O krásném sázkovém adrenalinu

Horká neděle mne odrazuje od těžké fyzické rachoty na zahradě. Sedím jen tak u stolu pod slunečníkem a přemýšlím, jak to udělat, abych už pracovat tolik nemusela, ale naopak si mohla místo denní operativy užívat zdánlivé nicnedělání třeba vhodným rozložením investic, bavit se vizemi a plány… Jednoznačně mi vychází, že bych měla oslovit imaginární štěstí stejně tak jako to zkouší sem tam vlastně každý. Štěstíčko je vrtkavé. A náhody existují, to mi nikdo nevymluví. Z diáře lovím prázdný tiket Sportky a bezhlavě křížkuji, čísla vybírám nezaujatě, jak mi přijdou po ruku, naprosto bezmyšlenkovitě zaškrtávám. Tak strašně bych chtěla zkusit, jaké to je, když člověk vyhraje!

Je 8. června 2014 a já vím, že právě toto datum je pro Sazku unikátní – oslavila totiž čtyřtisící losování Sportky. Od roku 1957 podali sázející zhruba 16 miliard a 300 milionů sloupečků Sportky a na výhrách jim bylo vyplaceno přes 66 miliard korun.

Václav Friedmann, tiskový mluvčí SAZKY sázkové kanceláře, a.s., mi na otázku, zda by chtěl vyhrát také, o pár dnů později odpověděl, že zcela určitě: „Člověk by si tím srovnal trochu životní tempo, poplatil hypotéky a podobné záležitosti, a trochu volněji by se pak dýchalo, byl by větší prostor k realizaci nápadů, byl by volný kapitál…“ Souhlasím s ním a neházím flintu do žita. Když nevyhraji tentokrát, zkusím to příště. Třeba i za ten krásný adrenalin to stojí.

„Sportka se i v historii vždycky vyvíjela a přicházela s novinkami. A Sazka chce samozřejmě v trendu pokračovat, důkazem může být nedávná změna herního plánu, který zavedl například jackpot i ve druhém pořadí,“ komentoval novinku Robert Chvátal, generální ředitel SAZKY sázkové kanceláře.

Původně se například v roce 1957, kdy „sportka“ vznikla, losoval jen jeden tah, možnost vsadit dodatkové číslo přišla až po pěti letech, a druhý tah byl pak zaveden až v roce 1965. Možnost vyhrát jackpot mají lidé až od roku 1993. A 1031 sázejících si díky tomu mezi sebe už rozdělilo více než 12 miliard korun.

Avšak i losování procházelo úpravami, v 60. letech se první tah losoval na různých místech republiky v přestávce sportovního utkání, později se usídlilo v Československé televizi. Pak se losování přestěhovalo přímo do studia Sazky, kde se míčky v osudí točí od roku 1996 pravidelně vždy ve středu a neděli.

Jak přesně vznikl název loterie, v tom odborníci zajedno nejsou. V úvahu přichází anglické slovo „lot“ – označení losu, germánské „hlot“ – losování cen nebo francouzské „lot“ – osud, úděl. Kořeny názvu hry Sportka jsou mnohem jasnější. V roce 1957 byl zahájen příjem sázenek na hru podle německého vzoru, kde se tipovalo 6 čísel ze 49, a cena jedné sázky byla 3 koruny. Na historicky prvních sázenkách byl vždy u čísla napsán také název jednoho sportu, a právě z tohoto pochází název Sportka. A jaké sporty byly přiřazené k jednotlivým číslům? Tak třeba k mojí milované osmičce to byla horská služba, k 18 kuželky, ke 48 zápas, k 39 šachy a 49 dostala základní tělesnou výchovu.

V roce 1957 byla maximální výše výhry pro první pořadí omezena na 40 000 korun.

V současnosti je Sportka nejpopulárnější loterií. Přináší vzrušení a potěšení ze hry každý týden téměř polovině dospělých u nás a v době vysokých jackpotů lze s nadsázkou říci, že zaváhá málokdo. Od 21. května je ve Sportce zaveden i jackpot ve druhém pořadí – jeho prvním majitelem se stal sázející z Teplic, který v pátém sloupečku své sázenky uhodl ve druhém tahu Sportky pět vylosovaných čísel ze šesti a k tomu číslo dodatkové. Výhra činila 1 539 270 korun. Tento výherce se stal u Sazky letos už 34. milionářem.

Když onehdy losoval ve studiu Sazky Jaromír Jágr, padl jackpot 250 000 korun. Jako jeden z nejpopulárnějších Čechů při té příležitosti prozradil, že jeho šťastná čísla jsou 7 a 15.

