Vždy jsem chtěl podnikat, REDFIR je značka kožených opasků

Daniela a Michael Červeňákovi

Je to malý příběh s velkou budoucností. I příklad rčení, že všechno má svůj čas. Ing. Michal Červenák je sice chemik, ale pracoval jako obchodník. Toužil po svém businessu do té doby, až přišel den D. Se svojí paní se shodli okamžitě: na českém trhu je sice na výběr z řady možností, jak si pořídit pěkný opasek, ale přesto pořádná prémiová značka chybí. Taková, která by nabízela komfort, variabilitu, jinými slovy určitou přidanou hodnotu, a ještě by se líbila a na kvalitu by zákazník nedal dopustit. Vznikla značka REDFIR.

Čím jste se zabýval před tím, než jste založil značku REDFIR? Měl jste už zkušenosti z podnikání?

Jsem vystudovaný chemický inženýr, ale po škole mě to víc než do laboratoře táhlo k obchodu. Pracoval jsem na obchodních pozicích pro mezinárodní firmy. S vlastním podnikáním jsem ale žádné zkušenosti neměl. Vždy jsem chtěl podnikat, ale neměl jsem ten správný nápad. Když jsem před třemi lety objevil automatické pásky, tak jsem o nich řekl tehdejší přítelkyni, dnes už manželce Daniele, a bez nějakého většího váhání jsme se do toho společně pustili naplno.

Rozhodl jste se vyrábět a prodávat vysoce kvalitní pánské a dámské opasky. Proč zrovna je?

Ono to docela úzce souviselo s mojí prací. Jako obchodník jsem se zajímal o svůj zevnějšek a svůj šatník, ne nadarmo se říká „Šaty dělaj člověka“. No a u pásku jsem občas bojoval s tím, že mi vždy ne dobře seděl. Klasické pásky mají zpravidla 5–7 dírek s větším rozestupem. A aby mi pásek dobře padnul, musel bych ho zapnout zrovna uprostřed dírek. Tak jsem ho ve výsledku měl buď příliš těsný,
nebo naopak příliš volný. Potom jsem narazil na automatické opasky bez dírek a přišlo mi to geniální.

Jsou to opasky automatické. Co to znamená? Že mi automaticky padnou? Že si umí pohrát s měnícím se pasem člověka?

Těch označení je vícero, máte pravdu, že představit si automatické pásky může být složité. Ve zkratce ale jde o to, že namísto dírek mají naše opasky speciální sponu a všitý zapínací mechanizmus v kožené části opasku. Namísto 5–7 dírek nabízejí 38 možných pozic pro zapnutí. Rozestup mezi jednotlivými pozicemi je 6 mm. Dle střihu kalhot nebo aktuální hmotnosti či pocitu si tak dokážete najít vždy tu správnou pozici pro zapnutí opasku.

Najdeme ještě další výhody?

Kromě přesného zapnutí tyto pásky přinášejí i další benefity, jako delší životnost, protože se netrhají dírky. Spony jsou odnímatelné, a tak je můžete na opascích různě kombinovat, a nespornou výhodou je i prodej v univerzální velikosti, kdy si zákazník po obdržení balíku sám doma jednoduše opasek zkrátí na požadovaný rozměr.

Jak čeští muži vnímají barvy? Mají už rádi jinou než černou a hnědou?

Náš nejprodávanější kousek není klasický černý pásek z lesklé kůže, jak jsme původně očekávali, ale pásek z černé broušené kůže s výraznějším dvojitým prošitím. Jde o velmi univerzální provedení, které vypadá dobře v obleku, ale také s volnočasovým oblečením. Dalším oblíbeným kouskem je tmavě modrý pásek s dvojitým červeno-bílým prošitím. Ten je ještě prodávanější než naše hnědé pásky. Kromě toho máme v nabídce i různá pestřejší provedení, a vyberou si tak u nás i odvážnější zákazníci, kteří se nebojí experimentovat a rádi doplní svůj outfit o méně běžné barvy.

