A najednou se sálem neslo mé jméno

Jiří Souček

Jiří Souček, obchodní ředitel firmy Uzeniny Beta, je nezaměnitelná osobnost mezi českými výrobci potravin. Proslul jako výtečný obchodník, perfektní organizátor, šikovný manažer, také bavič a humorista, muž s nápady a odvahou je realizovat. Ale nejen proto ho každým rokem vídáme se členy jeho týmu na soutěži Česká a Dětská chuťovka. Uzeniny Beta přihlašují vždy něco nového, i když to nové je stále těžší v oboru uzenářském vymýšlet i uvádět na trh. Letos získalo ocenění osm jejích výrobků. To je úctyhodný počet. A Jiří Souček obdržel titul nevšední. Stal se Rytířem české chuti:

Aniž jste to tušil, dostalo se vám významného ocenění v soutěži Česká chuťovka. Jaké byly první pocity?

Pocity z tohoto momentu se ani nedají popsat. Získání titulu Rytíř české chuti je pro mě doposud největším oceněním mé profesní kariéry potravináře. Byla to čirá euforie. I podle vlastních reakcí muselo být všem jasné, že to bylo obrovské překvapení. Jak by řekl mistr: letos jsem to opravdu nečekal. Všichni udrželi tuto informaci v utajení, proto jsem se nestačil divit. Od učení na prodavače přes praxi a získávání zkušeností v řeznictví, jsem dále celou kariéru zasvětil výrobě a prodeji potravin. Ať šlo o bagety, suroviny pro pekaře a cukráře, lahůdky, masné výrobky až po již letitou současnost ve firmě Uzeniny Beta, vždy jsem se snažil o rozvoj odvětví potravin. Nyní v tom pokračuji a odevzdávám vše pro další, úspěšný rozvoj naší firmy, abych mohl být vždy hrdý, když vidím kdekoliv naše logo v podobě vysmátého prasátka.

Ostatně je jen pár odborníků, kteří se tímto titulem mohou pochlubit…

O to víc je pro mě získání uvedeného titulu zavazující. Ano, je to tak, je zatím jen pár vyvolených a zasloužilých odborníků v oboru, kteří mají tu čest se uvedeným titulem pyšnit. Vůbec by mě nenapadlo, že v takové silné konkurenci špičkových výrobců a špičkových specialistů věnujících celý svůj profesní život potravinářství, by moje maličkost mohla titul Rytíře české chuti získat. V klidu jsem seděl, poslouchal slavnostní řeč předního organizátora soutěže Ing. Františka Kruntoráda, CSc., a najednou se sálem neslo mé jméno. Ani nevíte, jak se mi v tu chvíli rozbušilo srdce a naskočil můj překvapený výraz v obličeji. Slavnostní moment jsem si velmi užil, dostalo se i na několik slziček dojetí a asi nejhorší v tuto chvíli bylo, že jsem stál před plným sálem hostů a měl pronést několik slov a vyjádřit své pocity.

K soutěži patříte nepřetržitě od jejího vzniku, jste chuťovkářskou legendou, každý rok také přihlašuje firma, již řídíte, nespočet výrobků k hodnocení. Čím vás toto klání oslovilo?

Soutěž Česká chuťovka a Dětská chuťovka je jedinečná tím, že ze všech možných hodnoticích kritérií, které je možné u potravin hodnotit, se věnují jen a jen chuti předložených, soutěžních výrobků. Neřeší se obal, neřeší se výživové údaje, alergeny, obsah soli, tuků a dalších údajů, ale prostě jde jen o to, zda výrobek členům hodnotitelské komise a dětské komisi chutná, či nikoliv. Ono asi při tak velkém počtu výrobků v soutěži ani nelze nic jiného stihnout a je to právě důvod, čím si soutěž získala a stále získává svou přízeň u výrobců, a dále i u zákazníků, kteří oceněné výrobky na pultech prodejen vyhledávají.
Prostě jsou chutné a vynikající. Vzhledem k počtu oceněných výrobků řešíme již každý rok, co nového přihlásíme, nebo co lze ještě vymyslet nového, aby to v obrovské konkurenci výrobců a přihlášených výrobků dokázalo hodnotitelskou komisi zaujmout. Vlastně již po Novém roce se začneme pomalu věnovat dalšímu vývoji a hledání dalších možností k inovacím a probírat se novými úvahami, ladit nápady, aby bylo zase co v září přihlašovat do dalšího ročníku soutěže.