„Od letošního února jsme odměnili více než 8 300 výherců, a to za sázku, kterou zákazníci SAZKAmobilu uzavřeli zároveň při dobíjení svého kredidtu,“ uvedl Jan Schmiedhammer, ředitel SAZKAmobilu. Ten má již 50 000 spokojených klienmtů. „SAZKAmobil se stal nejrychleji rostoucím nezávislým operátorem na trhu. Důkazem je nejen počet aktivních karet, ale i fakt, že průměrné dobití na terminálech Sazky je u SAZKAmobilu o 20 procent vyšší než u konkurenčních SIM karet,“ komentoval skutečnost Robert Chvátal.

Motivace k tomu, aby lidé těžili z inovací Sazky, je velká. Například k plnému tiketu, tedy vyplněným 10 sloupcům se Šancí, nabízí Sazka od středy 21. května možnost vyhrát v každém losování tři auta Škoda Yeti Outdoor. Šanci na věcnou prémii za více než 400 000 korun má automaticky každý, kdo si vsadí na středeční, nedělní nebo mimořádné losování plný tiket Sportky. Speciální akce potrvá do 13. července a mezi šťastlivce se rozdělí mnoho desítek automobilů.

Jinou a velmi výraznou pobídkou se stal nový portál pro dialog se zákazníky pojmenovaným Sazka Svět. Jeho cílem je posílit aktivní komunikaci se svými příznivci.

„Sazka není jen o sázení, je zejména o snech a radosti. Generujeme spoustu zajímavých témat z oblasti sportu, ze světa her, známe příběhy výherců. Sazka Svět je přesně ten prostor, kde tento obsah můžeme sdílet a zároveň do jeho tvorby zapojit naše zákazníky a fanoušky,“ vysvětlil Robert Chvátal.

Sazka Svět kromě aktualit z prostředí loterií nabídne například rozhovory se slavnými osobnostmi, příběhy výherců zahraničních loterií, pohledy do historie sportu i číselných her nebo videa točená přímo v ulicích českých a moravských měst. Informace z oblasti sportu budou zaměřeny zejména tam, kde Sazka pomáhá, tedy k aktivitám Českého olympijského výboru a České olympijské nadace.

„Média jsou dnes přehlcena negativními zprávami. Sazka i její příznivci naopak neustále vytváří ohromné množství pozitivních příběhů, které chceme prostřednictvím portálu sdílet s ostatními – a do kterých se mohou všichni aktivně zapojit svým názorem,“ dodal tiskový mluvčí Sazky Václav Friedmann.

Každý měsíc se portál zaměří na jedno aktuální téma, které redakčně zpracuje a se kterým bude v průběhu měsíce dále pracovat na bázi crowdsourcingu. „Chceme navázat aktivní vztah s návštěvníky i našimi fanoušky v sociálních sítích, průběžně články aktualizovat a doplňovat o zkušenosti ostatních, hodně se zaměříme i na multimediální obsah,“ rozkryl vizi Václav Friedmann.

O co všechno tedy v komunikaci Sazky dnes jde? Snaží se především sdělit, že vyšší vklady generují také vyšší výhry, že je větší šance stát se milionářem, že je více důvodů sázet plný tiket, a to ve větším pohodlí, větší rychlosti a s větší nadějí na výhru. Tedy – možnost plnit si své sny se dnes generuje daleko snadněji než ještě před pár týdny.

To vše je umocněno jasnou marketingovou strategií, která využila všech dostupných nástrojů od PR článků a inzerce v tištěných a internetových médiích až obětavost krásných hostesek, které rozdávají letáčky s informacemi o novinkách. V hledáčku úspěchu jsou sociální sítě, chystá se roadshow prezentace, pečlivá intranetkomunikace i školení zaměstnanců…

Na trh byl uveden rovněž nový symbol Sportky – okřídlené míčky štěstí. S nimi se setkáte na každém kroku, někteří je již důvěrně znají. V červnu můžete spatřit nad hlavou prosvětlené balony létajícího štěstí. A pak už jen chtít…

Důraz je kladen na co nejvyšší kreativitu týmu Sazky i externích subjektů, umění jasného sdělení. V komunikaci se cení nápad, v realizaci pak prostor nápadu daný.

Další inovace v produktové řadě, technologiích i samotných marketingových a mediálních aktivitách budou pokračovat. Chystá se úprava losovacích pořadů a také například silná pozizivní kampaň k posílení image Sazky.

Velký význam se přikládá digitálnímu prostředí jako je například platforma Sazimesportku.sazka.cz, mobilní aplikace Sazka, komunitní hra Mega v ruce.

Co víc si přát? Snad jen to, aby se to štěstí usmálo právě na nás.

s využitím pramenů Sazky připravila Eva Brixi