů nikdy nemůže vyrovnat. Mnozí prodejci se navíc zdráhají přistoupit k online prodeji právě kvůli zákonné 14denní lhůtě na vrácení nevyhovujícího vozu. Digitální transformace a online prodej proto přinese na trh ojetých vozů i tolik potřebnou kultivaci a transparentnost, ze které bude těžit zákazník.

ptala se Kateřina Šimková