Rok 2020 ve znamení sdílené mobility: HoppyGo hlásí 81% nárůst poptávky

Robin Švaříček

HoppyGo je inovativní projekt inteligentní mobility nové generace, který vznikl pod křídly ŠKODA AUTO DigiLab v roce 2017. To je inovační centrum ŠKODY AUTO, které se mimo jiných projektů zaměřuje na vývoj mobilitních služeb. Hodnoty HoppyGo jsou od začátku postavené na dostupnosti a flexibilnosti nabídky aut všech značek. Na rozdíl od ostatních carsharingů koncept peer-to-peer na silnice nepřináší nová vozidla, naopak efektivně využívá již vyrobená, a tím pomáhá snižovat jejich počet ve městech a emise spojené s produkcí. Zároveň lidem poskytuje maximální flexibilitu při výběru dopravního prostředku, kdy si zvolí přesně takový automobil, který v danou situaci nejlépe vyhovuje jejich požadavkům, a platí za něj pouze ve chvíli, kdy vůz využívají.
Na podnikání během pandemie a fungování P2P carsharingu HoppyGo v České republice jsme zeptali Robina Švaříčka, CEO HoppyGo:

Jak vy sám zvládáte tuto dobu vzhledem k nepříznivému období pandemie covid-19?

Určitě to není jednoduché a ve spoustě věcí mi, stejně jako asi každému z nás, covid věci naboural – omezené setkávání s rodinou a kamarády je nepříjemné, obzvlášť v situaci, kdy jsme v očekávání prvního potomka. A to jsou momenty, které s rodinou a kamarády chcete prožívat naplno. Spoluhráče z našeho hokejového týmu jsem neviděl skoro rok. Nikdy jsem si neuměl představit pracovat mimo kancelář, protože kolem sebe potřebuji mít lidi a sdílet nápady, přijímat zpětnou vazbu a prožívat společně úspěchy a problémy. To vše se změnilo, a vlastně bez jakékoliv alternativy jsme se všichni museli přizpůsobit. Ale beru to tak, jak to je, a stejně jako ostatní kolegové k tomu přistupuji tak, že se maximálně snažím situaci ve společnosti nezhoršovat nějakým nezodpovědným chováním, a případně pomoci přes naši službu tam, kde můžeme. Všichni asi také vnímáme urychlení inovace. Celá odvětví se začala vyrovnávat s novou realitou a výrazný vzestup zaznamenala digitální transformace, kdy se firmy postupně přesouvají do online prostředí. Předpokládám, že tento trend bude pokračovat napříč všemi obory i v nadcházejících měsících a letech.

Koronavirus určitě vaše podnikání i manažerskou práci ovlivnil…

Minulý rok byl plný zvratů a neočekávaných výzev, se kterými jsme se museli vypořádat a přizpůsobit se všemu, co nová doba přinesla. Jako klíčová se ukázala především flexibilita týmu, která se projeví právě během krizových a vypjatých situací. Jsem proto opravdu hrdý na každého člena a otevřený přístup všech, který byl během několika posledních měsíců nutností.
Od počátku pandemie jsme se snažili zajistit bezpečnost našich uživatelů a samozřejmě co nejvíce pomoci zlepšit současnou situaci v Čes­ké republice. Stáli jsme u zrodu iniciativy #SKODAAUTOpomaha, v rámci níž jsme poskytli vozy z vlastní flotily pro neziskové a humanitární organizace, které rozvážely léky, roušky, jídlo a další potřebný materiál. Společně se nám se ŠKODA AUTO podařilo zajistit přes 200 vozů pro 89 dobročinných organizací po celé České republice. Díky iniciativě #SKODAAUTOpomaha tak dokázaly jednotlivé organizace rozvézt ochranné štíty, potraviny a více než 400 000 respirátorů a roušek, a pomoci tak celkově téměř 100 000 potřebným. Našim uživatelům jsme umožnili bezkontaktní předávání aut a zároveň jsme v Praze a Brně zřídili preventivní hygienickou stanici pro pronajímatele vozů, kteří si zde mohou svá auta bezplatně vydezinfikovat a vyčistit. Některé plánované projekty jsme museli přesunout, spoustu dalších příležitostí naopak do plánu nově zavést tak, abychom reagovali na nové situace.

