V pracovních vztazích se už zabydlel nový termín – digitální nomádství. Díky moderním technologiím můžete mít dnes spolupracovníky na druhém konci zeměkoule, a přesto být s nimi neustále ve spojení. Povídali jsme si o tom s Lukášem Pazourkem, marketingovým ředitelem společnosti netbox.
Kdy a jak vznikl termín digitální nomádství?
Přesně datovat vznik termínu digitální nomád nebo digitální nomádství je velice komplikované, ne-li přímo nemožné. Jde o trend, který se začal celosvětově prosazovat v posledních několika letech, kdy došlo k výraznému zrychlení internetu a dalších digitálních technologií, které umožnily lidem práci kdekoli na světě. Například internet od společnosti netbox dnes nabízí upload, který je stejně rychlý jako download. Vycházíme tak vstříc digitálním nomádům, kteří potřebují rychle odeslat velké množství dat.
Jak vypadá a jak se chová typický digitální nomád? Čím se odlišuje od běžných IT specialistů?
Digitální nomád zdaleka nemusí být jen IT specialista. Jde o skupinu lidí, jejichž pracovní zaměření je velice různorodé. Mezi digitálními nomády je možné najít marketingové manažery, copywritery, překladatele, spisovatele, zmiňované IT specialisty, ale také mnoho dalších profesí. Co mají ale všichni digitální nomádi společné, je láska k cestování a poznávání nových kultur. A vzhledem k tomu, že většinu jejich práce je možné dělat online, využívají celosvětové pokrytí internetem k tomu, aby navštívili nové země. Jeden týden tak pracují například v Brazílii, další už odesílají e-maily z kavárny v Brně.
Kolik lidí se tímto způsobem živí a jak je to pro ně výhodné?
Podle průzkumu MBO Partners s názvem
Digital Nomadism: A Rising Trend se za digitální nomády považuje zhruba 4,8 milionu Američanů. Práce spojená s cestováním je ale populární i u nás. Přístup k internetu má dnes totiž asi 4,3 miliardy lidí po celém světě. To je víc než polovina populace. K internetu je tedy možné se připojit téměř všude. Díky tomu už lidé nemusí pracovat jen v kancelářích, ale i v kavárnách, na plážích nebo v parcích po celém světě.
Mají firmy, i ty velké a nadnárodní, zájem o příležitostné způsoby spolupráce?
Vždy je to hlavně o lidech. Například u nás v netboxu se spolupráci s freelancery nebo digitálními nomády určitě nebráníme, dokonce několik takových externistů využíváme v oborech, které to umožňují, jako je například marketing nebo IT. Není přece nutné, aby mi kreativní člověk, který spravuje kupříkladu PPC reklamu, seděl zavřený celý den v kanceláři, když si můžeme jednoduše zavolat třeba přes Skype a je mi jedno, zda je v Brně, Praze, nebo třeba někde u moře.
Můžeme čekat, že se pracovní vztahy do budoucna ještě víc rozvolní?
Podle mého názoru ano. Práce z kavárny v Thajsku nebo taverny v Řecku už není vyhrazená jen pro freelancery. Firmy stále častěji umožňují svým zaměstnancům alespoň na čas vycestovat do zahraničí a práci si vzít s sebou. Pokud tomu nebrání technické nebo praktické důvody, snaží se většina firem v dnešní době vyjít svým zaměstnancům vstříc. Už teď je jedním z nejoblíbenějších pracovních benefitů home office. Digitální nomádství je dalším krokem.
otázky připravil Pavel Kačer