O soutěži plné inspirace a dobré chuti

Pavel Mikoška

Vánoční cukroví připomínající večery plné radosti z blížících se svátků, klobásky pěkně štiplavé korespondující s chutěmi Mexika nebo pivečko, po kterém je ještě větší žízeň. Tak se dá vzpomínat na letošní ročník báječné soutěže Česká chuťovka, který se uskutečnil letos na podzim v Praze jako maraton ochutnávání a oceňování. Opět to byla přehlídka výrobků výtečné chuti, která se zapisuje do povědomí nejen odborné veřejnosti. Naučili se ji vnímat za oněch 12 let především čeští zákazníci, pro něž je logo tohoto klání umístěné na obalu zboží symbolem, že se při svém nákupu nespletli. Generálním partnerem je již řadu let obchodní řetězec Albert. V hodnotitelské komisi, která přihlášené výrobky testuje a přiděluje jim své hlasy, ho tradičně i v tomto roce reprezentoval odborník na slovo vzatý, Ing. Pavel Mikoška, CSc., ředitel kvality této společnosti. Zajímalo mne proto, v jakých souvislostech vidí právě on výsledky práce českých výrobců potravin:

Albert je generálním partnerem známé soutěže Česká chuťovka. Čím je pro vaši společnost přínosná? Jaké zrcadlo o kondici domácích výrobců potravin vám dává?

Společnost Albert je skutečně již dlouholetým generálním partnerem soutěže Česká chuťovka. Jsme velkým podporovatelem tohoto klání, mimo jiné také s ohledem na skutečnost, že v sortimentu výrobků na pultech prodejen Albert dlouhodobě usilujeme o co největší zastoupení českých výrobců potravin. A soutěž Česká chuťovka je v tomto ohledu přehlídkou těch nejlepších výrobků, které český potravinářský průmysl nabízí. Interně v oblasti našich privátních značek vyvíjíme společně s českými dodavateli každoročně velké množství novinek, kde jejich senzorické hodnocení je podstatnou součástí našich finálních rozhodnutí. Každý výrobek by totiž, vedle svých výživových parametrů, měl zákazníkům, pro které je určen, prioritně také velmi dobře chutnat. Jedině tak si jej mohou oblíbit a přicházet k nám opakovaně, aby si jej zakoupili. Již po mnoho let se za společnost
Albert účastním senzorického hodnocení přihlášených výrobků, a mohu tedy objektivně potvrdit, že obecná úroveň potravinářských výrobků českých producentů výrazně vzrostla. Lze to demonstrovat i v případě České chuťovky na samotném složení produktů přihlašovaných do soutěže, kde velké zastoupení získávají výrobky s vysokým podílem kvalitních vstupních surovin, nebo také ty, které v sobě nesou inspiraci od klasických národních kuchyní a specialit napříč světem.

Co vás příjemně překvapilo na letošním ročníku?

Především to bylo velké odhodlání organizátorů soutěže, soutěžitelů i samotných porotců letošní ročník zdárně zrealizovat, a to i přes nepřízeň osudu v podobě pandemie covid-19. Musím říct, že samotné hodnocení výrobků, které tradičně proběhlo v SŠ Podskalská v Praze skutečně za pět minut dvanáct, byla velká sázka do loterie. Ale vše se zvládlo, a to v plánovaném termínu těsně před zavedením přísných vládních protiepidemiologických opatření. Co se již nepovedlo, a je to škoda, je zorganizovat slavnostní odpoledne v prostorách Senátu ČR s předáváním cen pro výrobce oceněných výrobků. Pevně věřím, že v příštím roce již vše proběhne bez závažnějších komplikaci.

Přivedlo toto klání v uplynulých letech také nové dodavatele do vašeho obchodního řetězce?

Nemohu konkrétně jmenovat, ale určitě přinesly minulé ročníky minimálně hodně inspirace k tomu, jaké výrobky máme od dodavatelů požadovat. Také jsme si prostřednictvím této soutěže interně potvrdili, že cesta, kudy se ubíráme při vývoji vlastních značek, je správná. Do letošní soutěže jsme za Albert přihlásili 20 výrobků z portfolia našich vlastních značek a z tohoto počtu získalo ocenění 16 výrobků, což je pro nás absolutně fantastický výsledek.

