Pivo může být mnoho jiných věcí než jen klasický český ležák

Michal Škoda

S touhle myšlenkou souhlasím. Řečeno bylo jejím prostřednictvím mnohé. Ředitel plzeňského pivovaru Proud Michal Škoda tím patrně označil dnešní pojetí nápoje, které tvoří české dějiny, tedy nespočet inovativních receptur, jež běžného konzumenta zavádějí na půdu science fiction a dávají mu okusit z takové plejády chutí, názvů, obalů, že by si tohle všechno praotec Čech sotva kdy uměl představit.

Jenže pivo, to není jen součást naší historie, kultury, koumáctví či požitkářství, vztahu k darům matičky země v srdci Evropy, ale i zrcadlo hravosti a spojitostí gastronomií počínaje a zážitky či sousedskými vztahy konče. Pro mne je pivo i stopa umění, zejména malířského, hudebního a literárního. A vzpomínkou na studia s neuvěřitelnými zázraky nebo na dávné tiskové konference o pivu, kde jsem ochutnávala první speciály vyrobené v Česku, pivní zmrzlinu i palačinky. Pak jsem dostala intoleranci na alkohol, ale ne z nadměrné konzumace lahodného moku, ale patrně z předepsaných léků, které jsem v nevědomosti z následků začala užívat. Věřím však, že vše se časem srovná a že budu moci ochutnávat víc než třeba jen Nealko hazy IPA, které je mimochodem fakt bomba a pije se samo, jak chutná.
Jsem ráda, že mohu na našich stránkách přivítat ředitele pivovaru Proud Michala Škodu:

Pivovar Proud se rychle dostal do povědomí lidí. Co k tomu přispělo?

Ještě stále máme před sebou dlouhou cestu, ale jsme rádi, že už o nás spousta lidí ví. Naše komunikace probíhá primárně přes digitální kanály a PR. S ní jsme začali už při přípravách našeho pivovaru, kde jsme ještě ani neměli pivo. Lidé tak mohli sledovat celý vznik pivovaru od samotného začátku. Nyní s nástupem léta a uvolněním opatření se snažíme také jezdit na co nejvíce akcí zaměřených na pivo, jako jsou různé pivní festivaly, slavnosti piva a další. Máme rádi přímý kontakt s lidmi, takže nás to baví trochu víc než jen konverzace na sociálních sítích.

A kdo vymyslel váš trefný název?

Název vzešel z interního brainstormingu, do kterého bylo zapojeno mnoho kolegů, kteří od začátku celý projekt podporovali. Vybíralo se z několika desítek názvů, Proud se v určité fázi zvolil tak trochu pracovně a narychlo. Nakonec se ale ujal a začal s námi více a více rezonovat.

Zabodovali jste v několika soutěžích, a to i na mezinárodní půdě. Určitě to bylo povzbuzení a velká radost…

Ano, máme už nějaká ocenění jak pivní, tak designová. Ceníme si jich, ale nijak zvlášť se za nimi nehoníme. Je to pro nás spíš potvrzení, že to, co děláme a čemu věříme, tak funguje i pro člověka nezaujatého, a tím pádem máme potenciál být na trhu úspěšní.

O jaké pivo z vaší produkce je nyní v létě největší zájem?

O první dvě pomyslné příčky se dělí TheMže Pale Ale 10 a Ventill Světlý ležák 11, hodně na vzestupu je ale i Proovan Nealko IPA. Na léto máme připravené i nějaké limitované sezónní edice, kde také očekáváme poměrně velký zájem.

A už víte, čím překvapíte před Vánoci?

Už máme něco v hlavě, plánujeme nějaké silnější pivo jako sezónní speciál a také budeme pravděpodobně uvádět další piva z naší série barrel aged, což jsou piva stařená po dobu několika měsíců v sudech například po whisky nebo víně.

Kdo je vaším největším příznivcem? Mladší generace, muži, ženy, fajnšmekři?

Řekl bych, že zatím je to poměrně vyrovnané na všechny strany. Tím, že vaříme množství různých druhů piv, tak si tam může něco najít téměř každý. Někomu chutná výhradně klasický český ležák, někdo naopak rád více experimentuje a ochutnává i u nás méně běžné pivní styly.

S jakou recepturou si nyní pohráváte? Můžete naznačit? Nebo je to přísně střežené tajemství?

Žádné velké tajemství to asi není. Aktuálně připravujeme několik piv z kategorie za studena chmelených ležáků stylu India Pale Lager. Také se chystáme na pivo, do kterého budeme přidávat např. rozemletou kávu. Na tomto receptu spolupracujeme s malou pražírnou kávy Dos Mundos.

Budete dodávat i do některých vybraných restaurací či barů? Nebo je strategií obsloužit jen zájemce, který vstoupí na e-shop?

Již zásobujeme více než stovku podniků z řad restaurací, pivních barů, ochutnávkových pivnic, pivoték nebo bister. Naše pivo dodáváme také na Rohlik.cz, do vybraných poboček Makra a brzy budeme dostupní také v několika obchodech Albert v lednicích s lokálními minipivovary.

Jste od počátku v zisku, anebo ten přichází postupně s tím, jak roste nabídka?

První půlrok se zavřenými hospodami pro nás byl výrazně ztrátový. Nyní se začínáme dostávat do lepších čísel, ale jsme stále na začátku. Každý měsíc se nám však daří navyšovat objem prodaného piva, za což jsme moc rádi.

Když jste se zhruba před rokem rozhodoval o ředitelské pozici, na co jste především myslel?

Moc jsem nad tím po pravdě nepřemýšlel. Byla to pro mě nabídka z říše snů, možnost vybudovat a řídit malý pivovar. Navíc se zázemím firmy, ve které jsem začínal hned po škole a celkově profesně vyrostl. V době, kdy jsem tu možnost dostal, jsem pracoval pro Pilsner Urquell v Rumunsku, v tu chvíli to rozhodnutí tedy bylo pouze o tom přestěhovat se z Bukurešti do Plzně.

Vzpomenete si, kdy jste se poprvé napil piva a při jaké příležitosti?

Konkrétně si asi nevzpomenu. Vím, že jako malý jsem občas od táty dostal líznout pěny plzně. Pořádně jsem ale pivo začal oceňovat a zajímat se o něj až po studiích v Dánsku, kde už v té době byl trend craft pivovarů daleko rozvinutější než u nás a já pochopil, že pivo může být mnoho jiných věcí než jen klasický český ležák. Přesto na něj ale nedám dopustit.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi