Stopa profesního života

shutterstock_165549608Kdo se vyzná v maloobchodě, má zkušeností z běžné denní praxe zákazníka i prodávajícího víc než dost. O čem jsou? Patrně především o vztazích. O vztazích mezi lidmi, ať už je člověk v roli kupujícího, nebo reprezentantem dodavatele či obchodního zástupce výrobce potravin. Pravdou pravdoucí zůstává, že každý z nás je jednou provždy zákazníkem, a těžko se na tom něco změní. Ale jen ten v pozici majitele či manažera prodejny nebo obchodní sítě vnímá toto jedinečné postavení z mnoha rozmanitých úhlů, o nichž laik nemá ani potuchy. Možná o to ostřeji, že i jeho niterná přání se mění někdy v realitu celá léta. Napadá mne, že kdybychom do nákupního vozíku dokázali přidat sem tam i nějaký ten příběh ze zákulisí obchodu, vážili bychom si příležitosti nakoupit cokoli a kdykoli možná o něco více a u pokladen bychom byli veselejší. Je-li moje úvaha správná, nebo ne, těžko soudit. Slovo tedy raději předávám osobnosti českého maloobchodu a jeho velkému znalci Ing. Miloši Škrdlíkovi, MSc., MBA, jednateli maloobchodní sítě Brněnka, spol. s r.o.

Jak se daří v letošním roce maloobchodu? Nakupují lidé ve vašich prodejnách více než třeba před čtyřmi roky?

Tak konkrétně: Brněnce se daří, lidé nakupují více než třeba před čtyřmi roky. Děkujeme za to!

Věrnostní programy do povědomí českých spotřebitelů úspěšně zakořenily. Vyžadují však pilný marketing i odvážnou kreativitu. Určitě nejde jen o letákové akce…

Ano, Brněnka má svůj vlastní věrnostní program, který naše zákazníky motivuje k nákupu vybraných výrobků s výraznou slevou. Je to oblíbená metoda ke zvýšení nákupů a k získání slev… Funguje to.

Máte vlastní catering a provozujete i jídelnu v Brně. Co vám to přináší? Vyšší povědomí o značce Brněnka, lepší tržby, nebo spíš starosti?

Gastronomické služby úspěšně doplňují stávající Food sortiment našich prodejen a dávají našim zákazníkům další možnosti využití. Jednak naše jídelna v supermarketu Purkyňova, kde denně vydáme zhruba dvě stovky obědů, ale i náš catering servis, ve kterém obsluhujeme i třeba 700 osob. Vyjíždíme na nejrůznější akce sportovní, kulturní či společenské, rauty doplňujeme nejrůznější konference či zasedání. Samozřejmě, že se tímto nejen poslouží zákazníkům, ale zvýší se i povědomí o značce Brněnka a zlepší se i tržby. Jsme za to rádi…

Jste zakládajícím členem AČTO. Práce v profesním uskupení je běh na dlouhou trať. Co je dnes jednoznačným úspěchem asociace a v čem se to již promítlo například do praxe Brněnky, případně spokojenosti kupujících?

Jednoznačným úspěchem asociace je to, že všech sedm aliancí v ní sdružených se pravidelně schází a komunikuje. Pojmenovává problémy a hledá řešení. Jednáme s ministry a poslanci, AČTO je připomínkovým místem pro legislativní procesy, vyjadřujeme se k návrhům zákonů, osobně jednáme v Poslanecké sněmovně. Společně s firmou ATOZ dvakrát ročně pořádáme Kongres Sámoška, určený nezávislým obchodníkům tradičního trhu, tedy nám malým a středním, kam si zveme ministry a odborníky na jednotlivá aktuální témata. Nyní pracujeme na certifikaci kvality našich jednotlivých prodejen, což určitě ocení i kupující.

Dokáží zákazníci motivovat personál prodejen? Nebo je tento vztah stále o lítém boji naštvaných prodavaček a podrážděných zákazníků?