Byl vzhledem k pandemii zájem o sdílení aut?

Zájem o sdílená auta byl v minulém roce skutečně obrovský, dokonce jsme dosáhli nejlepších výsledků v historii. Individuální mobilita v současné situaci nabízí nejbezpečnější způsob přepravy a řada uživatelů například dodnes využívá zapůjčených vozů pro rutinní cesty do práce místo veřejné dopravy. Zájemcům jsme zároveň nabídli také atraktivní alternativu pro vícedenní cestování a vzhledem k tomu, že loňskou dovolenou strávila většina Čechů v tuzemsku, tak se jim široký výběr aut na HoppyGo velice hodil. Lidé si půjčovali kombíky s nízkou spotřebou, obytné karavany pro kempování na divoko, kabriolety na víkendy ve dvou nebo sportovní speciály pro nevšední zážitek. Během minulého roku výrazně vzrostla i firemní poptávka, jelikož společnosti prakticky ze dne na den neměly využití pro své firemní flotily, a koncept peer-to-peer carsharingu jim tak poskytl příležitost, jak snížit provozní náklady.
Když se podíváme na výsledky, tak meziročně vzrostla poptávka o rekordních 81 %, průměrná délka zápůjčky se prodloužila na 4,2 dne a zvýšil se i počet registrovaných uživatelů, který přesáhl hranici 100 000. Díky úspěšnému roku si na své přišli také pronajímatelé, kteří si mezi sebou rozdělili přes 15 miliónů korun. V současné době u nás na platformě nabízí přes 2000 aut více než 1400 pronajímatelů a služba je dostupná prakticky po celé zemi – ve více než 240 městech, v 70 ze 76 okresů.

Jste jediná platforma na trhu, která poskytuje tzv. P2P carsharing. Jak to přesně funguje a jaké má tento koncept výhody oproti ostatním carsharingům?

Koncept peer-to-peer carsharingu umožňuje lidem půjčovat si auta mezi sebou. Na rozdíl od ostatních carsharingů do provozu nepřináší nové vozy, ale naopak efektivně využívá již vyrobené, a tím pomáhá snižovat jejich počet ve městech a emise spojené s výrobou. Zároveň lidem poskytuje maximální flexibilitu při výběru dopravního prostředku, kdy si zvolí přesně takové auto, které jim v danou situaci nejlépe vyhovuje, a platí za něj pouze ve chvíli, kdy vůz využívají – například kombík s nízkou spotřebou na delší trasy, dodávku pro stěhování, kabriolet na víkend atp. Díky HoppyGo navíc zákazník vše vyřeší jednoduše buď přes aplikaci, nebo na webu, a odpadá tak nutnost složitého papírování. Zápůjčky vozu jsou cenově velmi dostupné, v průměru je to zhruba 450 korun na den, a vždy zahrnují také havarijní pojištění, takže se pronajímatel ani uživatel nemusí ničeho bát. P2P carsharing se u nás v posledních letech velmi rychle adaptoval a dnes už je využívanou alternativou v oblasti cestování. Lidé oceňují především komfort, flexibilitu a finanční dostupnost a všechny tyto výhody koncept peer-to-peer carsharingu HoppyGo splňuje.

Naznačil jste, že zapojit se tedy mohou i podnikatelé, kteří by chtěli zapůjčit své nevyužité automobily. Co pro to musí udělat?

Postup je naprosto jednoduchý, stačí se registrovat na webu HoppyGo nebo v aplikaci a nabídnout svůj vůz k pronájmu. Pak už pronajímatel jen počká na schválení účtu, které netrvá déle než 24 hodin, a může začít vydělávat. Neplatí se žádné poplatky, na každý automobil může využít buď vlastní, nebo naše pojištění, nastaví si cenu a poté už pouze schvaluje poptané zápůjčky. Firemním zákazníkům HoppyGo nabízí i možnost využívat zapůjčené vozy pro účely jejich podnikání, k čemuž opět stačí pouhá registrace. Velkou výhodu těmto uživatelům přináší i tzv. „dynamická kapacita“, kdy zákazník za auto platí pouze v momentě, kdy jej skutečně využívá. Je možné také hledat vozidla, která mají odpočet DPH, aby pro plátce DPH byla zápůjčka ještě výhodnější.

ptal se Kateřina Šimková