Káva jako životní styl i firemní benefit

Lumír Františák

Život bez kávy si většina lidí, zejména pak duševně pracujících, vůbec nedovede představit. O její dlouhodobé popularitě svědčí i písnička stará půl století, v níž Karel Štědrý líčí, že „v naší kanceláři, nejlepší se kafe vaří, to říká i sám soudruh ředitel!“ V dnešní době tomu není jinak, jen kvalita a způsob přípravy kávy byly položeny na mnohem vyšší úroveň. O tom jsme si povídali s Lumírem Františákem, sales managerem společnosti Jacobs Douwe Egberts Professional.

Lze považovat konzumaci kávy za součást firemní kultury v České republice?

Jak potvrdil průzkum pro naši značku L’OR Professional, káva je důležitou součástí života českých zaměstnanců. Skoro polovina lidí si bez ní nedokáže představit svůj pracovní den. Je vnímaná jako zdroj energie, ale je spojená i s okamžiky odpočinku a setkání s kolegy. „Jdeme na kávu“ často znamená „jdeme probrat to či ono“, ať už jde o pracovní záležitosti, nebo témata z osobního života. Káva tak dokáže lidi stmelovat a společnosti jsou si toho čím dál více vědomy.

Dáváme důraz na správnou úpravu a kvalitu kávy, nebo jsme zůstali u osvědčeného „turka“?

František Sajler, kavárník v kancelářském centru Gemini Praha

Češi obecně čím dál více vnímají kvalitu kávy a není jim lhostejné, jakou kávu pijí. Není výjimkou, že čeští zaměstnanci požadují kávu na úrovni té z kavárny i na svých pracovištích. V průzkumu jsme zjišťovali, jaké možnosti přípravy kávy čeští zaměstnavatelé nabízejí. Na 34 % zaměstnanců má v práci automatický kávovar na zrnkovou kávu. Srovnatelný počet lidí zatím zůstává u kávy instantní. Kávu se vžitým označením „turek“ si v práci připravuje necelá pětina lidí. Bývá pravidlem, že společnost s větším počtem zaměstnanců má i větší zázemí pro přípravu kávy. L’OR Professional ale dokáže připravit kávové řešení, včetně zapůjčení kávovaru a jeho servisu zdarma i pro menší kolektivy.

Snažíte se i vy přispět k výchově kultivovaných spotřebitelů a jsou ochotni vám naslouchat?

Se svými zákazníky konzultujeme každý detail týkající se kávy. Ať už jde o prostředí, ve kterém si kávu vychutnat, nebo o kávu samotnou. A to jak na začátku naší spolupráce, tak i v jejím průběhu. Seznamujeme je s novinkami a nabízíme jim alternativy k výběru podle jejich představ. Není neobvyklé, že zaměstnanci konkrétní firmy třeba hlasují o konkrétním kávovém blendu. Pokud je ze strany našich klientů zájem, rádi pro ně nachystáme setkání s našimi odborníky, kteří jim o kávě poví pár zajímavostí nebo třeba připraví kávové drinky podle aktuálních trendů.

Roste zájem o zavádění kaváren do business prostorů, jakou je například nedávno otevřené L’OR Café v budově Gemini v Praze na Pankráci?

Pokud není nabídka kávy na pracovišti pro zaměstnance uspokojivá, rád využije nabídky kavárny jen pár kroků od svého pracovního stolu. To ale samozřejmě není jediný ani hlavní důvod. Zastávka v kavárně je zpestřením například obědové pauzy nebo místem pro příjemná setkání. V neposlední řadě je třeba uvést i pestrou nabídku kaváren. Ve zmíněné kavárně Filipa Sajlera L’OR Café jsou vedle skvělé kávy k dostání například i letní kávové speciály a samozřejmě i řada výtečných dobrot k zakousnutí. Pokud to prostory kancelářské budovy umožňují, využít volnou kapacitu pro kavárnu je určitě dobrou volbou.

Může být kávová kultura ve firmě i zajímavým benefitem pro zaměstnance?

Aktuálně žijeme v době, kdy nabídka pracovních míst převyšuje poptávku a o schopné zaměstnance se firmy často přetahují.
Benefity jsou tak často tím, co nové kolegy naláká, ale i tím, co pomáhá ty stávající
udržet.
Naše zkušenosti ukazují, že nabídka kvalitní kávy se stává jedním z důležitých zaměstnaneckých benefitů. To potvrzují i výsledky aktuálního průzkumu, pro 77 % českých zaměstnanců je nabídka kvalitní kávy v zaměstnání důležitá. Pro 18 % představuje dokonce jeden ze zásadních benefitů.

mnoho spokojených hostů
popřál Pavel Kačer