Aby měl zákazník pocit, že jeho volba nemohla být lepší

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????Někdo si myslí, že manažer či podnikatel sedí dny a hodiny za počítačem a u mobilu. Opak je pravdou. Naběhá se přes den jako málokdo – z jednoho jednání na druhé, z jedné konference na jinou, tu na úřad, tu k obchodnímu partnerovi, který sídlí o půl kilometru dál. A ne všude se dá či je nutno dojet autem. Takže v nohách mají šéfové docela dost kilometrů. A proto také potřebují dobré boty. Nejen módní, kvalitní a pěkné, ale takové, které prostě vydrží všechno, někdy i špatnou náladu. Ženy v roli majitelek a manažerek na to jdou rafinovaněji: jehlové lodičky do kabelky se vždy vejdou. Hned je důvod, proč mít ne jedny, ale dvoje luxusní… Avšak – kde právě takovou obuv vybírat? Třeba v prodejnách Salamander. Ty má v České republice na starost Ing. Jan Novák, ředitel a jednatel firmy Salamander ČR, spol. s r.o.:

Před pár týdny jste otevřeli nově zrekonstruovanou prodejnu v Praze Na Příkopě. Svým způsobem je unikátní architektonicky i komfortem pro nakupování. V čem tkví princip?

Nový design prodejny Na Příkopě 23 opravdu předbíhá svou dobu i vše, co jsme doposud realizovali. V duchu tohoto nového konceptu budou postupně rekonstruovány i další prodejny Salamander. Typický je přechodem od moderního tvarosloví k módním retroprvkům, oblejšími tvary a využitím spíše střízlivějších přírodních tónů s převahou hnědé.

Základem, a vlastně principem, je vytvoření atmosféry „útulného luxusu“, která v zákaznicích probouzí dojem obývacího pokoje. Tím se cítí příjemněji. Sám jsem byl překvapen, kolik soukromí tento nový prostor skýtá.

_DSC8223

Nabízíte zde luxusní obuv dámskou i pánskou, také koženou galanterii, ale i zážitek z luxusu. Jak by to měl klient vnímat?

Tady vás musím poopravit. Nová prodejna Na Příkopě 23 patří jen ženám. Takže pro pánskou obuv musí muži zamířit do protější prodejny Na Příkopě 16. Tento koncept dvou specializovaných prodejen nám úspěšně funguje už pátým rokem. Rozdělením sortimentu nám tak vznikl větší prostor pro rozmanitost a širší nabídku.

Tím se vlastně dostávám k vaší otázce. Samozřejmě, že si přejeme, aby si zde přišly na své milovnice luxusní obuvi. Ale také chceme, aby si u nás vybraly např. ženy hledající klasiku či upřednostňující pohodlí. Proto ta rozmanitost. V dvoupodlažní prodejně naleznete obuv, kabelky a doplňky luxusních i klasických značek jako např. Aigner, Hugo Boss, Versace, Zocal nebo Clarks, Hispanitas, Paul Green, Peter Kaiser, Salamander, Tommy Hilfiger a mnohé další.

Naším cílem je, aby měl zákazník pocit, že jeho volba nemohla být lepší. Proto se vždy snažíme o tu správnou kombinaci módy, služeb a kvality.

Určitě jste chtěli novým pojetím prodejních prostor sdělit nějaké pěkné poselství…

Prvotní důvod byl určitě prozaický, prodejna rekonstrukci potřebovala. A na řadu se dostala v době, kdy byl již nový prodejní koncept World of seven senses společnosti Salamander na svém vrcholu. A jak název napovídá, poselství – v tomto případě věnované ženám, je především o pocitech zákazníka. Je to o tom, jak se cítíte, a o dojmu, který si odnášíte spolu s nákupem domů. A v neposlední řadě o atmosféře, za níž se rádi vracíte.

Pro věrné zákazníky máte klubový prodej, určité benefity. Co nabízíte především?

Řada firem se snaží udržet si stálé zákazníky jen prostřednictvím slev. Když jsme náš věrnostní systém tvořili, věděli jsme, že to není jediné, co chceme naší věrné klientele nabídnout. Proto jsme program nastavili jako bonusový. Stálá sleva, kterou členové Salamander Clubu mají, je symbolická. V rámci členství však mohou čerpat celou řadu výhod a odměn, např. i v podobě dárkových poukázek. V rámci akčních nabídek či pořádaných akcí mají přednostní práva či exkluzivitu. Spolu s rozvojem technologických možností hlavně v elektronické komunikaci jim poskytujeme rychlejší a kvalitnější informace o našich aktuálních nabídkách či kolekcích.

