Automobilky zažehnaly čipovou krizi, dříve nedostatkové vozy jsou zpět

Skladové vody jsou zpět, automobilový průmysl se vyrovnává s důsledky krizových let.Nedostatek čipů byl v poslední době jednoznačně nejpalčivějším problémem všech evropských automobilek. Doslova ochromil automobilový business. Ovšem nebyla to jediná komplikace, které museli výrobci aut čelit. Následkem nestability vzniklé za covidu brzdily výrobu i výpadky v dodávkách různých komponentů a surovin.

S válkou na Ukrajině se přidal i nedostatek řidičů kamionů a přiostřily se logistické problémy. Automobilový průmysl prošel jednou z nejnáročnějších etap v historii, což klienti pocítili raketovým růstem cen aut a náhradních dílů i nekonečnými dodacími lhůtami.

Nicméně zdá se, že zlé časy pominuly a vše se vrací do normálu. To potvrzuje i ředitel značky Peugeot v ČR, Marco Venturini: „V oblasti dodávek vozů došlo k výraznému zlepšení. Při objednání do výroby jsme se u většiny modelů vrátili ke standardním 3-4 měsícům. Co se týče vozidel na skladě, těch máme opět dostatek. Dokonce zvažujeme i tradiční akční nabídku 7 dní Peugeot, a to jak na skladové vozy, tak i na objednávky do výroby.“

Další dobrou zprávou je to, že se vrací modely, které dočasně musely být z oficiální nabídky vyřazeny. Příkladem je Peugeot Rifter s homologací N1. Ten před několika měsíci zcela zmizel z ceníků. Nedostatečná výrobní kapacita totiž neumožňovala přijímat nové objednávky. Od září je ale oblíbený Rifter s benzínovým či dieselovým motorem znovu v prodeji, navíc doplněný o praktickou prodlouženou variantu Long. Tu pořídíte za výhodných 630 000 Kč vč. DPH, standardní kratší verzi pak za 595 000 Kč. Na výběr jsou tři úrovně výbavy včetně luxusní GT zahrnující celou řadu bezpečnostních a komfortních doplňků.

A jak se automobilky z čipové krize poučily? Některé hodně. Například skupina Stellantis navázala klíčová partnerství s výrobci čipů a vytvořila velmi efektivní strategii, jak podobným výpadkům v budoucnu předcházet.

***