Přichází Hyundai i20N, v zatáčkách prý bude ostrý a sveze vás i do práce

Hyundai i20 N bude ostrý a chicSpolečnost Hyundai Motor odhalila svůj nejnovější vysokovýkonný model, zcela nový Hyundai i20 N. Sportovní hatchback, inspirovaný soutěžním vozem i20 WRC je připraven pro ostrou jízdu na závodních okruzích, ale řidiče potěší i v každodenním provozu.

Stejně jako ostatní modely Hyundai N nabízí i20 N radost z jízdy díky motoru s jedinečnými výkonovými parametry a mnoha dalším technickým inovacím zaměřeným na dosahování mimořádné jízdní dynamiky. Nejnovější model uspokojí sportovně orientované automobilové nadšence a rozšiřuje produktovou řadu vysokovýkonných modelů Hyundai v Evropě, která zahrnuje modely i30 N a i30 Fastback N.

Zcela nový i20 N má své kořeny v motoristickém sportu. Inspirací při jeho vzniku byl soutěžní vůz i20 Coupe WRC, který je rozsáhle upravenou verzí silničního modelu Hyundai i20. Hmotnost modelu i20 N proto také odpovídá minimální hmotnosti stanovené pravidly mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship). Právě s tímto modelem Hyundai slaví úspěchy. V sezoně 2019 se stal Hyundai mistrem světa WRC v hodnocení konstruktérů, mimo jiné i díky čtyřem vítězstvím. Značka Hyundai dosáhla dodnes celkem 17 vítězství v mezinárodních automobilových soutěžích nejvyšší úrovně.

„Naše vysokovýkonná značka N zaznamenala obrovský úspěch již při představení modelu i30 N v roce 2017. Tentokrát jsme se rozhodli vyvinout model inspirovaný naší i20 Coupe WRC, vozem tak úspěšným ve FIA WRC,“ uvedl Thomas Schemera, výkonný viceprezident a ředitel produktové divize Hyundai Motor Company. „Se zcela novou i20 N rozšiřujeme naši nabídku vysokovýkonných modelů N, abychom oslovili ještě více zákazníků, kteří si přejí přenést vzrušení z jízdy na závodním okruhu i do běžného života.“

Působivý vnější design bez kompromisů

Zcela nový i20 N dává na odiv nekompromisní a působivý vzhled, který umocňuje ryzí Hyundai i20 N jako ostrá novinka korejské automobilkyzážitky z mimořádně sportovní jízdy. Vnější design zvýrazňuje vysokovýkonný charakter tohoto modelu kombinací prvků známých z historie účasti značky Hyundai v automobilových soutěžích. Jeho základem je „smyslná sportovnost“, aktuální designová identita společnosti, která vytváří pro řidiče emocionální přitažlivost. Sportovní, dynamický styl výchozího modelu Hyundai i20, který je etalonem ve své třídě, je doplněn aerodynamicky funkčními tvary. Mezi sportovní úpravy patří také snížení světlé výšky o 10 mm.

Přídi dominuje přední nárazník s velkým otvorem pro přívod vzduchu k přeplňovanému motoru. Široká maska chladiče s logem N má specifickou mřížku inspirovanou šachovnicovou vlajkou, jež prozrazuje připravenost zcela nového modelu i20 N k jízdě na závodních okruzích. Tenký spoiler pod maskou chladiče s ozdobnými prvky v odstínu Tomato Red rovněž umocňuje sportovně orientovaný design tohoto modelu. Tato barva sahá přes nová obložení bočních prahů až k zádi, jejíž šířku umocňuje. Jedinečné boční prahy navíc zesilují dojem propojení mezi přídí a zádí vozidla.

Charakteristický střešní spoiler inspirovaný WRC zvyšuje přítlak na zadní nápravu a umocňuje aerodynamický charakter zcela nového modelu. Vůz je díky tomu radost řídit na jakékoli silnici. Spoiler pomáhá udržovat stabilitu zejména ve vysokých rychlostech. Zadní nárazník s integrovanými prvky ve stylu difuzoru a trojúhelníková zadní mlhovka evokují ikonické tvary modelů i30 N a i30 Fastback N. Na vysoký výkonový potenciál motoru poukazuje rozměrná koncovka výfukové soustavy.
Mezi další přednosti designu patří přední světlomety LED, ale i tmavě tónované zadní svítilny, které připomínají černé diamanty. Sportovní vlastnosti zcela nového modelu i20 N jsou zdůrazněny také speciálními 18“ koly z lehké slitiny s matně šedou povrchovou úpravou a brzdovými třmeny s logem N.

