Drahá paliva nutí podnikatele zefektivnit provoz firemních vozidel. Zájem o monitoring vozů roste

Martin Šaroch

Firmy doslova drtí neúměrně rostoucí náklady. Podle odborníků se tak výrazně zvyšuje zájem o monitoring firemních vozidel, a to i v případě konzervativních podnikatelů, kteří ještě nedávno sofistikovanější správu flotily odmítali. Úspor lze dosáhnout v administrativě i přímo na spotřebě paliva. Umožňuje to automatický import transakčních dat tankovacích karet do monitoringu vozidla, ale i správný jízdní styl řidiče, kdy se klade důraz na plynulost jízdy či předvídavost.
Dva roky covidové pandemie a hned na to krize spojená s ruskou invazí na Ukrajinu znamenají velkou zkoušku pro ekonomickou kondici firem. Podle Martina Šarocha ze společnosti SHERLOG SE se už v době lockdownu ve firmách zvýšil jak tlak na využívání online prostoru, tak potřeba zavedení nových aplikací a nástrojů pro efektivní řízení.
„To se projevilo i u konzervativních podnikatelů, kteří se dosud drželi zaběhnuté praxe ve správě vozového parku a používali pro ně zatím nepřekonaný způsob evidence jízd, a to tužku a papír. I tito podnikatelé přecházejí k sofistikovaným elektronickým knihám jízd, které splňují všechny standardy pro efektivní řízení i optimalizaci vozového parku a nákladů s tím spojených,“ říká Martin Šaroch, obchodní ředitel společnosti SHERLOG SE.

Propojení monitoringu a tankovacích karet

Vzhledem k extrémním cenám pohonných hmot jsou podnikatelé nadále nuceni zefektivňovat fungování svého byznysu a hledat cesty, jak mít náklady pod kontrolou. „Firmy se samozřejmě snaží efektivně kontrolovat svoje výdaje za PHM a náklady za autoprovoz. Mnozí klienti pochopili, že pokud mají k dispozici tvrdá data o spotřebě, tankování a nákladech na servis, mohou na to pružně reagovat a učinit případná opatření. Výrazné úspory jsou však také v administrativě,“ popisuje Martin Šaroch s tím, že úspora nákladů může dosáhnout až 30 % a ve srovnání s předchozím obdobím je evidentní podstatný nárůst zájmu a poptávek o různá řešení monitoringu firemních vozidel.
Stejný trend potvrzuje rovněž nákupní aliance Axigon, která firmám díky sdružené poptávce více podnikatelských subjektů zajišťuje výhodnější služby týkající se zejména provozu firemních vozidel. „Zaznamenáváme stále vyšší tlak na kontrolu nákladů. Počet vozidel podnikatelů či firem vybavených telematikou se v naší nákupní alianci od začátku roku zvýšil o 50 procent a další stovky jednotek se budou montovat v nejbližší době,“ říká Damir Duraković, generální ředitel Axigonu, a dodává, že firmy dlouhodobě oceňují propojení monitoringu vozidel s transakčními daty tankovacích karet.
Jejich porovnání se záznamem o stavu paliva v nádrži, který poskytuje telematický systém, umožňuje mít velmi dobrou kontrolu nad tím, zda například nedochází ke krádežím paliva při tankování. „Automatický přenos transakcí námi poskytovaných tankovacích karet do monitorovací aplikace umožňuje kontrolovat spotřebu paliva na denní bázi a případné nesrovnalosti odhalit okamžitě,“ dodává Damir Duraković.

Výrazné úspory díky stylu jízdy

Monitorovací systémy jsou schopny vyhodnotit rovněž styl jízdy řidiče na základě parametrů, jako jsou plynulost jízdy, styl rozjezdu vozidla nebo intenzita brzdění. Podle Jindřicha Pavlů, který působí na katedře jakosti a spolehlivosti strojů Technické fakulty České zemědělské univerzity v Praze, je takový přístup mnohem efektivnější než stanovování striktních limitů pro spotřebu paliva, protože každý řidič má trochu jiné vozidlo a jiné podmínky provozu.
„Z mého pohledu je spíše kontraproduktivní, pokud firma stanovuje na spotřebu u firemních vozů limity, navíc vázané na finanční ohodnocení zaměstnance. Z našeho dlouhodobého sledování i práce s řidiči a lektory pro bezpečnou a hospodárnou jízdu máme v praxi ověřeno, že s velkou pravděpodobností dojde k výraznému snížení spotřeby paliva, pokud bude řidič dodržovat stanovené parametry provozu,“ uvádí Jindřich Pavlů s odkazem na výzkumný projekt Snižování energetické náročnosti dopravy inovováním telematického systému a zavedením hodnocení stylu jízdy řidičů.
Mezi parametry, které řidiči pomohou provozovat vozidlo hospodárně, patří dle závěrů zmíněného projektu například plynulost jízdy, předvídavost, hodnocení volnoběhu, rychlost, použití brzdných systémů a další. „Konkrétní úspora sledováním těchto parametrů je samozřejmě značně individuální. Nicméně aplikováním bezpečné a hospodárné jízdy se nám kupříkladu u společnosti s flotilou kolem 40 vozidel podařilo dosáhnout úspory 2,1 litru na 100 kilometrů na celé flotile,“ popisuje Jindřich Pavlů.

Kam směřuje vývoj?

Stále silnější roli hraje v automobilovém průmyslu elektřina. Trendem je proto nabídnout srovnatelné vyčítání hodnot z datové sběrnice elektromobilu jako u vozidel na kapalná paliva, myslí si Martin Šaroch z SHERLOGu. Trendem jsou podle něj též sdílené vozy – carsharing. I zde firma vyvíjí řešení pro tento segment. Podle Damira Durakoviće má monitoring vozidel význam nejen pro firmy s desítkami či stovkami automobilů, stále oblíbenější jsou i OBD monitorovací jednotky vhodné pro menší firmy provozující i jednotky vozů. Díky jednoduchému zapojení do OBD konektoru není nutná odborná montáž, možnosti využití jsou přitom stále široké.
Podle Jindřicha Pavlů vývoj směřuje k tomu dostat výsledky monitoringu co nejrychleji k řidičům. Nejlépe do mobilní aplikace, kde vidí nastavený motivační program a na jaký parametr jízdy by se měl zaměřit. „Takový postup lze aplikovat již v edukativní oblasti přímo při praktických jízdách řidičů s interními lektory a následným dosledováním přes monitorovací systém, zda řidič dokáže dlouhodobě aplikovat, co se naučil,“ doplnil závěrem Jindřich Pavlů.

(tz)