Plyne z toho, že jste patriotem českých potravinářů, že jim fandíte a jste přesvědčen, že umějí vyrobit skutečné delikatesy. Jak jste k takovému názoru dospěl?

Bez pochyb jsem fandou všech českých výrobků. Nemusí jít pouze o potraviny. Snažíme se spolupracovat se spoustou tuzemských výrobců. Každý rok vybíráme s kolegy z obchodního týmu nové a nové tuzemské výrobce a dodavatele, kterým pomáháme se prosadit na složitém domácím trhu. Jsou to firmy a společnosti, které třeba doposud působí jen ve svém okolí a nemají možnosti zvládnout distribuci do dalších regionů a vzdálenějších lokalit. Věřím a každoročně se při soutěži Česká chuťovka přesvědčuji, že tuzemští výrobci umějí vyrábět vynikající produkty s nápadem, příběhem a je potřeba tyto produkty zviditelňovat, aby se s nimi zákazníci setkávali ve svých oblíbených prodejnám častěji a častěji. Jen takto dokážeme upevňovat povědomí o dobrých výrobcích a šikovnosti našich výrobců na tuzemském obchodním poli. Nevidím jediný důvod, proč bychom neměli umět vyrobit cokoliv, co by pak bylo vidět v našich obchodech.

Kdysi jste naznačil, že se ve vašem oboru inovuje jen velmi těžko, přesto Uzeniny Beta přicházejí stále s nějakým překvapením. Kde se bere tolik invence? Nepatří k vašemu životnímu profilu touha vytvářet stále něco jinak, pokoušet osud a fantazii?

To platí nadále již několik let a možnosti nápadů a dalšího rozvoje se stále zužují. Invence se však v našem oboru bere z mnoha zdrojů. Ať to jsou odborné tiskoviny, které mnohdy přinášejí nová témata spjatá s novými technologiemi, může to být i o nápadech dodavatelů technologií, obalů, kořenářů, to jsou všichni, kteří mohou něčím dnešního výrobce zaujmout a přinést čerstvý vítr, který se při spojení několika chytrých hlav změní až v nový produkt. Tímto způsobem, věřím, že dnes pracuje spousta výrobců.
Neopomíjeným druhem motivace jsou také různá setkání odborníků na výstavách a veletrzích jak v tuzemsku, tak i v zahraničí. Do všech nápadů a inovací zapojuji obchodní tým, protože to jsou spolupracovníci, kteří se každý den setkávají tváří v tvář se vším, co se na trhu a u zákazníků děje a objeví. Po prvotních návrzích dojde k rozpracování návrhů a konzultace s vedením firmy. Do dalších kol vstupuje vedoucí výroby, technolog, který zpracuje informace a přednese první vzorky výrobků. K těm promlouvá většina firmy, protože víme, že sto lidí znamená sto chutí. Po závěrečném výběru řešíme obal, velikost balení, legislativní požadavky a další náležitosti pro uvedení novinky na trh. Dále čekáme na odezvy a výsledky našich obchodních zástupců a v neposlední řadě i na verdikty hodnotitelských komisí v soutěži o nejlepší tuzemský potravinářský výrobek Česká a Dětská chuťovka.

Neztrácíte tedy optimizmus?

Věřím, že ne. Děkuji za příjemný rozhovor na téma, které pohladí po duši. Být Rytířem české chuti je pro mne ocenění na celý život. Vašim čtenářkám a čtenářům bych v tomto čase rád popřál co nejhezčí prožití nadchá­zejících svátků. Hodně zdraví, štěstí, a hlavně sil i toho optimizmu do následujícího roku 2022. A děkuji všem, kteří se zamýšlejí i nad tím, co kupují, kde nakupují. Věřím,
že mohou pomoci našim výrobcům přinést spousty podnětů na přípravu dobrot, které
se pravidelně objevují na našich stolech.

připravila Eva Brixi