Vinohradský pivovar vaří nově i v Káraném

Dan Hojdar

Vinohradský pivovar se stal mezi pivaři pojmem, a nejen mezi těmi pražskými. Značku vybudovala parta devíti přátel s rozdílnými profesemi, kteří si touto cestou splnili sen o vlastním řemeslném pivovaru. Po rekonstrukci prostoru Vinohradského pivovaru v Praze naráželi první várku v roce 2014 – přesně 120 let po první várce jejich předchůdců. Dnes je Vinohradský pivovar nedílnou součástí české craftové scény. Zaměřuje se na výrobu klasických ležáků plzeňského typu, jejichž nabídku doplňuje o svrchně kvašená piva.

Nejprodávanější je Vinohradská 11, která se vyznačuje bohatou vůní Žateckého poloraného červeňáku doplněného o Premiant a která je oblíbená zejména pro svou pitelnost. V roce 2023 rozšířil Vinohradský pivovar výrobu i mimo Prahu, do obce Káraný v okrese Praha-východ, kde otevřel v dubnu nový pivovar i výčep s posezením pro kolemjdoucí. Nově otevřený provoz bude mít roční výstav 15 000 hektolitrů, což je dvojnásobek výstavu pivovaru na Vinohradech.

Kapacita pivovaru na Vinohradech už totiž nestačila uspokojovat stále rostoucí poptávku po zdejších ležácích. Proces vaření piva urychlit nelze, otevření nového pivovaru s větším výstavem tak bylo logickým krokem. V Káraném se připravuje nyní většina produkce Vinohradského pivovaru a také světlé spodně kvašené pivo Káranská 9, jehož receptura sází na osvědčenou klasiku: české chmely Žatecký poloraný červeňák a Sládek, kombinaci plzeňského a mnichovského sladu a rmutovací varní postup. Pivo má bohatou chuť s vyladěnou hořkostí, světle zlatou barvu a příjemný říz. Nižší extrakt sladiny mu dodává osvěžující pitelnost, lehčí tělo a zaručuje snížený obsah alkoholu (3,9 %). O pivu a novém pivovaru je také rozhovor s výrobním ředitelem Vinohradského pivovaru Danem Hojdarem:

V polovině dubna jste otevřeli další provoz, nový pivovar v Káraném nedaleko Prahy. Proč právě v této lokalitě?

Důvodů je hned několik. Jednak je pro nás tato lokalita příznivá z pohledu logistiky, Káraný je totiž v dobré dojezdové vzdálenosti od našeho hlavního trhu, kterým je Praha. Dobrá dostupnost také umožnila zachovat stejný výrobní tým. Dalším důležitým faktem je, že pivovar v Káraném je zásobovaný stejnou vodou jako pivovar na Vinohradech, což je pro provoz pivovaru a migraci ležáků do Káraného velká výhoda.
V neposlední řadě nás lákala možnost postavit pivovar s výčepem v příjemném prostředí přímo na frekventované cyklostezce.

Specializujete se na ležáky plzeňského typu. Jsou v Čechách nejoblíbenější?

Ano. Ležák je obecně nejoblíbenější a nejpitější pivo na světě. A v Čechách to platí ještě o trochu více.

Novinka, která provází káranskou investici, se jmenuje Káranská 9. Čím je charakteristická? A už si získala srdce prvních štamgastů? Budete ji podávat i v restauraci na pražských Vinohradech?

Káranská 9 je pouze naše první nové pivo, které jsme začali v pivovaru v Káraném vařit. Není ale jediné a rozhodně není poslední. Například zde také vzniklo svrchně kvašené pivo Pop&Roll NEIPA. To je navíc vařené z káranské artéské vody. Obě piva jsou populární, Káranská 9 zejména u cyklistů. Káranská 9 bude příležitostně k mání i v naší vlajkové restauraci na Vinohradech, stejně jako všechna ostatní piva uvařená v pivovaru v Káraném.

Vaše aktivity provází e-shop. A bude zde k dostání i Káranská 9?

Káranskou 9 zatím na e-shopu nenajdete, není totiž zatím k dostání v plechovkách. V budoucnu ale portfolio piv v plechu určitě doplní.

Hlavním důvodem otevření dalšího pivovaru byla potřeba zvýšit výrobu. Znamená to, že Češi konzumují stále více svého tradičního nápoje? Prodáte a vypije se více piva?

Výroba a konzumace piva v ČR obecně minulý rok opět stoupla, stále však nedosáhla úrovně z doby před covidem. My jsme ale minulý rok prodali rekordní množství piva a věříme, že tento trend udržíme.

Jak se změnil český pivař? Co si neodpustí?

Unifikovaný český pivař neexistuje. Někdo raději vypije více piva a nehledí tolik na kvalitu, jiný pije méně, ale zato rád experimentuje a zkouší nová, třeba i dražší piva. Jeden pije raději doma z láhve, případně si koupí sud a pozve přátele na grilovačku, druhý se neobejde bez hospody. Ať už se ale pije v hospodě, na fesťáku, u vody, nebo doma, většina konzumentů pije pivo ve společnosti a pivo je součástí společenské interakce. Obecným trendem posledních let je upřednostňování kvality před kvantitou spojené s klesající citlivostí spotřebitelů k ceně. To platí zejména u mladších generací (mileniálové a generace Z).

V Káraném jste vsadili na citlivé pojetí architektury doplněné novými výrazovými prvky, skloubili jste kouzlo někdejší proslulé sodovkárny s novým posláním. Jste s výsledkem spokojeni?

Ano, jsme.

Bude zdejší pivovar přístupný i veřejnosti? Předpokládáte, že zde budete pořádat i větší společenská setkání, festivaly, přehlídky?

Jednoduše zpřístupnit výrobní prostory veřejnosti bohužel nelze. Proto jsme při budování výčepu, který je součástí pivovaru, mysleli na to, aby z něj byl dobrý výhled právě na celou pivovarskou technologii. Zákazníci tak mají možnost nahlédnout do výrobních prostor, nasát jejich atmosféru a vychutnat si při tom pivo de facto přímo v pivovaru.

Pivovarů, zejména menších, v naší zemi přibývá. Každý sází na vlastní originalitu. Čím byste se rádi odlišovali od konku­rence vy?

Vinohradský pivovar sází na kvalitu piva. Má stabilní portfolio piv s dostatečnou variabilitou. Jsme spolehliví a féroví v jednání s našimi odběrateli a dodavateli. Důležité je pro nás kvalitní pracovní prostředí pro naše zaměstnance. Svými aktivitami podporujeme a budujeme lokální sounáležitost. A snažíme se být maximálně šetrní k okolí v úzkém i širším slova smyslu.

ptala se Eva Brixi