Peugeot 3008: Na trh přijíždí inovovaný SUV bestseller

Novinka - Peugeot 3008 bude přijíždí s hybridními a plně elektrifikovanými pohony, čistě spalovací ústrojí už v modelu nenajdeme. Modelová řada 3008 si za posledních sedm let získala popularitu. Svědčí o tom čísla. Modelu se ve 130 zemích světa prodalo za tuto dobu víc než 1 320 000 kusů. Ale Peugeot míří vstříc elektrické budoucnosti, a tak nadešel čas na přepracování vozu ve shodě s plány automobily pro nadcházející léta. Zlom nás čeká už v roce 2030, kdy bude kompletní portfolio automobilky pro evropský trh čistě elektrické. A jaké změny tedy nová 3008 přináší? Málo jich není.

Design: karoserie typu fastback

Nová 3008 dostává zbrusu nový kabát. Exteriér designéři zpracovali podle trendu posledních let. Karoserie typu fastback je typická dynamickým a přitom splývavým dojmem. Nechává vyniknout čistým liniím vozidla. Kompletně byla přepracována příď vozu. Dominantou masky chladiče, která se díky efektnímu stupňování barvy doslova rozplývá až ke svítilnám a vůz opticky rozšiřuje, je nový emblém značky. Sportovní vzezření novince od Peugeot neschází. Zůstal typický podpis tří drápů denních led světel, ovšem v nové formě. Na zádi se opustilo od náznaku avantgardy až kubismu a hrany vystřídaly oblejší křivky.

Peugeot ovšem design pojal také jako záležitost efektivity. Nová 3008 je od počátkuNový Peugeot 3008 sází na elektrifikovanou budoucnost. koncipovaná jako elektrifikovaný automobil. I proto byl při vývoji kladen důraz na zlepšení aerodynamiky, což zajišťuje tvarování karoserie, schování těsnění oken pod dveře či odstranění chromovaných a ozdobných prvků. Peugeot vytvořil model, kde je efektivita nesena vytříbenou estetikou.

Interiér: Vnitřní revoluce

Koncepce místa řidiče i-Cockpit® se změnil na Panoramic i-Cockpit®. Co to znamená? Palubní přístrojový panel a dotykový displej infotainmentu jsou nyní zakomponovány do jediné panoramatické obrazovky o úhlopříčce 21 palců, v případě nižší výbavy Allure Nový Panoramic i-Cockpit s 21" obrazovkou nebo přemístění voliče automatické převodovky, to vše jsou zásadní změny v interiéru Peugeot 3008.jsou v tomto štítu usazeny dva desetipalcové displeje. Obrazovka působící plovoucím dojmem je zakřivená směrem k řidiči a táhne se od levého okraje palubní desky až ke středovému panelu. Při řešení ergonomie výrobce myslel i na to, aby mohl dotykovou část obrazovky pohodlně ovládat rovněž spolujezdec. Peugeot tak přejímá prvek, který býval dosud vidět pouze ve výbavě luxusních vozů.

Zásahy designéři podnikli i na straně volantu. Vyznačuje se stále kompaktními rozměry a má charakteristický tvar věnce, jen je nyní vyhřívaný a střed se o něco změnšil. Největší změnou jsou nové ovládací prvky na něm umístěné. Jsou dotykové, ovšem aby se zamezilo nechtěným volbám, volbu je nutné vždy potvrdit stisknutím.

V sedadlech Peugeot 3008 jsou poprvé použity adaptivní boční opěrky. Komfort v kabině modelu 3008 výrazně zvyšují nové funkce sedadel. Všechna jsou vyhřívaná. Ta přední však navíc odvětrávaná, mohou mít masážní funkci a poprvé zde Peugeot použil také adaptivní boční opěrky, které lze nafouknout a ufouknout tak, aby se ideálně přizpůsobily tělu. Zajímavostí je, že mají rovněž certifikaci AGR, již uděluje německé sdružení lékařů a fyzioterapeutů podporující výzkum v oblasti prevence bolestí zad. Pohodlí podporuje správný posaz, soustředěnost a vede k vyššímu požitku z jízdy.

Odhlučnění vozu se zlepšilo díky vrstveným předním oknům. O zvukový zážitek se stará Hi-Fi systém Focal® Premium tvořený deseti reproduktory a novým dvanáctikanálovým zesilovačem. Zajímavou funkcí je režim Front-Optimized, který cestujícím vpředu dovolí vychutnat si ještě plnější hudební zážitek.

Nová platforma zrozená pro elektromobilitu

Model 3008 se stal prvním, který využívá novou koncernovou platformu STLA Medium, jež byla vyvíjena speciálně pro elektrifikované vozy. Na její výrobu se používají lehké a tuhé materiály. Díky své architektuře propůjčuje nové 3008 dojezd až 680 km. Startuje tak éru, kdy elektrický pohon vozu francouzské značky může konkurovat dojezdu těch spalovacích.

V nabídce budou tři elektromobily, po jednom plug-in hybridu a mild-hybridu. Plně elektrická E-3008 bude dostupná v těchto motorizacích s nulovými emisemi:

  • jeden elektromotor, dojezd 524 km, pohon dvou kol, výkon 210 k / 157 kW,
  • dva elektromotory, dojezd 527 km, pohon čtyř kol, výkon 320 k / 240 kW,
  • jeden elektromotor, dojezd 680 km, pohon dvou kol, výkon 230 k / 170 kW.

Všechny tyto vozy jsou opatřeny vysokonapěťovou lithium-iontovou baterií 400 V s chemickým složením NMC (nikl, mangan, kobalt). Tím, že jsou umístěny bateriové články pod podlahou navíc nezabírají zbytečně zavazadlový prostor, jenž nabídne kapacitu 520 litrů a při složení zadní řady sedadel až 1480 litrů.

Nabíjet lze střídavým i stejnosměrným proudem, v druhém případě lze použít ve voze zásuvku Mode 4 pro výkon 160 kW, což baterii dokáže dobít z 20 % na 80 % u verze se standardním dojezdem za 30 minut, u modelu s dojezdem 680 km za méně než 30 minut. Chystá se rovněž funkce V2L neboli Véhicule to Load, která umožní z vysokonapěťové baterie Peugeot E-3008 dobíjet další elektrické spotřebiče nebo elektrokola.

Připravila Kateřina Šimková

***