Převážně o létě v Horizontu

Pavel Bednář

Jestli jste jedni z těch, kteří si dokážou udělat chvilku jen a jen pro sebe, vychutnat si čas třeba v hotelu a jeho okolí a starosti hodit za hlavu, budiž váš vztah k sobě samým pochválen. Náležíte-li k té skupině lidí, kteří se těší z každého okamžiku stráveného se svými nejbližšími a jste vyznavači dovolených v horách, určitě jste již navštívili legendární hotel Horizont v Peci pod Sněžkou. Provozuje ho společnost Regata Čechy a.s. Je proslulý pohodou, pochvalnými referencemi, skvělou, bohatou kuchyní, prvotřídní organizací všech akcí. A tak není divu, že výtečná hodnocení sbírá den co den. Úspěch však nespadl z nebe. O tom, co všechno k němu patří, se rozpovídal Pavel Bednář, obchodní a marketingový ředitel:

Bývaly doby, kdy si lidé pod vánoční stromeček nadělovali poukazy na dovolenou, a nejen k moři. Kolik voucherů jste v době nepandemické, týkajících se letní dovolené, takto prodali?

Na tuto otázku se nedá naprosto přesně odpovědět. Dárkové poukazy prodáváme stabilně po celý rok, i když je pravda, že jejich prodej se během listopadu a prosince navyšuje. Poukazy mají buď platnost na vybraný termín, nebo je jejich platnost zhruba v rozmezí jednoho roku a obdarovaný si termín zvolí sám. Z toho důvodu se nedá říci, kolik poukazů bylo zakoupeno v souvislosti s letní dovolenou, protože i čerpání je rovnoměrné během celého roku. No a každoročně prodáme zhruba 100–110 takových poukazů v průměru za několik stovek tisíc korun. Ta čísla zůstala stejná i během pandemie. Během roku 2020 se prodej dokonce zvýšil.

Ostatně – jak uvažují lidé o letních měsících a odpočinku dnes? Plánují v delším časovém úseku, nebo spíš improvizují?

Za poslední dva roky se prodej, a nejen na období letních měsíců, úplně změnil. Ubyli cizinci, u nás hlavně Němci, kteří své pobyty plánovali a závazně objednávali s velkým předstihem. Někdy i půl roku dopředua více. Nyní se velká část prodejů uskutečňuje v podstatě na poslední chvíli, což je samozřejmě dáno nejistotou spojenou s onemocněním covid-19 a restrikcemi na něj navázanými. Lidé se obávají objednat pobyt dopředu, a hlavně ví, že volných ubytovacích kapacit je k dispozici dost na to, aby se rozhodovali až těsně před termínem. Myslím, že lidé plánují ve stále stejném předstihu, jen to konečné rozhodnutí, zda na uvažovanou cestu vyrazí, odkládají na poslední chvíli.

A myslíte, že se to změní?

Věřím, že ano. Ve chvíli, kdy zmizí veškerá omezení a restrikce, přestaneme se bát opět plánovat a rezervovat si dovolenou více dopředu. Hlavně rodiny s dětmi si budou muset začít opět hlídat volnou kapacitu během jarních, letních, podzimních prázdnin apod.

Léto na horách je úchvatné a má zase jiné kouzlo než prázdniny u vody. Čím se vyznačuje to v Krkonoších? A co zde mají turisté nejraději?

Samozřejmě je to turistika, příroda, zážitky. Nejsme destinace, kam se pojedete „válet“, ale destinace, kde každý den vyrazíte ven do přírody a strávíte jej aktivně.

Potřebují hosté vašeho hotelu občas poradit, jakých vycházkových tras využít, co poznat, kam zamířit? Poskytujete takovou službu, nebo můžete pomoci vytvořit nějaký speciální program k pobytu?

Určitě, potřebují. Ale většina hostů již přijíždí díky internetu vybavena informacemi a plánem, jak svou dovolenou stráví a co vše chce vidět a zažít. Takže většinou poskytujeme v recepci informace o aktuálním provozu lanovek apod. Samozřejmě není problém i poradit s konkrétní trasou nebo její alternativou, doporučujeme, kde se po cestě občerstvit apod. Program na míru tvoříme hlavně pro klienty, kteří u nás pořádají firemní akce, kdy vlastními silami a ve spolupráci s partnery v Peci naplánujeme trasu, ať už pěší, nebo například na elektrokolech či v kombinaci s terénními koloběžkami. Výlet může být celodenní, nebo jen půldenní, spojený s prohlídkou blízkých minipivovarů, občerstvením a dalším programem.

Kdo je nejčastějším zájemcem o ubytování od května do září?

