Funkční design od Nanovo je populární už deset let, znají ho i v Jižní Koreji

Designový nábytek z poválečného Československa si získává čím dál více příznivců. Není divu, spojuje originalitu, funkčnost a nadčasovost, díky které se hodí i do moderních interiérů. Nyní ho navíc můžete sehnat ve skvělém stavu a za rozumnou cenu. Stačí si prohlédnout nabídku značky Nanovo, která se na nábytek a doplňky z tohoto období specializuje. Pod vedením Adama Karáska funguje už přes deset let a kromě samotného prodeje zajišťuje i komplexní renovace a nechává zákazníky nahlédnout pod pokličku celého procesu.

Píšete, že vaše značka vznikla v Berlíně. Jak k tomu došlo? A působíte dnes jen v ČR, nebo i v zahraničí?

Nápad vznikl při mojí návštěvě Berlína, kde studoval kamarád Jirka a kde podobné obchody jako Nanovo už fungovaly. Nejdříve jsme chtěli dovážet československé fajnové předměty (hodinky, sklo, porcelán, kola nebo menší nábytek) do Berlína, ale kvůli logistice jsme to vzdali a rozhodli se založit internetový obchod v Praze. Dnes působíme v Česku, ale zákazníci objednávají z celého světa, takže posíláme zásilky hlavně po Evropě, ale třeba i do Jižní Koreje.

Proč zrovna poválečný design? Je teď u českých zákazníků populární?

Myšlenkou bylo zaměřit se na funkční design, který máme sami rádi a obklopujeme se jím. Jednoduše se nám nabízené kousky musely líbit, abychom je zařadili do prodeje. Nanovo funguje přes deset let, a tak nelze říci, že je u zákazníků teď populární. Naše nabídka je ale žádaná poslední roky s tím, že některé kousky jsou v kurzu více a jiné méně. A kromě prodeje se snažíme i o edukativní činnost, což znamená, že hledáme autory námi nabízených předmětů, a pokud jsou stále naživu, tak je oslovujeme s žádostí o rozhovor. Za to desetiletí se nám podařilo spoustu našich zákazníků v dobrém ovlivnit, proměnit jejich vkus…

Prodáváte hlavně přes vlastní e-shop? Nebo máte i B2B partnery?

Přesně tak. Prodáváme hlavně přes náš internetový obchod, ale snažíme se spolupracovat i s B2B partnery. Jde hned o několik obchodů podobného ražení, které od nás nakupují na další přeprodej.

Najdou se klienti, kteří raději nakoupí osobně v showroomu? Předpokládám, že tam jezdí hlavně kvůli dražším kouskům. A možná je to dáno i věkem…

Klienti si jezdí obhlédnout jak dražší kusy, tak i levnější. Občas je za tím obyčejná touha nakouknout pod pokličku, chtějí se podívat především na dílnu, kde proces renovace probíhá. Máme i dost krásných kousků, které jsou před renovací, takže je na webu ještě nenajdete. A občas se stane, že si zákazník takový kus vybere a nechá si ho rovnou opravit na základě svých požadavků.

Brzy po založení značky jste se kromě prodeje začali věnovat i opravám. Co vás k tomu vedlo?

Nejprve jsme chtěli pouze přeprodávat nábytek, který najdeme ve výborném stavu, ale ­brzy jsme zjistili, že toho zas tak moc není. Začali jsme tedy s opravami nejdříve sami, ale pak jsme to předali do rukou profesionálům. Mohli jsme tak zákazníkům nabídnout i opravy jejich vlastního nábytku, což hojně využívají.

Pochopila jsem, že se věnujete renovacím od A až do Z. Jak dlouhé jsou termíny? A dají se nějak přiblížit ceny?

Pokud jde o renovaci, která se odehrává pouze u nás na dílně, tak je potřeba počítat se dvěma až třemi týdny. Nabízíme ale také čalounické práce, kde se doba dodání prodlužuje na pět až šest týdnů, a podle případného zapojení jiných profesí to může být i déle. Vždy se ale snažíme dodat komplexní řešení, a nabízíme tedy i pasířské a kovářské práce apod. Ceny se liší kus od kusu a pohybujeme se většinou v řádu tisíců, pokud jde o větší kusy nebo náročné renovace, tak i v řádu desetitisíců.

Jak se liší propagace prodeje a oprav?

U prodeje nábytku a doplňků nám jde především o to, abychom upozornili na jejich nadčasovost a výjimečný design. V případě oprav a renovací vyzdvihujeme naši odbornou dovednost, individuální přístup ke každému kousku a také záruku kvality naší práce. Každopádně pro následující rok chystáme možnost nákupu nábytku „před renovací“, kdy si zákazník může zakoupit zboží, které je v zachovalém stavu, ale dílnou zatím neprošlo. K takovému předmětu samozřejmě nabídneme i možnost renovace. Takže propagačně se oba směry budou doplňovat.

Vintage nábytek i jeho renovace jsou stále populárnější. Na druhou stranu se nacházíme v období ekonomických nejistot. Jak se to projevuje ve vašem podnikání?

Samozřejmě pociťujeme, že lidé šetří. Neděje se to ale jen v našem segmentu, takže si s tím musíme umět poradit.

Máte přehled, jak velkou část tržeb renovace tvoří?

Poměr prodejů a renovací sledujeme dlouhodobě a pozorujeme, že kolísá mezi 30 a 35 %.

Už dokážete zhodnotit uplynulý rok?

Jedním slovem: byl náročný. Firma zatím překonala všechny globální krize a došlo také k odchodu mého společníka Jirky. Hodně věcí se ale podařilo. Zvědaví jsme na tento rok, který přinese spoustu novinek.

Prozradíte, na co se mohou zákazníci těšit?

Zatím nechceme prozrazovat nic, ať to nezakřikneme, ale určitě doporučujeme sledovat náš web i sociální sítě.

ptala se Dana Halušková