Hyundai i30 N Performance: auto dvou tváří

Když se řekne o automobilu, že má dvě tváře, nemusí to na první pohled vzbudit důvěru. Jenže v případě sportovního hatchbacku Hyundai i30 N jsou obě stránky, které nám vozidlo ukázalo, víc než lichotivým odrazem snahy konstruktérů i designérů učinit dopravní prostředek pro každý den temperamentním a zábavným společníkem. Měli jsme možnost otestovat model ve verzi Performance.

Exteriér „Nka“ je povedený. Jeho kompaktní rozměry nejsou překážkou pro estetický zážitek, který evokuje pohled na jeho mírně dráždivější křivky. Výrazná přední maska s plaketou N informuje kolemjdoucí stejně jako vyprecizovaný zvuk motoru nebo zadní křídlo, že cestu jim nezkřížila tak docela obyčejná i30. Vůz je to atraktivní, ale v rámci redakce jsme jej hodnotili jako o něco méně nápadného dravce, než je jeho mladší sourozenec s označením Hyundai i30 Fastback N. To může být i velká výhoda. Hyundai tak dokáže bourat zajeté stereotypy. Pokud netoužíte po tom, aby vám věnoval pozornost úplně každý, ale přejete si vůz se skvělými jízdními vlastnostmi, v němž se tak trochu můžete uzavřít do vlastního vesmíru, pak je i30 N v hatchbak provedení dobrá volba.
Interiér je sportovní a střídmý zároveň. Nic v něm člověka neruší v soustředění na bezpečně a svižně ujeté kilometry. Je přehledný, vše, co řidič potřebuje, je na dosah ruky. Oceňovali bychom na něm v zásadě to samé, jako u verze Fastback, a tak v tomto testu necháme prostor jiným parametrům.

To nejúchvatnější na „Nku“ je, že umí zabrat jako nefalšované sportovní auto, ale umí být právě taky úplně normální. Od jízdního režimu Normal se odpíchněme. Protože v tom si budete připadat jako řidiči i jako členové posádky velmi příjemně. V tu chvíli je tato i30 vynikajícím autem pro každodenní rutinu, kterou si přejete odkroutit pokud možno v klidu. Rozvézt potomstvo do školy, stihnout ranní poradu, odvézt obnošené oblečení pro charitu nebo jet koupit granule pro milovaného čtyřnožce. Žádná z těchto činností obvykle není nic výjimečného a člověk si ji přeje prostě vyřídit bez zbytečných emocí. Přejete-li si v těchto situacích užít pohodu a klid a být prostě normální a obyčejní, poskytne vám tento Hyundai skvělé zázemí. Zvládá nerovnosti silnic, firemní debaty, horké rodinné chvilky i bezbřehou úlevu, že máte další úspěšný pracovní den za sebou, ačkoli už se zdálo, že zátěžové chvilky nikdy neskončí.

Ale pozor! Pokud toužíte všední šeď rozbít radostí z jízdy, pocitem dynamiky, dojmem, že je vám už zase 20, ale máte zkušenosti čtyřicátníka a tak si už umíte ledacos dovolit a užít, prosím, přepněte do režimu Sport nebo si vše potřebné pro svůj požitek z jízdy, jichž je „Nko“ zárukou a zásobárnou, nastavte podle svého gusta. Jak­mile tak učiníte, probudí auto svůj potenciál. Klapka výfuku zahřmí. Podvozek jako by se mávnutím kouzelného proutku zpevnil a ztuhnul. Po posilovači řízení jako by vymizely stopy. Najednou je třeba za volantem víc síly, což se projeví trénovanějším bicepsem již po necelém týdnu. Motor zaburácí připraven ihned reagovat na vaše přání. Razantní přeměna, která řidiče nejprve trochu znejistí, ale posléze je jí uhranut. Alespoň tak se tato i30 během naší pouti po Vysočině projevila. Jemné pošimrání pedálu plynu novými koženými lodičkami. Klikatící se cesty Žďárskými vrchy ukázaly, jak neskutečně je tento vůz akceschopný a stabilní. Stejně jako jeho mladší sourozenec precizně vykreslil každou zatáčku s důsledností, za niž by se nemusel stydět ani fyzik počítající trajektorie protonů a neutronů svištících urychlovačem v CERNu. Záludná stoupání na silnici č. 38 pro „Nko“ nebyla překážkou, v takovém případě je třeba se nebát použít plyn a nechat otáčkoměr vyšplhat na číslo 4500. To se dějí věci. Efektivní, rychlé předjíždění v dlouhých kopcovitých úsecích tohle auto umí. Má výkonu na rozdávání. Je velmi hbité a troufám si říct, že dobrého řidiče vyveze od mnoha nezaviněných krizových situací bez šrámu. Díky svým 275 koním pod kapotou, šikovným rozměrům a řazení, za které by se nestyděl ani bůh technického pokroku.

Je dobré mít dvě tváře? V případě i30 N ano, je to skvělé! Protože tohle vozidlo není kompromis. Ať už potřebujete jeho charakter klidný, nebo dravý, vždycky dostanete 100% kvalitu.

Kateřina Šimková