V týdnu jsou u nás na programu spíše firemní akce nebo ubytování pro skupiny, o víkendech zase převažují individuální hosté, ale nemusí to být úplně pravidlem. Máme i skupiny, které k nám o jarních a podzimních víkendech jezdí cvičit třeba jógu. Dva až tři takové víkendy pořádáme i sami. O letních prázdninách se hotel samozřejmě zaplní rodinami s dětmi.

V prvním covidovém roce jste měli v létě zcela obsazeno. A loni?

Léto 2020 bylo nejlepší letní sezónou za celou dobu více než 25 let, kdy hotel provozuje společnost Regata Čechy a.s. Loňský rok již tak silný nebyl, což si vysvětlujeme větším rozvolněním a možností více cestovat do zahraničí, kdy spousta lidí vyrazila opět k moři, nebo museli vyčerpat poukazy od cestovních kanceláří, aby jim nepropadly. Nemůžu si ale stěžovat. Obsazenost i tržby za červenec a srpen 2021 byly dobré a letní sezóna se obsazeností začíná blížit té zimní.

Jaké radovánky si hosté v Horizontu přes léto mohou užít?

Během celých prázdnin máme pro děti i dospělé připraven každý den animační program, který zajišťují profesionální vyškolení animátoři. V rámci něj mohou například děti prožít den bez rodičů spojený s výletem do okolí a hledáním pokladů, pro dospělé jsme zase jako zpestření jejich pobytu v loňském létě nabízeli možnost odpoledního koupání v pecké přehradě, kde má voda kolem 10 °C, za doprovodu a rad našeho plavčíka Ivana, který se tam pravidelně po celý rok otužuje.
Pokud počasí nepřeje, nebo se host potřebuje jen zrelaxovat po celodenní túře, je k dispozici bazén s protiproudem, vířivka a sauna, to vše již zahrnuté v ceně pokoje. V našem Sport a wellness centru jsou k dispozici kuželky, stolní tenis, Xbox, squash, ricochet, badminton… Hosté si mohou objednat masáže nebo wellness procedury, které zajišťují naši maséři, a vyzkoušet mohou i originální thajské masáže. A pokud chce někdo strávit slunný den lelkováním u vody, může využít slunnou louku před sportcentrem s možností venkovního vstupu do bazénu.
Nejen Horizont, ale celá Pec a okolí nabízí spoustu zábavy. Když je hezké počasí, jsou hosté většinou celý den venku. Využívají lanovky na Sněžku, na Hnědý vrch nebo na Portášky ve Velké Úpě, hned vedle hotelu je horská bobová dráha a dětský relax park, na druhé straně pecké přehrady pak lanové centrum. Vyhledávanými cíli, kromě Sněžky samozřejmě, je třeba i rozhledna na Hnědém vrchu, herní krajina Pecka na Portáškách, Stezka korunami stromů v Janských Lázních a další a další.

Traduje se, že jste hotel pohodový, že se tu lidé cítí jako zákazníci, kterým je věnována patřičná péče. Ani malá, ani přehnaně vstřícná, prostě tak akorát. Je těžké naučit se pečovat o hosta tímto stylem?

Myslím, že v tomto máte pravdu a potvrzují nám to i mnohá hodnocení od našich hostů, kteří odjíždějí spokojení a mají chuť se opět vrátit. Velké díky za to patří našemu personálu, který se o hosty stará a atmosféru celého hotelu vytváří. Bez nich by to prostě takové nebylo a je to v současné době to nejcennější, co firma má. Spousta našich zaměstnanců v hotelu pracuje více než deset let a jsou to lidé, kteří mají své povolání rádi a berou je již spíše jako poslání. A pokud přijde do týmu někdo nový, tak se na něj samozřejmě tento duch přenáší. Je to dlouhodobý proces, ale vyplácí se. Ještě jako šéf provozu jsem studentům na praxi, ale i svým podřízeným, říkal, že k hostovi musíme přistupovat jako k vlastní babičce, která k nám přijela na návštěvu. Také ji vždy pozdravíme, srdečně přivítáme, staráme se o ni a uděláme pro ni vše, co jí na očích vidíme! Hosté to určitě vždy ocení. Člověk se má chovat přirozeně a vždy tak, aby se za sebe nemusel stydět.

Také se říká, že sláva hotelu roste s tím, jak se tam vaří. Když osazenstvu chutná, vrátí se. Jaké procento z ubytovaných tvoří věrná klientela?

