Příběh čokolády jménem Golemův šém

golemNení to jen tak nějaká čokoláda, ale je to bonboniéra  trochu magická, navazující na slavnou renesanční dobu Rudolfa II. Proto tento náš výrobek chrání i zaregistrovaná ochranná známka nejen na trhu v České republice a Evropské unii, ale i v Rusku.

Václav Andrle je malíř. Také podnikatel. A zřizovatel gymnázia. Experimentátor, který se zajímá o vše nové, ať už jsou to účinky rostlin na člověka nebo vynálezy všeho druhu. Jeho životní potřeba je tvořit, nápady uvádět v život. Jedním z nich je bonboniéra nazvaná Golemův šém. Nyní přemýšlí,  co všechno ještě udělat, aby získala na našem trhu silnější a ještě silnější postavení. Nespěchá. Ví, že všechno má svůj čas. Kamarádům a známým dává ochutnat čokoládové bonbóny, které vznikly jako příběh, mají svou filozofii i vizi. Věří, že pochvala a osobní reference dokáží své. Loni na podzim dostal Golemův Šém ocenění v soutěži Česká chuťovka. Od té doby se o něm hodně mluví. Myslím, že by potěšil i jako originální dárek 14. února, bude přece Valentýna! Ostatně – ochutnejte s námi:

Proč začal malíř vyrábět  čokoládu? Vím, nevyrábíte ji, ale založil jste firmu Sapio, přišel s nápadem, a vyrábí ten, kdo má s oborem již zkušenosti …

Myšlenka vytvořit něco ryze českého přišla již poměrně dávno, asi tak před deseti lety. Byla to prostě reakce na situaci, kdy množství zboží, které nás začalo obklopovat, většinou zahraniční produkce, se ale vůbec nevztahovalo k našim, tzn. českým tradicím. Jsem původně sociolog a etnolog, a tak sáhnout do české historie bylo vcelku logické. Bylo to tedy obyčejné naštvání.

Renesanční doba Rudolfa II se stala inspirací pro zamýšlený produkt. Hlavní město Českého království se stalo v těchto dobách centrem věd a umění. Na dvůr císaře přicházelo množství vědců, alchymistů ale i fantastů všeho druhu. Součástí příběhů o rudolfinské Praze  je také příběh o pražském Golemovi, který se stal základem naší myšlenky. Šém, který oživoval hliněného Golema, bude oživovat každého z nás.

Golemův šém je neobvykle řešená bonboniéra. Co je principem výrobku?

Od vlastního nápadu k realizaci bonboniéry to nebylo jednoduché. Pomáhala i řada blízkých přátel od šumavského bylinkáře Josefa Jindřicha, přes sochaře Jiřího Fürsta, malíře miniatur Jindřicha Ulricha, po mé rodinné blízké, a v neposlední řadě samozřejmě samotný výrobce – provozovatel rodinné manufakturní čokoládovny Kamil Chocolates z Výskytné nad Jihlavou František Hlava. Je to firma, která byla mnohokrát oceněná pro vynikající produkci čokoládových a cukrářských výrobků.

Jak již bylo řečeno, základní myšlenkou byl Šém. Bylo ale nutné vymyslet jeho tvar, podobu a složení. Většina národa Šém zná z jeho filmového ztvárnění v Císařově pekaři a pekařově císaři. Filmová podoba kuličky nemohla obstát. Po dlouhém hledání a rozvažování zvítězil tvar trojhranu, který hned splňoval i několik dalších praktických požadavků. Z dvanácti kusů lze sestavit podobu Davidovy hvězdy, což zároveň vyjadřuje syntézu mužského a ženského principu.

Vím, že máte vztah k bylinám, osvědčeným recepturám, ale že také vymýšlíte zásadní bylinné inovace …  Jaké bylinky provázejí Golemův šém?

Vyřešením tvaru Šému se dostáváme i k jeho obsahu. Pokud, jak již bylo řečeno, má Šém oživovat, povzbuzovat apod., bylo nutné projít i říši bylin. Jako nejvhodnější se ukázalo použití Ašvagandy (což je indický žen-šen) a Yzopu. Takže tyto byliny tvoří základ náplně, která poskytuje nejen lahodnou chuť, ale má i povzbuzující účinek, který by měl evokovat vzpomínku na tajemný pergamen, jenž byl vkládán Golemovi do úst a probouzel jej k životu.  Aby celá bonboniéra nebyla fádní, doplnili jsme tři příchutě, a tak bonboniéru tvoří 12 čokoládových šémů, z nichž po čtyřech je s příchutí chilli, zázvoru a kaštanu.

Váš produkt je chráněný pro území Evropy, není to jen tedy „nějaká“ čokoláda, ale ta, jež má blízko k magii v tom nejlepším slova smyslu. Prodej se rozbíhá, lidem se to líbí, co dál?

Takto koncipovaný produkt je ještě doplněn o stylizovanou brožuru s legendou o pražském Golemovi a dvě reprodukce originálních portrétů některé z osobností rudolfínské Prahy od malíře Jindřicha Ulricha. Bonboniéra se tak stává naprosto skvělým dárkem připomínajícím Prahu a její genius loci. Není to jen tak nějaká čokoláda, ale je to bonboniéra  trochu magická, navazující na slavnou renesanční dobu Rudolfa II. Proto tento náš výrobek chrání i zaregistrovaná ochranná známka nejen na trhu v České republice a Evropské unii, ale i v Rusku.

A kde ho lze koupit?

Distribuce se postupně rozšiřuje, zájem roste. Přehled aktuálních míst, kde lze bonboniéru zakoupit, lze nalézt na našich webových stránkách (www.sapiosro.cz) v rubrice distribuce.

Mohl by to být i báječný valentýnský dárek. Kdo by měl darovat spíš? Muž ženě nebo obráceně?

V tomto ohledu není bonboniéra genderově vymezená. V každém případě vždy potěší a přispěje k příjemné a vhodné atmosféře. Ale také to může být dárek firemní, pro obchodní přátele, partnery a při libovolné příležitosti. Dobrou čokoládu nikdo neodmítne, naopak otvírá cestu k další komunikaci.

Jak čokoláda ovlivňuje koncentraci duševně pracujícího člověka?

Čokoláda jako taková samozřejmě dodává energii. Přísady Šému by pak měly znásobovat povzbuzující účinek. Šém tak může být vhodný třeba i pro řidiče.

Také jste zřizovatelem gymnázia – znamená to, že obchodní duch je hybnou silou vašich aktivit?

Gymnázium, a školství vůbec, není obchodní záležitost. Tam jde o snahu realizovat určité – většinou nonkonformní – představy o vzdělání. V případě Gymnázia bratří Čapků představu důsledně humanitního, literárně-umněnovědně orientovaného gymnaziálního studia jako kvalitní přípravy na univerzitní studium humanitních, případně společenskovědních oborů. Dá se tedy říci, že jde spíš o obecnou kreativitu snažící se zaplňovat deficity naší doby.

Věříte ve štěstí? Každá zajímavá novinka by si ho zasloužila …

Doufám, že si Šému všimne stále více firem a institucí a bude ho užívat jako specificky český „prezent“ reprezentující naši zemi. Do budoucna plánujeme obohatit bonboniéru o CD s českou renesanční hudbou. Ukázku si již dnes můžete poslechnout na našich webových stránkách.

otázky položila Eva Brixi