Když by chtěl zájemce k opasku přidat klíčenku nebo peněženku stejné barvy a stejného řemeslného rukopisu, bylo by to možné?

Ano, chtěli jsme našim zákazníkům nabídnout více kvalitních a stylových doplňků, a rozhodli jsme se tak pustit do výroby nových produktů. Všechny je spojuje lokální výroba v Česku a bezkompromisní kvalita materiálů a zpracování. Právě jsme spustili prodej peněženek a pouzder na brýle. Ty jsou vždy vyrobeny ze stejné kůže jako opasek a dokonale spolu ladí.

Hodláte časem sortiment rozšiřovat?

Určitě plánujeme svůj sortiment dále rozšiřovat. Již dnes máme několik vyrobených prototypů, které postupně testujeme a vylepšujeme. Nápadů je mnoho, ale vedle každodenních aktivit spojených s provozováním našeho internetového obchodu je naším největším nepřítelem čas, a tak je rozvoj portfolia
postupný.

Zatím je možné koupit vaše zboží především na e-shopu a v partnerských prodejnách, uvažujete o vlastní „páskové galerii“, malém módním salónu?

V současnosti je výrazná většina objednávek z našeho e-shopu. Krátce poté, co jsme spustili prodej našich opasků a našli vhodné partnerské prodejny, přišel covid. To mělo obrovský dopad na kamenné prodejny a zároveň posílilo nákupy na internetu. Rádi bychom se ale jednoho dne dopracovali i k vlastní prodejně.

Konkurence je značná, přesto jste se v době, kdy se těžko hledá „díra“ na trhu, do výroby pustili. Nebylo to přece jen riskantní?

Nějaká rizika jsem si uvědomoval už na začátku, ale manželka mi byla velkou oporou, a díky ní jsme se do toho oba dali. Od počátku jsme věřili našemu produktu a jsme vděční za to, že se nám o jeho kvalitách podařilo přesvědčit již mnoho zákazníků. Jejich pozitivní ohlasy nás utvrzují v tom, že navzdory velké konkurenci je tady pro naše produkty prostor. Samozřejmě ale musím přiznat, že jsme v mnoha věcech měli růžové brýle a čekali jsme hladší průběh. Jelikož jsme ale naši značku budovali postupně a z vlastních zdrojů, tak si troufnu říct, že tam byla stále rozumná míra rizika.

Jak vešly vaše první kousky ve známost? K tomu, aby se produkt prosadil, je potřeba dnes značných prostředků, dokonalá reklama, nákladná prezentace nejen na sociálních sítích…

To je právě ta oblast, kde jsme měli růžové brýle. Mylně jsme se domnívali, že po spuštění internetového obchodu nám začnou denně chodit objednávky. Pár jich sice přišlo, ale věděli jsme, že se musíme více zaměřit na marketing a celkově prezentaci naší značky. Celý další rok jsme strávili samostudiem marketingu, přípravami strategie a vytvářením obsahu, úpravami webu, diskuzemi se specialisty na různé oblasti marketingu, ale také rozhovory s našimi zákazníky. Výsledkem toho byly naše první placené online kampaně, které jsme spustili a které přinesly první větší úspěchy. Hodně nás to naučilo a pomohlo nám to zorientovat se v možnostech online marketingu.

Dá se odhadnout, jaké procento kupujících jsou lidé z businessu? Ti, kteří na svoji image dbají a těší je to?

Zajímavé je, že ačkoli je velká většina objednávek na pánské opasky, tak kolem 80 % našich zákazníků jsou ženy, které nakupují dárek pro svého partnera. Proto je také většina našich reklamních kampaní cílená na ženy. Z průzkumu u našich zákazníků víme, že většinou se pásky prodávají právě k nošení do práce. Co se týče objednávek, které u nás učiní přímo pánové, tak tam jde skutečně ve většině případů o majitele firem, právníky, lékaře a manažery.

ptala se Eva Brixi

www.redfir.cz