Trendem roku jsou odložené platby

Digitalizace a technologické inovace umožňují použití nástrojů, které si oblíbili nejen mladí uživatelé s digitální DNA. Čím dál více lidí je využívá při placení a v letošním roce podle všeho zažijeme růst zájmu o odložené platby, tzv. BNPL (buy now, pay later). Česko tak bude následovat trend patrný již nyní zejména v USA a severských i západních zemích Evropy.
Jedná se v podstatě krátkodobé půjčky, které umožňují zákazníkům pořídit si produkty a zaplatit za ně později nebo si náklad rozložit v čase. Podporuje je u nás třeba Alza nebo Mall, ale přicházejí stále další. V ČR tuto službu nabízejí například Twisto, Klarna či Skip Pay.

„Popularita odložených plateb roste. Podle nedávné celosvětové studie Global Payments Report, budou tyto a další služby podobného typu během příštích pěti let nejrychleji globálně rostoucí platební metodou při online nakupování,“ říká Zuzana Stehlíková, manažerka Royal Digital a specialistka na fintech společnosti IC Group.
Růst zájmu o BNPL platby jde ruku v ruce s růstem e-commerce a online tržišť. „Uživatelé nevidí hodnotu v kreditních kartách, ale v real time vypořádání transakce a provedení pomocí aplikace,“ říká Karel Kotoun, senior manažer finančních služeb Accenture ČR a dodává: „Data ukazují, že je používají hlavně mladí lidé, což je dáno především demografickou skupinou, která nakupuje online.“

A jak to funguje? Po objednání při online nákupu při placení zákazník nevolí platbu kartou, ale některou ze služeb nabízejících právě odloženou platbu. Ta si zkontroluje u úvěrové referenční agentury schopnost splácet požadovanou částku. Když je odložená platba schválena, zboží e-shop zákazníkovi odešle.

Nově se například e-shop Trenýrkárna.cz spojil s fintechem Skip Pay a nabízejí zákazníkům službu odložené platby. „Díky naší nové spolupráci můžeme zákazníkům nabídnout možnost zaplatit za nákup až ve chvíli, kdy jsou stoprocentně spokojení. Pro bourání alespoň části nákupních bariér to dělá opravdu hodně. Stále ještě máme skupiny zákazníků, pro které je nákup spodního prádla online úplnou novinkou,“ říká Ruslan Skopal, CEO a spolumajitel obchodu Trenýrkárna.cz.

Aktuálním trendem pak je poskytování služby jako „BNPL as a service“. Ta spočívá v plné integraci BNPL služeb přímo do platebního systému e-shopu nebo do platební brány. Zákazník si díky tomu může odložit platbu nebo ji rozložit přímo v košíku e-shopu, a to zpravidla bez registrace a nutnosti opouštět e-shop.

Mezi hlavní důvody růstu popularity BNPL patří možnost nabídky na míru, které může služba poskytovat každému zákazníkovi na základě jeho historie a předvídání potřeb. Výhodou pro zákazníka je také rychlost celého procesu, žádné poplatky či úroky, pokud zákazník provede platby včas, větší flexibilita plánování nákupů a financí a neovlivní úvěrový rating zákazníka.

Aktuální budoucnost služby je ovlivněna v neposlední řadě potřebou lidí častěji optimalizovat své toky financí a odložení platby za důležitý nákup se jim nyní často velmi hodí. Pokud se tato potřeba spojí s rostoucím trendem online nákupů. „Tím, jak dále porostou online prodeje, očekáváme i další růst segmentu BNPL. Zejména v dnešní na finanční stabilitu náročné době,“ uzavírá Karel Kotoun z Accenture.

(tz)