Loňský rok byl náročný a plný změn. V jeho závěru jsme nakonec stáhli drobný propad odhadu tržeb. V roce 2022 jsme dosáhli obratu přes 210 miliónů korun,
rok 2023 končíme s meziročním nárůstem obratu zhruba okolo 25 %. Což hodnotím jako velmi pozitivní v kontextu oděvního segmentu, který se meziročně výrazně propadl.
Je vidět, že zákazníci nechávají rok od roku předvánoční nákupy na poslední chvíli. Jsou velmi senzitivní a orientovaní na slevu a celkově na nějakou pobídku, která je motivuje k uskutečnění nákupu. Je to celkově neustálé balancování mezi tím, jak si držet sílu brandu a exkluzivity a na druhou stranu vyhovět tomuto požadavku na slevu. Ekonomická situace ČR se za mě loni také podepsala do nákupních tendencí zákazníků. Zkrátka si nákup více rozmýšlejí a jsou obezřetní.
U nás ve firmě došlo k několika změnám ve struktuře společnosti, rozrostli jsme se v počtu zaměstnanců a 70 jich máme již na hlavní pracovní poměr. Také jsme se poprvé více zaměřili na boty a prodali jsme přes 5000 párů. Velice dobře se nám dařilo v zahraničí, kde jsme celkově vyrostli o více než 90 %. A v tomto trendu chceme výrazně pokračovat i v roce 2024. V závěru toho uplynulého jsme navázali novou spolupráci v podobě ambasadorky Lucie Borhyové, což bereme jako další velký krok pro firmu a posílení našeho brandu. Obhájili jsme vítězství soutěže ShopRoku od Heureky v kategorii módní doplňky a umístili jsme se jako firma v Top 50 nejrychleji rostoucích CZ firmách Deloitte 50fast50 na 20. pozici. Zrealizovali jsme několik charitativních projektů, se závěrem v podobě charitativní kabelky, kterou jsme k dnešku celou vyprodali.
V roce 2024 nás čeká několik zásadních výzev. Jedna z prvních bude vyřešit logistiku, která je v naší velikosti už poměrně velký zápřah. V současné době jsme schopni ve špičce expedovat 4000–5000 zásilek denně, což nám v roce 2024 již stačit nebude.
Další velkou výzvou bude plánovaná velká televizní kampaň, na kterou se budeme muset v průběhu roku pořádně připravit s celým marketingovým týmem. Bude to souviset i s učesáním celkového brandu a upřesnění naší komunikace vůči zákazníkům. Tlak na brand a sílu značky bude v následujících letech čím dál větší. Pozice velkých marketplaců bude stále významnější a konkurovat půjde hlavně silnou značkou a perfektní službou.
Rád bych se zaměřil na efektivitu firmy, která s velikostí trochu pokulhává, a rád bych tomuto šel naproti. Hned od ledna plánujeme nějaké změny, které by k této efektivitě měly vést. Rovněž plánujeme zvýšit EBITDU meziročně o 80 %.
Trend posilování zahraničí je pro nás naprosto klíčový hlavně v souvislosti s otázkou budoucnosti. Na českém trhu si chceme držet naši silnou pozici, ale potenciál růstu bude pro nás hlavně na slovenském a maďarském trhu. Náš cíl je stát se v těchto zemích top 3 značka v našem segmentu na trhu.
Martin Kůs, zakladatel a spolumajitel módní značky Vuch