Kvalita koupelnového nábytku se pozná v řešení detailů

Ing. Petr Blažek

Mít koupelnu krásnou i praktickou, takovou, do níž s chutí vstupujeme a v níž prožíváme každý den chvilky regenerace organizmu, smýváme starosti a nabíráme energii, možná i tak by se dala tato místnost, nutná k životu, definovat. Představení nové designové kolekce MYJOYS výrobního družstva Dřevojas ze Svitav bylo příležitostí položit pár otázek generálnímu řediteli Ing. Petru Blažkovi. A řeč se stočila až do Hi-Tech řešení koupelen…

Přicházet s novinkami patří k profilu výrobního družstva Dřevojas jako samozřejmost. Letošní sortiment opět potvrdil, že design v koupelně má smysl. Jak byste představil kolekci koupelnového nábytku MYJOYS? Čím je ojedinělý?

Základními charakteristickými rysy nové kolekce MYJOYS jsou především vysoce kvalitní materiály zpracované v atraktivním moderním designu. Je zde kladen důraz na propracování důvtipných detailů, které napomáhají vyšší funkčnosti a praktičnosti tohoto koupelnového nábytku. Hned tři řady koupelnového nábytku z kolekce MYJOYS jsou navrženy zahraničními architekty, a to ze Slovenska a Švýcarska. A ty zbylé modelové řady byly korigovány dle konzultací s architekty a bytovými designéry. Navíc spojení našeho koupelnového nábytku se značkovým výrobcem umyvadel KALDEWEI jenom podtrhuje vysokou kvalitu provedení řad v rámci kolekce MYJOYS.

Spolupráce s designéry je pro vás tradicí i samozřejmostí. Co vaší společnosti přináší především?

Jako výrobní firma jsme trochu uzavřeni v bublině doposud vyráběných modelů, takže spolupráce s designéry je pro nás žádaným pohledem zvenčí, který je nezbytný, abychom dokázali vystihnout trendy v bydlení a oslovit náročné zákazníky. Někdy se tomu říká taková profesní slepota, kdy výrobce v podstatě omezují technologie a již zavedené výrobní principy. Právě ten pohled zvenčí a spolupráce s externími návrháři nám umožňují této profesní slepotě nasadit krásné brýle, které vidí mnohem víc a mnohem dál.

Jaké trendy lze v současnosti vypozorovat v nabídce koupelnového nábytku?

Dá se říci, že současné trendy koupelnového nábytku jsou prakticky neomezené. Koupelna již neslouží pouze k osobní hygieně, ale stává se místem, kde člověk žije, relaxuje, odpočívá. Koupelny se stále více stávají součástí vlastního interiéru domů či bytů. Dnes už není výjimkou najít vanu uprostřed ložnice oddělenou pouze prosklenou zástěnou, aby nebyla narušena intimita tohoto prostoru. I koupelnový nábytek se čím dál tím více přibližuje tomu klasickému obývacímu nábytku, který je použitý ve zbylém interiéru – a to jak materiálem, tak i tvarem.

A kdo je váš typický zákazník?

Odpověď na tuto otázku není až tak jednoznačná. Naše zákazníky bych rozdělil do dvou kategorií. Standardní kolekce koupelnového nábytku Dřevojas mají totiž trošku odlišnou kategorii zákazníků, než má nově představená kolekce MYJOYS. Značka Dřevojas obecně sází na vysokou kvalitu provedení svých výrobků a jejich střídmý design. V tomto se dokáže zorientovat většinová populace, která je schopná si v naší standardní kolekci vybrat nábytek pro svoji malou i velkou koupelnu, do panelového bytu nebo do rodinného domu.
Naproti tomu MYJOYS neskrývá to, že vsadil na maximální bezkompromisní kvalitu, a to jak v materiálech, tak provedení, což je asi nejvíce patrné na detailech v řešení našeho nábytku. V tomto se samozřejmě odráží i vyšší cena. Neklademe si za cíl být nejlevnější na trhu. Přejeme si, aby Dřevojas zákazníci kupovali kvůli originalitě designu, kvalitě zpracování a jakostním materiálům. A podle toho, jak si stojíme, se nám to daří.