To procento souvisí hlavně s předchozí otázkou. Je to kolem 30 % hostů. Někteří jezdí jednou za rok v konkrétním termínu, někteří třeba i čtyřikrát pětkrát do roka na kratší pobyty. Velice si toho vážíme, ale zároveň je to pro nás velký závazek. Tedy nepolevit. Kuchyně k tomu samozřejmě přispívá též velkou měrou. Snídaně jsou základ dne, a myslím, že mohu odpovědně říci, že ty naše jsou jedny z nejbohatších v Krkonoších, možná i dále. Hosté si samozřejmě chválí i bufetové večeře a také á la carte kuchyni. Vše je poctivé, čerstvé, žádné polotovary ani náhražky, a pokud možno z lokálních surovin. Například u firemních akcí je, nejen z našeho pohledu, dobrá kuchyně jednou z nejdůležitějších částí zážitku. V pokoji stráví účastníci celkem málo času, školicí prostory si nikdo příliš nepamatuje, ale jestli se dobře najedl a chutnalo mu, to si pamatuje každý. Z firemních akcí se nám rekrutuje velká část individuální klientely, kdy účastníci, pokud jsou spokojeni, přijedou potom s rodinou nebo kamarády.

Určitě chystáte právě na léto další pobídky k tomu, aby u vás byli návštěvníci spokojeni. Můžete už prozradit? A pokud jde o jídelníček? Nač se mohou gurmáni těšit?

Na pobídkách pracujeme neustále. Nedávno jsme vyměnili všechny matrace v postelích za nové s výškou 33 cm, aby se našim hostům spalo jako v bavlnce. Dveře do pokojů jsou osazeny novými čipovými zámky, takže již žádné vymazané magnetické karty. V nabídce máme několik tematických pobytových balíčků, ve kterých najdou hosté nakombinované různé služby. S animátory řešíme i některé novinky do animačního programu pro děti. Ty se mohou také těšit na dětské hřiště s herními prvky vedle letní terasy.
Co se týká kuchyně, obměňujeme jídelní lístek dvakrát do roka a každý měsíc jej doplňujeme o nějaká tematická jídla vztahující se k dané sezóně, takže přes léto se návštěvníci budou moci určitě těšit na ovocné knedlíčky s jahodami, meruňkami či borůvkami nebo na speciality z hub z okolních lesů, jež pro nás sbírá jeden z našich zaměstnanců, jenž má status certifikovaného sběrače.

Oblíbené jsou u vás firemní akce spojené s relaxačními aktivitami. Nabízíte firmám určité možnosti také právě na květen, červen, červenec a srpen? Třeba pět dní, dopoledne školení, odpoledne výlet na kole, bazén, večer grilovačka…

Snad kromě února, kdy jsou jarní prázdniny a hotel za normálních okolností praská ve švech, umíme pro firmy připravit program v každém měsíci. Samozřejmě nejvíce možností je právě od května do října. Firemní pobyty jsou však spíše kratší, jednu až dvě noci. V červenci a srpnu je však poptávka menší, kvůli dovoleným ve firmách. Tyto měsíce, hlavně začátek nebo konec prázdnin, jsou však ideální například pro firemní family days, kdy k nám přijedou zaměstnanci spolu s rodinami a ve spolupráci s firmou pro ně zajišťujeme i různé aktivity mimo hotel.
Jak jsem již říkal výše, spolupracujeme s partnery v Peci a okolí, jako jsou SkiResort, Lanová dráha Sněžka, Stezka korunami stromů a další. Spolu s nimi připravujeme vždy program dle časových možností, ale i podle zdatnosti účastníků firemní akce. Oblíbeným celodenním programem je třeba naše Sněžka tour, kdy zdoláme s účastníky Sněžku, odtud vyrazíme na Luční boudu, kde je připravena prohlídka boudy a místního pivovaru, včetně ochutnávky a občerstvení, přes Výrovku pokračujeme na Richtrovky a odtud je možné sjet na terénních koloběžkách zpět k hotelu. Jako odpolední program pro menší skupiny je zase skvělý výlet na elektrokolech z Pece přes Lví důl s nádhernými výhledy až na Pomezní boudy, zde občerstvení a prohlídka pivovaru Trautenberk, a přes Spálený mlýn a Velkou Úpu zpět do Pece. Díky elektrokolům zvládne tuto trasu v podstatě každý. Bazén, sauna, vířivka, případně využití sportovišť a dobrá večeře s grilováním na letní terase je už jen třešnička na dortu celého dne.
Náš přístup k firemní klientele je velmi podobný jako k té individuální. Od prvotní komunikace až po realizaci a fakturaci se o ně stará kolegyně, je to její primární náplní práce. Naším velkým plus pro klienta je to, že nemusí komunikovat s několika partnery, řešit několik faktur za různé služby, ale my domluvené služby garantujeme, i ty mimo hotel, hlídáme kvalitu, řešíme různé požadavky na místě, a poté vystavíme jednu celkovou fakturu, ve které vyúčtujeme také služby nakoupené u partnerů.

za rozhovor poděkovala Eva Brixi