DS 9 Rivoli E-Tense 225k: vyjádření francouzské noblesy

Modelu DS 9 vládne nadčasová elegance. A to je dobře. Spojení ladných křivek a karoserie velkého sedanu vizuálně funguje. Stejně tak vnitřní prostředí je ztvárněno, jak se na limuzínu patří. S citem pro krásu, detail a maximální nerušené pohodlí.

Interiéru v provedení DS Inspiration – Opera dominují prémiové materiály v čele s jemnou a měkkou kůží Nappa v zastřeně vínovém odstínu. Jí sekundují další prvky, na nichž se střídají broušený hliník s černými plochami ve vysokém lesku. Je to vskutku harmonická podívaná. Připomínkou starých dobrých analogových časů jsou hodiny značky B. R. M. umístěné na vrcholu středové konzole. Chválím také velice hezké řešení ovládání oken a hlasitosti na středovém panelu. Je to návykově šikovné.
Velký display infotainmentu je hlavním prvkem středové konzole a je možná až zbytečně složitě členěný. Některé funkce bych raději viděla v analogu, což by možná byla pro designéry další výzva. Interiér si totiž drží minimalistickou linku co do počtu nejrůznějších ovladačů.

Čalounění sedaček připomíná hodinkový pásek a nutí do DS 9 usedat s úsměvem. Jejich tvar vám umožňuje při řízení vlastně odpočívat. Nemůže za to jen možnost odvětrávání či několik masážních programů. Je to měkkost, s níž vás obejmou a udrží v klidu, dodají pocit bezpečí. A ještě k tomu je kůže Nappa mimořádně laskavá k oděvům, včetně semiše, saténu či kašmíru. Kdykoli z auta vystoupíte, jste stále jako ze škatulky. Tým DS myslel na to, že šaty, speciálně v businessu, dělají člověka.
Velkorysý prostor pro všechny cestující si zaslouží velkou pochvalu. Chvílemi si připadáte jako v soukromé koncertní lóži nebo salónku plném přepychu. Můžete volně dýchat. Je jedno, jestli sedíte na místě řidiče, spolujezdce, vzadu, ani na moment si nepřipadáte stísněně. V tomto voze jste obklopeni haute couture.

Jízda tímto překrásným automobilem je opravdu radost. Systém Active Scan Suspension, jenž se stará o monitoring vozovky před DS 9, připravuje podvozek na to, co ho čeká. Vozidlo nerozhodí nerovnosti, podvozek má vybrané chování a přináší posádce neochvějný komfort. Ani klenotník zkoumající během jízdy jakost karátového diamantu by se při práci za jízdy v tomto sedanu neošíval nespokojeností. Kabina je také dobře odhlučněná, zcela tlumí ruchy z okolí, a téměř i projevy motoru. Pokud tedy nezbývá než uspořádat jednání ve voze, s DS 9 tomu opravdu vůbec nic nebrání.
Řízení je maximálně precizní. Natolik, aby bylo parkování v centru Prahy, třeba mezi Soukenickou, Truhlářskou a Lodeckou, hračkou. I přes fakt, že vůz má téměř pět metrů na délku. Právě, když jsem se chystala zaujmout poslední parkovací místečko v Lodecké, vysloužila jsem si velký zájem osazenstva protější restaurace. Nejen, že mu přišlo vtipné, že takový vůz řídí třicítka, ale ještě k tomu rodu ženského. U stolu padaly sázky na to, jestli to zvládnu. A po dvou hodinách, kdy jsem se chystala vyjet domů, další skupina přihazovala na to, že se ze stání nevytočím na jeden zátah. Chyba sázek. S DS 9 jsme vyhrály na celé čáře. Manévruje se s ní lépe než s řadou o třetinu menších automobilů. A dokonale sehrané řízení oceníte i v táhlých zatáčkách nebo nezbedných serpentinách. Auto se zákrutům přizpůsobuje a umí si udržet i svižné tempo, přestože váží víc než 1,6 tuny.

Celkový projev automobilu je kultivovaný. Naplní očekávání, která od tohoto segmentu máte. A mnohdy i překvapí. Nebude vám z něj v hlavě klokotat krev nasycená adrenalinem. Na to jsou jiná auta. Ale bude vás těšit. Kvůli té jistotě, kterou DS 9 dává. A jaké ústrojí tento plug-in hybrid pohání? Jde o zážehový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 l PureTech kombinovaný s elektromotorem. Jejich spojení lze i díky perfektní osmistupňové automatické převodovce popsat jako naprostou harmonii. Elektromotor o výkonu 110 koní zařídí rozjezdy a svižné zrychlení. Benzínový motor se
180 koňmi se přidává neslyšně a nepozorovaně, že si toho všimne jen vyježděný řidič. Vzájemně si pomáhají a jejich kumulovaný výkon činí 225 koní. Na elektřinu v běžném provozu ujedete nanejvýše 40 km. A v nastavení si lze snadno pohrát s kapacitou nabíjení a energetickou rezervou, tudíž bude třeba plug-in hybrid do zásuvky zasunout opravdu zřídka.

Za účasti obou jednotek je spotřeba krásná, drží se pod šesti litry na sto. Jakmile se ale dostane ke slovu jen ta na benzín, hodnoty rostou. Není výjimkou, že auto zhltne i více než 8 l / 100 km. Když zvážíme, že nádrž pojme jen 42 litrů paliva, vypadá to na opravdu časté tankování.

Ačkoli by takovému autu slušelo ještě více výkonu, větší nádrž, drobné úpravy na infotainmentu, nemohu se zbavit pocitu, že bych dala opravdu hodně za to, abych s ním mohla strávit ještě další týden. Týden líného plutí po silnicích vonících krásnem. Protože přesně to do silniční dopravy vnáší. Krásu. Umění nespěchat. Schopnost vychutnávat si a užívat si. I když pracujete. Originalitu a jedinečnost.
Docela dobře si dovedu představit, že právě v takovém voze jezdí šéfka či šéf věhlasného vydavatelství podnikatelských titulů. Možná i ředitel či šéfredaktorka módního lifestyle magazínu. A netráví čas v DS 9, aby jen cestovali, ale proto, že tohle vozidlo je symbolem stylu, nejpozoruhodnějším vyjádřením francouzské noblesy. A představte si také, že ani jeden z cestujících není řidič tohoto velikána. Ne, tomuto automobilu by slušel i šofér. Člověk si tak jiným způsobem vychutná luxus a pohodlí, které ho obklopují.

Kateřina Šimková