Pracujeme se systémem bodů, v němž je třeba pro udržení členství splnit určitý limit. Našim cílem totiž bylo vyprofilovat opravdu věrné zákazníky, kteří u nás nakupují často, a hýčkat si je. Což, jak se ukazuje, se nám daří.

Máte více příznivců z řad mužů, nebo žen?

Jednoznačně máme více zákaznic. Ženy si nákup módy – obuvi či oděvů, mnohem více vychutnávají. Je pro ně zdrojem potěšení. My muži víme, co chceme – tmavé polobotky se šněrováním! (smích)

Salamander je značka, která má zvuk. V České republice ji vnímají generace jako základ pohodlí, módnosti a kvality se vším, co k takovému premiantu patří. Jak se vlastně profiluje v poslední době?

Správná otázka. Marketingovou řečí by se dalo říci: Salamander patří mezi nejvýznamnější evropské prodejce značkové obuvi. Ve svých prodejnách nabízí, kromě vlastní značky, obuv, kabelky a doplňky od předních výrobců z celého světa, s nimiž ho pojí především kvalita, luxus a pohodlí.

Svými slovy bych řekl, že do roku 2008 společnost Salamander v Česku i na Slovensku prošla velkým rozvojem. Ostatně většině firem se dobře prodávalo. Soustředili jsme se na kvalitu, rozmanitost a šíři sortimentu ve snaze nabídnout zákazníkům to nejlepší. Což samozřejmě činíme a chceme činit dále. Jen se domnívám, že se výraz luxus či kvalita stal synonymem pro vysokou cenu. Což zcela neodpovídá realitě.

V našich prodejnách naleznete jak luxusní značky, tak ty klasické, kvalitní výrobky cenově dostupných značek.

Chystáte nějaké vánoční překvapení?

Naše branže patří do světa módy a ten běží stále tak trochu dopředu. Již nyní se prakticky tvoří kolekce na příští zimu. Takže jaké vánoční překvapení si představujete?

Vždy jsem si přála mít pár jednoduchých, nezdobených lodiček, každou botku v jiné barvě, ale už je to překonané, není to nic nového pod sluncem… Proto raději k věci: nakupují u vás podnikatelé, manažeři, celebrity. Co mají společného? Třeba nedostatek času?

To bych neřekl. Nedostatek času mají dnes asi všichni. Myslím, že naše zákazníky spojuje něco daleko prozaičtějšího – kvalitní, pohodlná obuv, která se navíc líbí.

Jakou chybu při vybírání obuvi nejčastěji děláme?

V našich prodejnách neuděláte žádnou. Máme kvalitní, zkušený a školený personál, který vám vždy poradí. Ale nyní vážně. Takové ty obecné nešvary se samozřejmě týkají správného výběru velikosti. Hodně lidí si myslí, že velikost nohy se v dospělém věku nemění. Ale noha se mění i během dne po celodenním chození. Navíc číslování obuvi se mezi jednotlivými výrobci často liší. Proto radím zkoušet a zkoušet, a to na obou nohách.

A jak charakterizovat kulturu obouvání u nás? Patří k ní marnivost, přílišná šetřivost, konzervativní vnímání barev nebo něco úplně jiného?

Úroveň obouvání za posledních dvacet pět let určitě prošla řadou změn jak u žen, tak mužů. Ženy se však určitě více naučily experimentovat a barev se nebojí. Obavu z dobré prodejnosti barevně výrazných modelů bych čekal spíše u výrobců obuvi. Na druhou stranu jsou ženy schopny čekat na ten svůj vysněný model týdny, aby ho mohly pořídit se slevou. Cena je zajímá, i kdyby si za ušetřené peníze místo jednoho páru obuvi měly pořídit dva. Stávají se z nich lovkyně a lov si užívají. Muži jsou konzervativnější. Zatímco svět okolo nás dává přednost výraznějším trendům a casual obuvi, čeští muži sázejí na jednoduché polobotky. Ale faktem také je, že máme řadu dobrých zákazníků, kteří neochvějně sáhnou po vysoké módě značek Moreschi, Aldo Brué či Hugo Boss.

ptala se Eva Brixi