Plátky se opravdu ujaly, a moc!

Tomáš Kořínek ml. (vlevo) s otcem (uprostřed)

Nejsem jen nadšenec zdravé výživy, ale i vanilkových rohlíčků, hořkých čokolád, moravských koláčů, také milovník jitrniček, klobásek nebo tlačenky. Holduji bylinkovým čajům, a až se zbavím intolerance na alkohol, určitě si na zdraví připiju dobrou slivovičkou… Když jsem poprvé ochutnala ovocné plátky, výrobek firmy Ovocňák s.r.o., připadala jsem si jak v ráji. Je to mňamka, která nemá chybu. Drobné plátečky z jemně nadrceného a sušeného ovoce, tedy třeba meruňkové, jahodové, malinové, višňové, švestkové, naprosto unikátní chuti, nenapodobitelné. Tak akorát do dámské kabelky, když člověka přepadne hlad nebo skolí náhlá únava. Jsou ale i nebezpečně návykové. Prostě bašta. A zdravá. Jak napoví další řádky, nejen ty proslavily značku, která se snaží dodávat naší tělesné schránce prospěšné potraviny. Tomáš Kořínek mladší, zakladatel Ovocňáku, prozradil více:

 

Váš sortiment se rozrůstá a určitě se zvyšuje počet zájemců o něj, z nichž se stávají věrní klienti. Oč mají spotřebitelé z nabídky největší zájem?

Nejoblíbenější jsou obecně kapsičky, jak pyré, tak mošty. Z druhů pak jahoda a malina. Ale kategorie ovocných plátků roste nejrychleji a poptávka po nich stoupá už více než dva roky, tak si myslím, že brzy vyrovnají kapsičky.
Jak zákazníci přijali výrobky z arónie? Není toto ovoce stále nedoceněné?

Ještě je brzo hodnotit. Dosud jsme měli jen pyré a mošty s arónií, kde byla vždy v kombinaci s jablkem, a zákazníci je kupují. Čistě aróniové šťávy a sirupy máme v nabídce teprve pár týdnů, takže ještě nemohu říct, zda mají pravidelné zákazníky. Zatím si je spíše zkoušejí. Ale souhlasím, že je to u nás překvapivě docela neznámé ovoce navzdory tomu, že u nás roste velmi hojně a je to de facto česká superpotravina. Vím, že často ho zahrádkáři ani nezpracovávají a berou jeřáb spíše jako okrasnou rostlinu, živý plot. A je to škoda, protože jeho chuť je skvělá, jak není jen přímočaře sladký. A je nabitý vitamíny.

Naznačil jste, že se ovocné plátky ujaly. Myslím, že jde o úžasnou novinku na trhu, která promlouvá nejen k vyznavačům zdravé výživy. Počítáte s rozšířením této řady? Třeba o rakytníkové, špendlíkové? Nebo s příchutí kopřivy, petrželky? Určitě by se daly vyrobit i zeleninové plátky. Což takhle celer s jablkem, petržel nebo pastiňák s meruňkou, jablko s kadeřávkem? Nebo jablko s mátou, meduňkou, hruška se šalvějí… Netuším, jestli by to někomu chutnalo…

Plátky se opravdu ujaly, a moc! Jak jsem říkal, jsou to naši skokani roku a určitě budeme jejich nabídku rozšiřovat. Rakytníkové už testujeme, možná přibude arónie, další příchuti ale ještě nechci prozradit. Ale cestou bylinek spíše nepůjdeme, pořád hodně cílíme na děti a ty mají raději jednoduché a přímočaré chutě.
Se zeleninovými si hrajeme. Zkoušeli jsme rajčatové ve spolupráci s rajčatovou farmou Kameničany a byly super, jen hodně nezvyklé… Řepa a mrkev ale fungují, pokud jsou dohromady s jablkem, avšak do těch zelených zelenin se také nechceme pouštět. Upřímně, ona ta barva, když zelenou zeleninu usušíte, k jídlu neláká. A my nepoužíváme žádné konzervanty, které by ji zachovaly a nebudeme z vlastních standardů ustupovat.

Jak náročné na čas a investice je uvést na trh inovovaný produkt?

My máme štěstí, že suroviny si z velké části pěstujeme sami, zpracováváme ve vlastní výrobě a spoustu věcí si už umíme vyřešit a nemusíme využívat externí výrobny nebo dodavatele. Ale i tak se dostáváme do nižších statisíců za každou novou produktovou řadu. Počítám do toho vývoj obalu, grafické zpracování, veškerou legislativu, testy, analýzy, a pak samozřejmě skladování, marketing, novinky apod.
Jsme malá firma, takže u nás jdou věci rychle dopředu a časově nejnáročnější je většinou čekání na obaly. Když zabereme a všechno klapne, zvládneme nový produkt pustit na trh za dva až tři měsíce od jeho vymyšlení.