V souvislosti s opatřeními kvůli koronaviru posílily diskuze o soběstačnosti v produkci potravin, více se hovoří o podpoře domácích producentů. Jak tyto debaty vnímáte?

Debaty jsou určitě správným směrem, neboť čeští zákazníci již ve velkém rozsahu začínají preferovat výrobky od českých dodavatelů. Nicméně co se nám nelíbí, jsou diskuze o legislativním uzákonění každoročního procentického navyšování podílu výrobků s označením „česká potravina“ na pultech obchodníků. Myslíme si, že jednak na ta cílová procenta, o kterých současná agro-potravinářská lobby hovoří, není naše zemědělství strukturálně připraveno, a za druhé za obchodníky bojujeme o to, aby finální výběr toho, co si zákazník nakoupí, bylo na samotném spotřebiteli a aby toto spotřebiteli, a potažmo ani obchodníkovi, nikdo taxativně nenařizoval.

Vy sám jako člen hodnotitelské komise jste absolvoval v září ochutnávkový maraton, okusil jste z nepřeberného množství dobrot. Co říkáte tomu, že se hlásí tolik uzenářských výrobků o přízeň poroty?

Ano, uzenářských výrobků byla v soutěži skutečně spousta. A je to o tom, že „masařská komunita“ skutečně, jak již bylo uvedeno výše, své výrobky dále zkvalitňuje, nechává se inspirovat zahraničními specialitami, nebo třeba sahá po ověřených tradičních recepturách, na což je odpovídajícím způsobem hrdá, a chce se tedy svými inovacemi veřejně prezentovat. Ale hodně inovativní jsou například také pekaři nebo zpracovatelé mléka. V těchto kategoriích bylo do letošního ročníku soutěže též přihlášeno značné množství výrobků.

Jaký potravinářský obor by se mohl v této soutěži více zviditelnit? Nejsou zbytečně zdrženliví například výrobci nealkoholických nápojů, čajů, kávy?

Nevím, možná ještě správně neodhalili „kouzlo této soutěže“. Na druhou stranu jsem opakovaně zažil hodnocení sortimentu kávy na úrovni skutečných profesionálů pro tento obor a mohu říct, že je to fakt velmi náročná disciplína. Za sebe se jako porotce cítím „dostatečně zkušený“, další sortimenty, které zmiňujete, a jejich širší zastoupení v soutěži bychom z pozice porotců i organizátorů soutěže skutečně přivítali.

Péct koláče, udit bůček, sušit bylinky, míchat džemy originálních chutí, to je svým způsobem obrovská zodpovědnost za celý podnikatelský koncept, investice, důvěru spotřebitelské veřejnosti. Na druhé straně je to radost, že ostatním chutná. Nechtěl jste se někdy stát třeba producentem likérů, sterilované zeleniny nebo voňavých klobásek?

Trefila jste hřebík na hlavičku, K výrobě potravin a také k jejich následné konzumaci mám velmi „vřelý vztah“. Společně s rodinou se u nás tyto drobné exkurze do jednoduchých výrobních procesů ve vesnickém prostředí skutečně dějí. Tady ale nejde o vámi definovanou „obrovskou zodpovědnost“ spojenou se stresem. Naopak, je to odpočinková a obohacující činnost. V rovině odpovědnostní se naopak zásadně pohybuji při vývoji a následném testování a senzorickém hodnocení vlastních značek potravin společnosti Albert, jak jsem naznačil. Tam je to ale o kolektivním úsilí všech interně angažovaných zaměstnanců a o kreativní spolupráci s dodavateli. Přiznám se, že moje preference založené na vlastní chuťové paměti a praktických zkušenostech se ne vždy absolutně shodují s většinovým názorem dalších hodnotitelů v našem týmu. Od toho ale existují nepřeberná spektra výrobků a jejich chuťových odlišností, aby si každý individuálně mohl vybrat ten svůj nejoblíbenější. Když je to ještě navíc spojeno s rozumným uvažováním o zdravém stravování, tak je to určitě ten správný mix ke dlouhému a spokojenému životu ve zdraví. Toto bych si na závěr dovolil také ve velké míře popřát v tomto předvánočním období všem vašim čtenářům.

ptala se Eva Brixi