České tramvaje za 1,5 miliardy jezdí v Rize

Dvacet tramvajových souprav vyrobených tuzemskou skupinou Škoda už je zapojeno do provozu v Rize, hlavním městě Lotyšska. Zakázku českého výrobce za zhruba 1,5 miliardy korun pojistil EGAP. Pojišťovna nyní s firmou jedná také o pojištění vývozu náhradních dílů k dodaným tramvajím. Úvěr financující dodávku tramvají poskytla Česká spořitelna.

„Uzavřením tohoto kontraktu se potvrzuje, že naše výrobky jsou kvalitní a naši stávající zákazníci jsou s nimi spokojeni. Svědčí o tom nejen 20 vozidel pro Rigu, ale i další zakázky. O české tramvaje je velký zájem především v zahraničí. Vyrábíme tramvaje pro 13 evropských měst v Německu nebo Finsku,“ říká Martin Oravec, CFO Škoda Group.

Vozový park dopravního podniku lotyšské metropole zahrnuje zhruba 190 tramvají, které obsluhují 9 linek napříč celým městem. Většina jich byla vyrobená převážně v bývalém Československu, a právě tyto vozy nyní nahrazuje nová generace souprav. I ty ovšem budou potřebovat servis a dodávku náhradních dílů české výroby.

„Škoda Group patří mezi špičku firem v oboru dopravního strojírenství, a je také zároveň významným zaměstnavatelem hned v několika regionech Česka. Nyní jednáme o parametrech pojištění úvěru na dodávku náhradních dílů,“ doplnil předseda představenstva EGAP Jan Procházka. V minulosti EGAP pojistil vývoz elektrických železničních vagonů Škody Group na Slovensko a před dvěma lety vystavil firmě záruky Covid Plus.

Vozidla pro Rigu jsou 100% nízkopodlažní s rozchodem 1 524 mm, širším než je v Praze, jsou plně klimatizované i v prostoru pro cestující. Vnější design je v typickém modro-bílém barevném provedení rižského dopravního podniku. Vozy mají optimalizovaný pohon přiměřený rovinatému charakteru města, výtah umožňující nakládku invalidního vozíku z úrovně vozovky, systém počítání cestujících, automat na prodej několika druhů jízdenek, moderní informační systém pro cestující a další. Tramvaje jsou vyrobeny z kvalitních materiálů, protože jedním z požadavků zákazníka bylo provozovat je při teplotách +40°C až -40°C. Tramvaj v tříčlánkovém provedení pojme 258 stojících a 60 sedících cestujících a prodloužená varianta se čtyřmi články 33 stojících a 79 sedících cestujících.

Vývoz českých firem z oblasti dopravního strojírenství podporuje EGAP dlouhodobě. Například v roce 2020 to byla dodávka 50 trolejbusů do Lotyšska či vývoz 450 autobusů do Pobřeží Slonoviny v roce 2018. V Ázerbájdžánu české firmy zmodernizovaly s pojištěním EGAP přes 900 kilometrů železnice za zhruba 18,5 miliardy korun.

Celkový objem letošního vývozu podpořeného exportní pojišťovnou EGAP dosahoval v pololetí částky 24,6 miliardy korun. To je v meziročním srovnání nárůst o 27 procent, a zároveň o 16 procent víc než v pololetí předkovidového roku 2019. Pojišťovně se letos také daří mimořádně úspěšně vymáhat pohledávky. Během prvních šesti měsíců získala z obchodních případů s pojistnou událostí 1,3 miliardy korun.

(tz)