Francouzi chtějí cestovat po světě, Italové spíš doma

Postcovidové uvolnění pravidel, hlad po cestování, touha po zážitcích, uspořené výdaje z doby pandemie a velký zájem o cesty do zahraničí. Tak se aktuálně dívají na cestovní ruch obyvatelé Francie. Zatímco 63 % Francouzů má zájem poznávat zahraničí, u Italů je situace naprosto odlišná – až 70 % obyvatel této jihoevropské země chce zůstat během letní dovolené v Itálii. Nejen to zaznělo na workshopu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism. Další pracovní on-line seminář, tentokrát zaměřený naŠpanělsko a Latinskou Ameriku, se uskuteční už tuto středu, tedy 3. srpna.

Francouzi obecně jsou velkou příležitostí pro podnikatele v cestovním ruchu z České republiky (ČR). I loni, kdy ještě platila spousta covidových restrikcí, se Francie umístila v top 10 zemí, z nichž do ČR přijíždělo nejvíc turistů. S 98 948 hosty obsadila země galského kohouta pomyslné 5. místo, Itálie s 93 151 příjezdy skončila sedmá.

„Francouzi, co se týče dlouhých pobytů, preferují soukromí, kontakt s přírodou a atypická zařízení, mají touhu objevovat a zažívat jiné kultury a zvyklosti, jazyky, hudbu a festivaly atd. Skvělým pomocníkem pro všechny je náš web Visit Czech Republic,“ říkáředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a doplňuje:„Až třetinu svého rozpočtu na dovolenou Italové věnují na gastronomii. Těmto cestovatelům tak může významně usnadnit život sekce Gastronomy na dříve zmiňovaném webu.“

Cestovatelské návyky se v kontextu s aktuálním děním (pandemie covid-19, válka na Ukrajině, vysoké ceny energií, inflace aj.) mění v celém světě.U dospělých Italů nově platí, že 60 % z nich absolvuje alespoň jednou za rok enogastronomický zážitek, v roce 2016 tak činilo jen 26 %. Při výběru destinace hraje právě enogastronomie zásadní roli pro 71 % italských turistů. Jde tedy o velkou příležitost pro regionální gastronomii a mikro pivovary, kdy na paměti je třeba mít i fakt, že mezi Italy je nejvíc vegetariánů v Evropě.

„U Francouzů se v poslední době zase ukazuje, že zájem pro to, aby navštívili konkrétní oblast, u nich vzbuzují virtuální kulturní prohlídky. Na místě jsou pak velmi důležití lokální průvodci a destinační experti. Stoupá tak význam turistických center, francouzští turisté totiž hledají aktivity na míru,“ říkáředitel marketingu a zahraničních zastoupení České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává:„Na místě Francouzi očekávají vřelý a milý přístup, potřebují „lidskost“. Oslovuje je slow-tourism, zážitky a individualismus. To vše proto, aby si dovolenou co nejvíc užili, jsou spontánní a rádi improvizují. Cestování je doslova životní potřebou 56 % Francouzů.“

Exportní workshopy zaměřené na cestovní ruch pořádá CzechTourismpravidelně. Mají za cíl informovat, jaký je zájem o Českou republiku mezi obyvateli jednotlivých zemí,seznámit účastníky se spotřebitelským chováním, představit možnosti spolupráce a aktuality z prezentovaných oblastí. Akce jsou určeny pro profesionály v cestovním ruchu od regionů přes organizace destinačního managementu, cestovní kanceláře,asociace až po podnikatele v oblasti turismu aj.

Letos se prostřednictvím on-line platformy ZOOM uskutečnícelkem 8 pracovních setkání, vždy jednou měsíčně. Dosud se konaly workshopy zaměřené naPolsko a na Slovensko (4. 5.), Benelux se Skandinávií (1. 6.). a Francii a Itálii (13. 7.). Následovat budou akce na podporu byznysu v cestovním ruchu ze zemí:Španělsko a Latinská Amerika (3.8.), Německo a Rakousko (8. 9.), USA a Velké Británie (5. 10.), Jižní Korea, Japonsko a Čína (2. 11.) a Blízký východ a Indie (7. 12.).

(tz)