Firmy stále častěji zavádí hybridní způsob práce

Ne vždy musíme být v kanceláři, abychom bravurně pracovali. Toto zjištění firmám přinesla pandemie. Celých 40 % respondentů průzkumu MPSV si dokonce myslí, že jsou na home office výkonnější a pro 58 % se stala práce z domova podstatným benefitem.

Ideální rozsah práce z domova je pak podle nich 16 až 20 hodin týdně. Mnoho firem klade největší důraz na nalezení správné rovnováhy mezi prací na home office a přítomností v kancelářích, a na to, jak řídit vzdálené týmy a jak usnadnit efektivní spolupráci. To vše jsou dovednosti, jejichž zvládnutí vyžaduje čas.

Začátek trendu hybridního režimu

Zaměstnanci pracující z domu se těší větší flexibilitě a samostatnosti, mohou ušetřit peníze a mohou tak pracovat s menším počtem přerušení. Nemáte-li správnou infrastrukturu, může být toto pracovní prostředí chaotické.

„V současnosti pracujeme v hybridním režimu, kdy se s kolegy v kanceláři setkáváme nejméně dvakrát do týdne. Značně se tím zefektivňuje práce, která je hodně závislá na komunikaci v týmu i se zákazníkem. U některých kolegů, jako jsou kodéři, není třeba se potkávat na denní bázi, v případě potřeby si vystačíme s videokonferenčními nástroji,“ popisuje Marcel Poul z BCV Solutions.

Takový režim samozřejmě nemusí vyhovovat každému zaměstnanci a ani zaměstnavateli. „Home office nepreferujeme u nových členů týmu, máme vyzkoušeno, že se pak občas cítí osamělí a hůře se poznají se zbytkem kolegů,“ vysvětluje Jana Večerková zakladatelka Coding Bootcamp Praha. Jsou i pozice u který takový režim není ani možný. „Náš provoz, kde zpracováváme zásilky, se samozřejmě z home office dělat nedá,“ doplňuje Pavel Vyoral, CEO Pošta bez hranic.

Home office jako jedna z podmínek

Lidé hledající nové zaměstnání si již zvykli na určitý standard, například home office jako jeden z benefitů firmy. „V dnešní době se uchazeči o práci v IT na home office zeptat nebojí. Mnohdy je to je i jejich požadavek. Na druhou stranu se často setkávám s tím, že naopak do kanceláře chodit chtějí,“ říká Vojtěch Strnad z digitální agentury WDF.
Pro zaměstnavatele je práce z domova výsadou, kterou si zaměstnanci musí zasloužit. Pokud se jejich zaměstnanci skládají převážně z nových pracovníků, kteří se ještě neosvědčili, může je zaměstnavatel raději pozorovat v kancelářském prostředí, aby zjistil, zda si toto privilegium zaslouží.

Nemělo by to ale znamenat, že ve chvíli, kdy na pohovoru vytáhnete otázku home officu, mělo by to pro vás automaticky znamenat mínusové body. „Vztah zaměstnance a zaměstnavatele považuji za partnerský, vyrovnaný. Pokud by uchazeč preferoval práci v tomto režimu a jeho dotaz by měl být zavřením dveří do společnosti, pak je to jedině dobře. Ono by to totiž stejně dlouhodobě na úrovni firemní kultury nefungovalo a je lepší to zjistit hned na začátku,“ vysvětluje Tomáš Vacek z agentury Contexto.
„Nicméně platí, že se svobodou pracovat z domu, kavárny či horské chaty se vždy pojí odpovědnost za to, aby práce byla vykonaná kvalitně a včas,“ doplňuje Ondřej Tyleček z Fairy Tailors.

Jak efektivně pracovat z domu

Pro zaměstnance, kteří pracují na dálku, může být náročné udržet si produktivitu při skloubení požadavků každodenní práce s rodinou a domácími starostmi. Nezapomínejme, že ačkoliv je home office jednoznačně velkým trendem posledních pár let, stále je mezi námi velké množství lidí, kteří se po dobu nejpřísnějších protiepidemických nařízení nemohli dočkat, až se budou moct znovu vrátit do kanceláří. V případě, že by tato situace nastala znovu, se lze držet několika zásad, které práci na dálku ulehčí.

  1. Určení vlastního pracovního prostoru – ačkoli plnit zaměstnanecké úkoly z postele nebo gauče může znít dobře, zkuste si zařídit doma vlastní pracovní koutek, i kdyby byl provizorní. Místo v jídelně, stůl, kancelář. V ideálním případě by váš pracovní prostor měl mít dveře, abyste se mohli uzavřít před jakýmikoliv rušivými vlivy.
  2. Vstávejte brzy – přestože může být lákavé přispat si, protože víte, že vás nečeká dlouhá cesta do zaměstnání, zachovejte si rytmus a režim, raději si přivstaňte. Pomůže to zachovat si produktivitu.
  3. Nastavení režimu – členové rodiny, přátelé a spolubydlící snadno zapomenou, že když jste doma, také pracujete. Abyste si udrželi zdravé vztahy a minimalizovali rušivé vlivy, promluvte si předem se s členy domácnosti, aby si byli vědomi vaší pracovní doby a respektovali prostředí v němž se vám bude pracovat dobře.
  4. Dělejte si přestávky – pracovat můžete jen tak dlouho. Pokud chcete být opravdu produktivní, zvažte pravidelné přestávky a dopřejte své mysli (a tělu) čas na dobití energie.
  5. Pokud je to možné, mějte úřední hodiny – dovolí-li vám to zaměstnavatel, stanovte si konkrétní hodiny, kdy budete odvádět práci pro svého zaměstnavatele a kolegům či zákazníkům budete k dispozici. Hranice mezi pracovním a osobním časem vám pomůže vychutnávat si vztahy, odpočívat, a především pracovat následně s chutí. Spokojenost je klíč.

(tz, zdroj fotografií: tz via pixabay)