Přesto orientace na movitější klientelu je pro vás výzvou, protože nábytek s vysokou přidanou hodnotou vyrobit umíte a také vyrábíte, zejména pro zahraničí…

Ano, v tom máte pravdu. S výrobou máme opravdu mnohaleté zkušenosti, a především německý, ruský a švýcarský trh je naším stabilním odběratelem. Právě na zahraničních
trzích jsme si vyzkoušeli požadavky vyšší a náročnější klientely pro koupelnový nábytek. Na základě těchto zkušeností se nyní snažíme v případě koupelnového nábytku MYJOYS, který byl primárně určen pro zahraničí, prosadit i u nás v České republice.

V koupelnách má své místo také industriální styl. Kombinace betonu a bílé. V čem podle vás tkví jeho kouzlo?

Jednoduše řečeno v jednoduchosti. Beton patří do kategorie šedých neutrálních barev, tudíž ladí prakticky s každou atypickou barvou a téměř každým stylem interiéru. Není konfliktní, stejně jako bílá barva. Asi i proto má industriální styl své pevné místo v současném interiérovém designu a je architekty hodně oblíbený.

Velký zájem je dnes o umyvadlové desky na míru. Jak dokážete vyjít zájemcům vstříc? Mohou si zvolit materiál, barvu, délku?

Rozhodně ano! Umyvadlové desky jsou totálně variabilní koupelnový nábytek, jehož materiál, barvu a rozměry si mohou zákazníci zvolit přesně podle svých potřeb. Tento nábytek vznikl na popud právě těch, kteří chtěli do své koupelny pouze jednoduché řešení, aniž by byli omezováni pevně danými rozměry koupelnových skříněk. Nabízíme široký výběr barevného provedení umyvadlové desky – např. beton, břízu, dub, ořech, café a podobně. Její šíře může být volena po 5 mm od 60 cm až do maximální šíře 2,7 m.

Profilujete se jako výrobce českého koupelnového nábytku, ale jste i významným exportérem. Čím se liší české koupelny od těch zahraničních?

Jednoznačně velikostí. Češi lpí ve svých koupelnách na vysoké praktičnosti – především na velkém úložném prostoru. Kvůli obrovským zásuvkám a skříňkám jsou ochotni ustoupit v designu. V zahraničí jsou na tom přesně obráceně, tam je totálně upřednostňován design a originální materiály, praktičnost nábytku je řešena podružně.

Jak by podle vás mohla vypadat koupelna snů? Vana s držátkem na šampaňské a květiny? Zrcadla, která tvarují postavu k dokonalosti? Ručníky, které jsou suché okamžitě, jakmile je pověsíte? Masážní křeslo se zpěvem ptáků? Umyvadlo se zabudovaným systémem nanotechnologického čištění?

Předem je potřeba říct, že pro každého z nás by koupelna snů vypadala asi úplně jinak. Každopádně nové technologie s sebou přinášejí nové možnosti. Již delší dobu pracujeme na koncepci koupelny budoucnosti – určité fragmenty tohoto konceptu jsme již vystavovali na Designbloku 2016, kde byla představena koupelna Santé jako prototyp Hi-Tech moderních technologií v koupelnových prostorách. Obecně máte asi pravdu – v budoucnosti nás bude koupelna hýčkat, pozná naši náladu, upraví své prostředí tak, abychom se v ní momentálně cítili co nejlépe – ať už jde o barvu světla, vůni, teplotu vody… po naší návštěvě se sama uklidí a podobně. Ale prozatím buďme realisté – já osobně bych byl rád, kdyby se třeba do českých koupelen dostalo více přirozeného světla. Češi se bojí oken v koupelnových prostorách a ty se pak stávají tmavým, nepříliš příjemným místem s umělým osvětlením. Vždyť přirozené světlo působí pozitivně na lidskou psychiku! Tak proč jej nemít i v koupelně.

Co byste poradil klientovi, který listuje vaším katalogem poprvé?

Naše nabídka je poměrně široká, takže bych před listováním v katalogu určitě doporučil, aby si zákazník nejdříve rozmyslel, k čemu mu bude koupelna primárně sloužit. Zda běžnému dennímu provozu s potřebně velkými úložnými prostory, nebo relaxování, a tudíž se spíše zaměří na design, anebo zvolí lehkou kombinaci obojího s určitými kompromisy. Jako šikovný tip bych doporučil naše webové stránky www.drevojas.cz, kde jsme vymodelovali úplně všechny naše skříňky ve všech površích, a tudíž představa o vybrané sestavě je tak pro každého celkem jednoduchá. Myslím, že v nabídce Dřevojasu si vybere každý podle svých potřeb a tužeb.

za rozhovor poděkovala Eva Brixi