Když e-shop nestačí

V dnešním rychle se měnícím světě maloobchodu mají spotřebitelé více možností nákupu než kdy dříve. Rozmach online nakupování dramaticky změnil způsob, jakým pořizujeme zboží, ale tradiční kamenné prodejny si stále drží své místo. V tomto článku srovnáme online a offline prodejny, prozkoumáme jejich výhody a nevýhody, abychom vám poskytli úplný přehled, ať už jste na jakékoliv straně obchodního procesu.

Offline není mrtvý
Fyzické obchody nabízejí zákazníkům osobní zážitek, který přesahuje možnosti online nakupování. Použití vhodného osvětlení, barevných schémat a dokonce i vůní může umocnit smyslový zážitek a posílit image značky. Takto vytvořená atmosféra ve fyzických prodejnách poskytuje komplexní a pohlcující nákupní zážitek, který je těžké replikovat v online prostředí. „Myslím si, že každý e-shop uvítá kamennou prodejnu. Je to možnost, která dává zákazníkovi možnost zboží vidět, fyzicky omakat a otestovat na vlastní kůži. Přes e-shop jim to opravdu nevysvětlíte,“ potvrzuje Jiří Stabla, zakladatel Konopných lékáren a značky Stabla.

Patrik Duda, majitel společnosti Naughty Harbor a Atreon, považuje e-shop za skvělý doplněk, který pomocí atraktivního vizuálu může efektivně zaujmout zákazníky a povzbudit je k osobní návštěvě kamenné prodejny. „Na e-shopu můžete efektivně komunikovat výhody návštěvy kamenné pobočky, například možnost prohlédnout si produkt osobně nebo jednoduchý proces reklamace a vrácení zboží, “ doplňuje Patrik Duda.

Omnichannel v retailu aneb jak propojit online a offline prodej?
Mnoho firem přechází na obchodní model založený na propojení e-shopu s kamennými prodejnami, což umožňuje nabídnout zákazníkům plynulý a komplexní nákupní zážitek. Tato strategie umožňuje zákazníkům snadno kombinovat výhody online a offline nakupování, čímž zvyšuje jejich pohodlí a celkovou spokojenost. „Náklady na implementaci této strategie se mohou značně lišit – od nulových, kdy stačí uvést kamennou prodejnu na e-shopu jako místo pro vyzvednutí, až po milionové investice, pokud se rozhodnete propojit e-shop s ERP systémem,“ komentuje Jan Skovajsa, CEO marketingové agentury myTimi.

Propojení online obchodu s tím kamenným je náročný proces, který vyžaduje pečlivý výběr vhodných technologických nástrojů, které efektivně propojí tyto dva prodejní kanály. Správně zvolené technologické řešení může významně zlepšit efektivitu obchodních procesů a přinést podniku konkurenční výhodu na trhu. „Technologií je celé řada a klíčové je tedy definovat veškeré požadavky skrze společnost a v rámci toho vybrat správné nástroje v souvislosti s vizí podniku. Pokud máte správně vybraný e-shop a ERP a budete obě pouze propojovat např. pomocí API, tak se budeme bavit spíše v řádu desetitisíců,“ odhaduje Tomáš Vacek, partner reklamní a marketingové agentury Contexto.

Generační rozdíly a další faktory
Cena zboží je výsledkem složitého součtu různých faktorů a nákladů, které jsou spojeny s jeho výrobou, distribucí a prodejem. V neposlední řadě je cena zboží ovlivněna poptávkou a nabídkou na trhu, konkurenčními tlaky a strategií prodeje. „Pronájem komerčního prostoru, energie, poplatky a zejména mzdové náklady se nakonec vždy musí promítnout do koncové ceny zboží, což tolik nemusí vadit v prémiovém segmentu nebo ve velmi specifické oblasti bez přímé konkurence, ale bude to zcela zásadní pro obchodníky ve vysoce konkurenčním prostředí, ve kterém se zákazníci rozhodují podle cenových srovnávačů,“ říká Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors.

Preference mezi online a offline obchodem se výrazně liší dle generací a individuálních preferencí. „Nastupující Generace Z, která vyrostla se smartphonem v ruce, se velmi dobře orientuje v online prostoru a naopak nechápe, proč by měla fyzicky chodit na úřad nebo do obchodu, pokud lze danou věc vyřídit přes internet,“ upozornuje Ondřej Tyleček. Porozumění těmto rozdílům je klíčové pro pochopení své zákaznické základny.

(tz)