Češi stále častěji v hledáčku kybernetických podvodníků

S podvodnými e-maily, SMS zprávami nebo telefonáty, případně s falešnými platebními branami či s nedodáním zaplaceného zboží má dnes už zkušenost polovina populace v Česku. Přitom roste vynalézavost a propracovanost pokusů okrást oběti. Minimálně s částí takových deliktů může pomoci kybernetická asistence k pojištění domácnosti UNIQA, není-li přístup klienta nedbalý.

Technologický pokrok a využití umělé inteligence neslouží jen k prospěšným účelům. Bohužel pomáhají i k vylepšování kybernetických útoků. Podle výzkumu společnosti Mastercard z letošního jara bezmála polovina lidí u nás připouští, že se stali terčem takového ataku buď oni sami, anebo jejich blízcí. Nejčastěji šlo o podvodný e-mail či SMS zprávu. Druhá strana se snažila získat údaje k platební kartě, podstrkovala falešnou platební bránu, případně e-shop neposlal objednané a zaplacené zboží.

Nejčastější fígle
Rozmohly se i telefonické hovory „s neodolatelnou nabídkou“ či naopak falešným varováním, že člověk někde dluží peníze. Přitom jde o využití hlasového automatu vydávajícího se za nějakou státní autoritu. K tomu zločinci využívají umělou inteligenci. Častěji než dříve se s podvody lze setkat i na sociálních sítích. Podvodníci se vydávají za přepravní firmu, poštu, bankovní instituce nebo investiční společnosti. K dispozici mají propracované weby, jejichž falešnou autenticitu laik nepozná. Organizované skupiny operují ze zahraničí, což komplikuje vyšetřování a dohledání zdroje.

Loni třikrát více napadených bankovních klientů
Banky zaznamenaly v roce 2023 celkem bezmála 70 000 kyberneticky napadených klientů, což je trojnásobně více než v roce 2022. Jak informovala Česká bankovní asociace, průměrná škoda na případ činila necelých 20 000 korun. Policie ČR evidovala 19 500 nahlášených případů kybernetického útoku na občany. Toto menší číslo z policejních statistik vypovídá o tom, že velká část napadených i okradených na policii nejde a svůj incident nenahlásí.

Jak se bránit
I když někdy je rozpoznání podvodu opravdu oříšek, doporučuje se dodržovat tyto zásady:

  • Každý nápadnější tlak ze strany pisatele nebo volajícího, kterého nelze přímo identifikovat, je podezřelý a neměli bychom mu podlehnout.
  • Vždy se snažit subjekt nejprve jinou cestou ověřit a identifikovat. Nedaří-li se to, jde pravděpodobně o pokus podvodu.
  • Žádná věrohodná instituce nikdy nepožaduje citlivé údaje předávat telefonicky nebo do SMS.
  • Nečeká-li člověk podobný kontakt, může jít o podvod.
  • Jde-li čistě o „platební údaje“, stačí číslo účtu, případně variabilní symbol a konkrétní částku, která má být poslána. Jakékoli další údaje (například ze zadní strany platební karty) se nesdělují.
  • Platební bránu je třeba pečlivě prohlédnout, zda opravdu vzhledem odpovídá těm bezpečným. Při sebemenší pochybnosti přes ní neplatit.
  • V e-shopech, které nejsou prověřené či v nich nakupuje člověk poprvé, nehradit cenu za zboží a služby předem.
  • Nikdy neumožňovat vzdálený přístup do vlastního zařízení.
  • Nikdy neklikat na přílohy nebo linky v neověřených e-mailech a SMS.
  • Kontrolovat adresu webové stránky nebo e-mailu, zda přesně a úplně odpovídá oficiálním údajům instituce.
  • U výhodných nabídek, například na zhodnocení nebo nákup značkového zboží, vždy zvážit, zda je reálná či až nápadně příznivá. Takové vždy vynechat.

Když už škoda nastane: pomoci může připojištění kybernetické asistence
Míra informovanosti o podvodech na inzertních stránkách roste a klient je o možných pokusech okrást ho upozorňován téměř při každé návštěvě dotyčných webů a aplikací. To samé se pak týká i bank a internetového bankovnictví – informace o rostoucí kyberkriminalitě takřka nejde obejít.

Ne všechny podvody lze tedy z pojištění nakonec uhradit – stále musí jít o nahodilou událost, a ne o případy rezignace na veškerou bezpečnost a obezřetnost.
Ve vybraných závažných případech vám může pomoci připojištění kybernetické asistence sjednané k pojištění stavby nebo domácnosti od UNIQA. Tato asistence pomáhá řešit problémové situace všech osob ve společné domácnosti, zejména:

  • nedodání zaplaceného zboží z e-shopu
  • dodání jiného zboží nebo poškozeného/zničeného zboží z e-shopu
  • zneužití platební karty nebo platebních údajů
  • zneužití identity a osobních údajů na internetu
  • následky manipulace s podvodnými e-maily
  • vylákání finančních prostředků
  • další formy kybernetické kriminality

Například při zneužití platební karty má poškozený klient nárok na náhradu částky až do 50 000 Kč, přičemž nejmenší hodnota sporu / ztráty musí být alespoň ve výši 1 200 Kč. Klient má dále nárok až na 120 minut konzultace ohledně bezpečnostního nastavení svého počítače (např. změna hesel, blokace účtů atd). Tento druh asistence lze využít až 3x ročně.

Asistence UNIQA je dostupná telefonicky. Pomoc spočívá v prosazování oprávněných právních zájmů pojištěného klienta vzniklých v souvislosti s výše uvedenými problémy a v hledání vhodného řešení. Součástí je jak odborná právní podpora, tak i náhrada finanční ztráty do sjednaného limitu. U potíží s e-shopy řeší asistence nejen obchody se sídlem v ČR, ale rovněž v EU. Právník rovněž posoudí, které situace jsou postižitelné trestně, a doporučí součinnost s Policií ČR.

Připojištění kybernetické asistence k pojištění domácnosti Domov & bezpečí stojí nízké stokoruny ročně.

(tz)