Po Barceloně i Zadaru na českém kole

Na sdílených kolech nextbike lidé brázdí ulice více než 30 českých a přes 300 evropských měst. Kola, která společnost používá, jsou přitom vyrobena v České republice. Kolébkou nextbike je německé Lipsko, dnes už ale sdílená kola této značky nalezneme ve 20 státech včetně Švédska, Velké Británie nebo Španělska. Všude si je lze zapůjčit pomocí stejné mobilní aplikace během dvou sekund, a tak sdílená kola představují ideální dopravní prostředek na dovolené.

„Nextbike je největší česká bikesharingová platforma, která v tuzemsku funguje zcela nezávisle na centrále, nicméně půjčování kol probíhá mezinárodně ve všech zemích, kde nextbike působí, přes jedinou aplikaci. Na sdíleném kole se tak lze stejně snadno projet v Itálii nebo třeba v Polsku, což je praktické při cestování. Pokud lidé chtějí poznat město zblízka a v klidu, představuje kolo ideální dopravní prostředek. Navíc díky bikesharingu odpadá nutnost brát si vlastní kolo s sebou, nebo navštěvovat v destinaci půjčovny. Systém nextbike je k dispozici ve spoustě evropských prázdninových destinacích,“ popisuje šéf a spoluzakladatel českého nextbiku Lukáš Luňák.

Bikesharingová platforma byla založena v Lipsku, které je nenápadným cyklistickým rájem, v roce 2004. Do Česka nextbike dostali v roce 2018 bývalí profesionální hokejisté Lukáš Luňák a Tomáš Karpov. Napříč Evropou sdílená kola nextbike využívají miliony lidí ve stovkách měst. Lokální týmy nextbiku vždy hledají společně s radnicemi jednotlivých měst řešení, která budou vyhovovat individuálním potřebám obyvatel daného města a jeho infrastruktuře.

„Naše cíle nejsou o nic menší než kompletní transformace městské mobility na globální úrovni. Společně se svými partnery zpřístupňujeme bikesharing lidem po celé planetě. Jen za rok 2021 naše společnost celosvětově zaznamenala přes 24 milionů jízd, které dohromady ušetřily 13 800 tun oxidu uhličitého. Kdybychom to vyjádřili finančně, tak každý kilometr ujetý na kole pro světovou ekonomiku představuje přínos 18 centů, zatímco kilometr ujetý autem nás 11 centů stojí,“ uvedl CEO německého nextbike Sebastian Popp.

Nextbike roste ve všech zemích, kde je aktivní. U nás během loňského roku zaznamenal nárůst o 150 procent. V některých částech Vídně pak zájem o bikesharing meziročně vzrostl až o 76 procent, a tak firma řeší nutné výrazné navyšování počtu stanic i strojů.

„Kola nextbiku se již mnoho let vyrábí v České republice a stejně tak zdejší uživatelé mohou využívat služby nextbike po celé Evropě. V současnosti máme v tuzemsku přes 7000 strojů a nextbike v Česku registruje přes 320 tisíc uživatelů s cílem letos tento počet navýšit na 400 tisíc,“ uvádí Lukáš Luňák.

Aby zdejší obyvatele motivovali jezdit častěji, pořádají čeští nextbikeři v červnu výzvu, která umožňuje právě cestování napříč Evropou. „Do výzvy se může zapojit každý. Ti, kdo pojedou poprvé, budou ve slosování soutěžit o víkend pro dva v Lipsku, městě s obrovským množstvím cyklotras. Pokud nám účastníci výzvy pošlou fotku, jak se projíždí na nextbike společně, zapojí se do losování o víkend pro dva ve Varšavě, a ty, co budou mít na kontě během června dvacet a více výpůjček, odměníme možností strávit víkend ve Vídni. Věříme že, v sedle sdíleného kola se jim podaří doopravdy zažít město,“ uzavírá Dan Rambousek, marketingový ředitel nextbike Czech Republic.

(tz)