Samozřejmě je to stále choulostivé téma. Ačkoliv náš personál pravidelně a intenzivně proškolujeme, a klademe velký důraz na profesionální komunikaci, pracujeme stále jen s lidmi, s jejich pozitivními i negativními vlastnostmi. Ale určitě se chování personálu k zákazníkům za poslední léta výrazně zlepšilo, to určitě…

Kdybyste měl možnost něco ze dne na den v maloobchodě změnit, co by to bylo?

1. Zastavil bych nesmyslnou honbu za co největším počtem letáků a nejvyšším počtem položek v nich – za co největší slevou na úkor kvality.

2. Dál bych výrazně zlepšil kvalitu prodávaných výrobků, byť i za vyšší cenu, a tím i dosažení vyšší přidané hodnoty, tu obchod hodně potřebuje, třeba k vyšším mzdám prodavaček a ke svému dalšímu rozvoji a investicím.

3. Zakázal bych prodej za podnákupní a podnákladové ceny – tedy prodejní cena výrobku by nikdy nemohla být nižší než cena výrobní a nákupní od výrobce či dodavatele.

Úspěch závisí také na řízení, osobnostech firem. Ten váš byl před pár lety ohodnocen v soutěži MANAŽER ROKU, získal jste ocenění Manažer odvětví a byl v Top 10 Manažerů roku. Je to stopa, která k vašemu profesnímu životu již navždy bude patřit?

Ano, je to tak, tohoto úspěchu si velmi, velmi vážím, bylo to v Praze na Žofíně velké a důstojné ocenění dvacetileté práce nejen mé, ale i mých spolupracovníků, celé naší firmy… A konkurence jako vždy byla velká! a je to stopa, která k mému profesnímu životu bude opravdu navždy patřit…

ptala se Eva Brixi

 

 

 

Zmrzliny točené, kopečkové nebo v podobě nanuku…

 

Dáváte přednost točené zmrzlině před kopečkovou? Nebo jste dokonce milovníky nanuků? Ať už patříte k jedné, nebo druhé skupině, základ pro obě varianty je obestřen dlouhou historií. Zmrzlina musela urazit velký kus cesty v běhu staletí, abychom ji ochutnali.

 

 

První verze vzniku zmrzliny je spojována s počátky výroby ve starověkém Řecku. Zmrzlina měla podobu ochuceného sněhu nebo ledu. Zámožní Řekové si pro sníh a led na Olympu posílali běžce, kteří si náklad podléhající zkáze předávali jako štafetový kolík. Jiné prameny uvádí, že to byli Mongolové, kdo přípravu zmrzliny rozšířili. Stalo se tak díky chladnému horskému klimatu, kdy často různé ochucené nápoje z mléka (kozího, velbloudího a jačího) zmrzly. Recept na takto vyrobenou zmrzlinu měl ve 13. století přivézt do Evropy cestovatel Marco Polo. Třetí verze o historii této ledové pochoutky zmiňuje, že vznikla díky Číňanům, od nichž recept přebrali Arabové a Peršané. Od Arabů se naučili dělat zmrzlinu Italové a její výrobu rozšířili dále po celé Evropě. Oproti tomu se může novodobá výroba zmrzlin jevit naprosto jednoduše. Zmrzliny Nestlé Schöller, výhradně zastoupeny v ČR firmou ALIMPEX FOOD a.s., na český trh přináší pro letošní léto dvě ledově osvěžující novinky. A to Pirulo Pineapple – vodovou zmrzlinu s exotickou ananasovou příchutí a Kaktus jablko-citron v tradiční pichlavé polevě na vrcholu.

„K letnímu osvěžení zmrzliny neodmyslitelně patří,“ potvrdil Martin Kincl, marketingový manažer značky Nestlé. „Na zmrzlinách Nestlé Schöller mám rád, že se odlišují od konkurence svými neotřelými příchutěmi a hravými tvary, které baví,“ dodal.      (tz)