Zcela nový model i20 N je nabízen v šesti barvách karoserie včetně charakteristického laku N v odstínu Performance Blue, dodávaného exkluzivně pro modely Hyundai N. Celkový dojem může ještě zesílit na přání volitelné dvoubarevné lakování se střechou v odstínu Phantom Black. Závodní a soutěžní DNA značky Hyundai potvrzují také ozdobné prvky v odstínu Tomato Red.

Výkonný přeplňovaný motor zcela nového modelu i20 N je dalším zdrojem radosti z jízdy

Zcela nový model i20 N je poháněn přeplňovaným motorem 1.6 T-GDi ve spojení s šestistupňovou mechanickou převodovkou. Tato poháněcí jednotka je prvním zástupcem nové generace motorů v evropském modelu Hyundai. Jako neúnavný zdroj mimořádné hnací síly poskytuje nejvyšší výkon 204 k a maximální točivý moment 275 Nm. S pohotovostní hmotností 1190 kg je stejně lehký jako soutěžní vůz i20 Coupe WRC a výkonovou hmotností se řadí mezi nejlepší ve své třídě. Zcela nový model i20 N dosahuje nejvyšší rychlosti 230 km/h a z 0 na 100 km/h dokáže zrychlit za pouhých 6,7 sekundy.

Motor nabízí mimořádně plochou křivku točivého momentu, která zajišťuje rychlé reakce a vylepšenou akceleraci. Pro řidiče to znamená ještě více radosti z jízdy na silnici nebo závodním okruhu. Inženýři se zaměřili na zvýšení točivého momentu a výkonu v nižších otáčkách, aby mohli řidiči využívat více z potenciálu motoru také v každodenním provozu. Zcela nový model i20 N udržuje točivý moment na maximální hodnotě od 1750 až do 4500 min-1, zatímco nejvyššího výkonu dosahuje mezi 5500 a 6000 min-1. Tato výkonová charakteristika zlepšuje akceleraci ve středních a vysokých rychlostech a zajišťuje konzistentně vysoké výkony v nejrozmanitějších provozních podmínkách.

Motor zcela nového modelu i20 N disponuje exkluzivním systémem přeplňování, který k svému chlazení využívá chladič stlačovaného vzduchu a také kapalinovou chladicí soustavou motoru. Vysokotlaké přímé vstřikování common rail pracuje s tlakem 350 barů, který umožňuje lepší rozprášení paliva, rychlejší reakce motoru a efektivnější tvorbu směsi.

Motor 1.6 T-GDI využívá novou technologii ovládání ventilů Hyundai CVVD (Continuously Variable Valve Duration) pro optimalizaci spotřeby paliva. Systém CVVD mění časování otevření a uzavření ventilů v závislosti na provozních podmínkách, čímž zvyšuje výkonové parametry motoru a o tři procenta snižuje jeho spotřebu paliva.

Šestistupňová mechanická převodovka byla pro zcela nový model i20 N speciálně zdokonalena a vyztužena. Díky tomu je výborně připravena na vyšší otáčky motoru a hodnoty točivého momentu, stejně jako na využívání funkce Launch Control. Řidiči se tak mohou těšit na podmanivé zážitky z dynamické jízdy. Zcela nový model i20 N může být vybaven také samosvorným diferenciálem „N Corner Carving Differential“. Jedná se o mechanický diferenciál s omezenou svorností m-LSD (Mechanical Limited Slip Differential), u něhož je přenos hnací síly na přední kola mechanicky regulován soukolím Torsen. Tento diferenciál poskytuje optimální trakci a zvyšuje adhezi v každé zatáčce pro ještě sportovnější a agilnější jízdu.