A co vás nejvíce baví? Běžná podnikatelsko-manažerská operativa, nebo vlastní
realizace nápadů, zkoušení, vymýšlení?

Samozřejmě, že bych nejraději pořád něco vymýšlel a zkoušel a pouštěl do světa, takhle Ovocňák i vzniknul. A díky tomu, že se starám i o obchod, můžu vymýšlet novinky se zákazníky, se kterými jsem v denním kontaktu. A když to má úspěch, to je ten nejlepší pocit a motivace pro další vymýšlení.
Ale nebudu lhát, velkou většinu pracovní doby mi zabere opravdu to řízení firmy. Ale ne že bych to neměl rád, on člověk ve vlastní firmě i k té rutině přistupuje jinak a zkoumá u všeho, co dělá, jestli by to nešlo dělat jinak, lépe. Takže já vlastně pořád vymýšlím!

Ovocňák je už zavedenou značkou. Popsal byste milníky vývoje?

Začínali jsme v roce 2011, a to jen čistými mošty, které tenkrát byly u nás téměř k nesehnání. Rok po založení Ovocňáku jsme vysadili první vlastní stromy v našich sadech, ale na sklizeň jsme si samozřejmě ještě pár let počkali. Teď už jsou pro nás zdrojem hlavně rakytníku, švestek a meruněk, ale další ovocné druhy brzy přijdou. Během prvních let se do výroby přidala i pyré, ta myslím, přibyla v roce 2013. Poté jsme postupně ladili a vylepšovali výrobu – pořizovali nutné stroje, mechanizovali a automatizovali. V roce 2018 jsme z vlastního rakytníku spustili novou produktovou řadu rakytníku podobně jako v loňském roce tu zmíněnou aróniovou. Ovocné plátky vyrábíme od roku 2019 a od 2021 jsme přidali sušené hrušky, jablka a povidla. Kolikrát jsme výrobu stěhovali, to už ani nepočítám, a brzo nás to čeká zase!
S postupným zvětšováním produkce jsme přidali výrobu už zmíněných ovocných plátků, protože ty potřebují speciální stroje, na které nebyly v začátku prostředky ani prostory.

Které období na cestě k úspěchu bylo kritické, a které naopak povzbuzující?

Co se týče těch povzbuzujících, tak mě osobně vždycky udělá radost, když vyhrajeme nějakou soutěž, ve které rozhodují sami zákazníci. Protože my Ovocňák samozřejmě děláme pro ně a já jsem nadšený, když to oceňují. A to mě umí nejvíc nakopnout a dodat energii. A pokud jde o ty kritické okamžiky, tak si myslím, že to nejtěžší nás možná čeká v roce 2023 – udržet si růst, splnit plány, a to všechno v ekonomické krizi. Uvidíme, máme toho v plánu opravdu hodně.

Odebírají vaše výrobky některé školy, školky, jídelny nebo například domovy důchodců?

Jasně, do škol dodáváme od začátku, někdy napřímo, ale v drtivé většině přes firmy, které se na tuto oblast obchodně specializují. Jsou to hlavně mošty v desetilitrových baleních, pyré v pětilitrových baleních, ovocné plátky a také kapsičky, jak pod svou značkou, tak pod privátkami. Jen jestli bych si mohl rýpnout… už by se někdo mohl vzpamatovat a zvednout ceny stravenek alespoň na 50 korun… ani meníčko si dnes nedáte pod 100 korun, tak proč šetříme na vlastních dětech… A to neříkám kvůli tomu, že bychom prodali více Ovocňáků, ale proto, že vidím, co se nakupuje, když lidi na lepší potraviny nemají… A sám mám děti ve školce…

Určitě chystáte zase něco nového. Napovíte, nač se můžeme těšit? Nebo jde zatím o střežené tajemství?

V roce 2023 se chystáme spíše zdokonalovat existující produkty, takže zatím nejsou novinky na pořadu dne. Budeme spouštět aróniový čaj, jehož složení ještě neznám, protože máme zatím připraveny usušené výlisky a v lednu nás čekají degustace. Předpokládám, že se dál budou rozvíjet plátky, jednak na základě nových spoluprací, a hlavně možná i v nové formě, ale to nechci předbíhat. A největší změnou bude postupný přerod Ovocňáku do biokvality, protože naše farma je od roku 2022 kompletně v bioprodukci, a to postupně promítneme i do všech našich výrobků.

ptala se Eva Brixi