Propojit tradici českého sklářství s moderním designem: být nejlepší na světě

Leon Jakimič

V názvu LASVIT jsou zakódovány hodnoty, z nichž tato společnost vzešla a jimiž se propracovala k světovému úspěchu: Láska a pokora, Akčnost a odvaha, Svoboda a zodpovědnost, Vášeň a výkon, Inovace, a v neposlední řadě Týmová práce. A právě o tom vypráví tento rozhovor s majitelem novoborské firmy Leonem Jakimičem.

Jednou z posledních a nejprestižnějších zakázek je instalace v Marrákeši. Jak se rodila a jak probíhala v době globální pandemie?

Ikonický hotel La Mamounia v Marrákeši prošel zásadní renovací od francouzských designérů Sanjit Manku a Patrick Jouin v loňském roce a od LASVITu v hotelu září dvě instalace. Ty do prostoru vnášejí moderní design a prvky tradiční arabské architektury.
První ze světelných instalací se nachází v čajovém salonku Salon de Thé. Jde o téměř šest metrů vysoký a téměř tři metry široký křišťálový lustr, zářící přímo nad fontánou. Ta je středobodem celého prostoru, inspirovaného tradičními arabskými čajovnami. Lustr sestává ze stovek skleněných kousků a svým stylem odkazuje na tradiční marockou architekturu. Inspirací bylo tzv. muqarnas, což jsou pro arabskou kulturu typické zdobené stropní klenby. Designéři ale muqarnu převrátili vzhůru nohama a dali jí moderní vzhled. Zároveň svou barvou a použitými materiály plastika do prostoru přináší pocit svěžesti a celý jej prosvětluje.

Druhá instalace ozdobila tamní italskou restauraci L’Italien, respektive prostor nad její otevřenou kuchyní. Právě díky svému umístění se tento skvost stal pro nás velkou výzvou, jelikož bylo nutné najít materiál odolávající všem vlivům přicházejícím z kuchyně. Celý projekt byl náročný nejenom z hlediska technického, ale také kvůli tomu, že vznikal uprostřed pandemie. Vše, tedy od designu přes schvalování skleněných vzorků až po instalaci, jsme realizovali a koordinovali na dálku přes video. Například světelné zkoušky a interakce světla se přes video dělají doopravdy těžko, ale zvládli jsme to. Improvizovaně jsme posílali velké množství skleněných vzorků mezi Novým Borem a Paříží a následně jsme s architekty a designéry vše přes video schvalovali. Světová logistika navíc v té době také moc nefungovala – spousta zrušených letů, odkloněných lodí apod. To vše nás zdrželo a my museli vymyslet alternativní způsob přepravy. Nakonec jsme vše do Maroka vezli individuální kamionovou dopravou a trajektem přes Gibraltar, což je pro dopravu z Česka do severní Afriky neobvyklé. Pro celý náš tým to byla velká výzva, ale také jedinečná zkušenost. Jsem na všechny velmi hrdý, že si dokázali v takových podmínkách se vším dobře poradit.

Vaše společnost nemá dlouhou historii, ale navazuje na bohatou tradici českého sklářství. Můžete přiblížit okolnosti jejího vzniku?

LASVIT jsme založili v roce 2007 s vizí propojit dlouhou tradici českého sklářství s moderním a odvážným designem, inovativními technologiemi a uměním. A tohle vše chceme předvést světu. Už od založení se držíme naší mise přinášet krásu a kus Česka klientům z celé zeměkoule, a tak inspirovat ostatní. Věříme, že pokud se člověk obklopí krásou, mění to jeho život k lepšímu.

Čím je LASVIT jedinečný?

Za těch 14 let jsme ušli velký kus cesty, ale stále chceme napříč světadíly přinášet inovativní pohled na naše instalace. Také chceme upozornit na možnou inovativnost, to dnes znamená vyvíjet se. LASVIT není pouhou sklářskou firmou, my jsme už teď sklářská a designérská firma a odlišuje nás to od konkurence tím, že propojujeme technologie a design s tradičním řemeslem, kterým je sklářství.

Naše instalace často umí měnit barvu, reagu­jí na pohyb či hudbu. Klientům produkty
LASVITu vytvářejí specifickou atmosféru a často mají jednotlivé instalace svůj vlastní jedinečný příběh. Každý náš projekt na míru je vlastně unikátní umělecké dílo. Naše produkty vytváříme na nejvyšší možné globální úrovni, za což jsme následně odměňování v zahraničních i domácích soutěžích.

V roce 2018 jsme získali na Salone del Mobile v Miláně hlavní cenu, což je něco jako designový Oscar. Klienti už vědí, co LASVIT dokáže, a vybírají si nás proto, že jim dodáme řemeslně perfektně zpracovanou zakázku, ale zároveň jedinečný design, který bude unikátní a přesně pro ně. Například mnohé hotely se snaží odlišit, chtějí být jedinečné a svébytné mohou být právě tím, že budou mít například v lobby řešení od nás. Naše instalace se pak stávají součástí identity těchto hotelů nebo jiných míst. Například naše skleněné listy ve větru v pařížském hotelu Peninsula se staly pojmem, lidé si je tam fotí, staly se symbolem tohoto místa.

Jaké ctíte hodnoty jako podnikatel a majitel úspěšné firmy?

Já osobně vyznávám hodnoty stejné jako ty, kterými se řídíme v LASVITu. Naše hodnoty vycházejí z našeho názvu, jsou tak pro všechny snadno zapamatovatelné. Firemní hodnoty LASVITu jsou: Láska a pokora, Akčnost a odvaha, Svoboda a zodpovědnost, Vášeň a výkon, Inovace, a v neposlední řadě Týmová práce. Jedním z klíčových bodů úspěchu firmy pro mě jsou právě ony a celková firemní kultura, to je alfa a omega všeho.

Co byste přál sobě, své firmě, lidem této země? A můžete k tomu přispět sám?

Sobě bych přál především štěstí, zdraví a spokojenost celé mé rodině a přátelům. To je pro mě zásadní. Čechům bych pak přál, aby byli více sebevědomější. Někdy mám pocit, že nám chybí zdravá drzost a větší mínění o nás samotných. Jsme velmi skromní, a přitom dokážeme vytvářet ty nejúžasnější věci, které neumí téměř nikdo na světě. České sklářství má několikasetletou tradici a my máme zájem na propagaci sklářského řemesla nejenom v Čes­ku, ale i v zahraničí.

LASVITu bych pak přál ještě větší úspěch na českém a mezinárodním poli, přál bych si, aby firma LASVIT naplnila svoji vizi a dokázala se jí stále držet. Založil jsem LASVIT s tím, že chceme být nejinspirativnější a nejúspěšnější skláři na světě. A já doufám, že jimi už nyní jsme. Nesmíme ale usínat na vavřínech, musíme chtít být stále lepší. Na všechny v LASVITu jsem pyšný, a jsem pyšný také na to, že můžeme propagovat české sklářství a český design. Naše sklo má pořád ve světě dobrý zvuk. Nebojíme se jít za hranice s českým produktem. Snad tím podnítíme i ostatní firmy a mladé lidi, aby se neostýchali vyrazit na světové trhy.

hodně splněných přání
popřál Pavel Kačer