Sportovní prvky výbavy pro mimořádné potěšení za volantem

Zcela nový model i20 N je vybaven řadou speciálních funkcí zvyšujících radost ze sportovní jízdy. Systém N Grin Control nabízí zákazníkům vysokou úroveň individualizace prostřednictvím pěti odlišných jízdních režimů: Normal, Eco, Sport, N a N Custom. Jízdní režimy upravují charakteristiky motoru, elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC (Electronic Stability Control), zvuku výfuku a řízení, aby byly optimalizovány pro rozmanité provozní podmínky. V režimu N Custom si mohou řidiči vybírat nastavení z režimů Normal, Eco, Sport a Sport+ pro každý z výše uvedených komponentů podle svých řidičských preferencí a stavu vozovky, a to prostřednictvím „pavučinového diagramu“ na displeji multimediálního a navigačního systému. Speciální tlačítka N navíc umožňují přednastavit jakoukoliv volbu dle individuálních potřeb. Pro radost z ještě sportovnější jízdy může elektronicky řízený stabilizační systém ESC (Electronic Stability Control) pracovat ve třech režimech: zapnuté ESC, sportovní nastavení ESC a kompletně vypnuté ESC.

Provokativní interiér Hyundai i20 N.Stejně jako i30 N se i zcela nový model i20 N může pochlubit řadou systémů pro podporu sportovní jízdy. Funkce vyrovnávání otáček synchronizuje motor s výstupním hřídelem a řidič ji aktivuje samostatným tlačítkem na volantu. Tato funkce umožňuje plynulejší nebo sportovnější řazení nižších převodových stupňů v závislosti na jízdním režimu. Launch Control optimalizuje řízení motoru a protiprokluzového systému, aby vůz dosáhl co nejrychlejší akcelerace při rozjezdu z klidu podobně, jako kdyby jej ovládal profesionální závodní jezdec.

Mezi další prvky výbavy inspirované motoristickým sportem patří elektrický generátor zvuku, variabilní řízení tlumiče výfuku pro dokonalý zvuk výfuku, nastavení pro brzdění levou nohou, ukazatel opotřebení brzdového obložení a speciální ultra vysokovýkonné pneumatiky Pirelli P Zero rozměru 215/40 R 18 s označením „HN“ (což znamená „Hyundai N“).

Jízdní vlastnosti

Inženýři značky Hyundai nově nastavili a optimalizovali skelet karoserie, zavěšení kol, brzdovou soustavu a řízení, vycházející z běžných verzí modelu i20 tak, aby vůz řidiči poskytl ještě dynamičtější jízdu a řízení. Zcela nový model i20 si tak snadno poradí i s výzvami razantní jízdy na závodním okruhu.

Skelet karoserie byl vyztužen na 12 různých místech, pro zajištění ještě hladší ovladatelnost a využitelnost vozu na jakékoli silnici a v jakýchkoli povětrnostních podmínkách. Mezi realizované úpravy patří i nová konstrukce krytu spodní části vozu a dodatečná výztuha.

Zavěšení předních kol těží z vyztužených věží, ve kterých jsou ukotveny pružicí a tlumicí vzpěry, a zpevněných těhlic. Upravená geometrie s větším úhlem odklonu kola zlepšuje trakci. Nechybí ani připevnění kol pěti šrouby a nový příčný zkrutný stabilizátor, nové pružiny a sportovní tlumiče pro ještě větší zábavu z řízení. Zcela nová přední náprava N Power Sense Axle je kombinována s lehkou, ale velmi stabilní zadní nápravou, tvořenou dvojicí vlečených ramen spojených zkrutně poddajnou příčkou. Vyšší tuhost zavěšení zlepšuje jízdní vlastnosti. Vysokovýkonné brzdy jsou vybaveny brzdovými kotouči, jejichž průměr je o 40 mm větší než u běžných verzí modelu i20. Brzdy jsou odolnější vůči poklesu brzdného výkonu a poskytují konzistentnější zpětnou vazbu v brzdovém pedálu.

Zcela nový model i20 N nabízí velmi přesné a precizní řízení pro sebevědomou sportovní jízdu díky sníženému poloměru otáčení 12,0 (i20: 12,4) a speciálně nastavenému elektrickému posilovači umístěnému na sloupku řízení (C-MDPS).

 

(tz)