Z lásky k Česku, z lásky k regionům aneb jak se v Česku rodí regionální dodavatelé

„Láska k jídlu může být tak velká, že začnete přemýšlet, jak ji spojit s podnikáním,“ uvádí zakladatel malé rodinné Farmy Živina Martin Kudera. „Chtěli jsme produkovat hlavně zdravé potraviny v naší krajině a navázat tak na dlouholetou tradici rostlinné produkce a chovu dobytka,“ doplňuje ho Ladislav Kováč z Ekofarmy Javorník. „První pivo jsme uvařili v garáži. Bylo tak výborné, že jsme věřili v jeho úspěch,“ vysvětluje sládek Martin Matuška. Tři regionální dodavatelé, které pojí jedno – věřili svému produktu, do něhož vložili veškerou lásku a péči. A vyplatilo se, dnes jsou jejich produkty dostupné i ve vybraných prodejnách řetězce Kaufland. Jak se v Česku rodí malé farmy či včelařství nebo uzenářství? Co stojí za jejich úspěchem a jak vlastně začínali?

Šikovné české ručičky
Maso, pivo, med, brambůrky, bio produkty či netypické kimchi a kari pasty. Vyzpovídali jsme české regionální dodavatele z nejrůznějších koutů republiky, kteří se svým podnikáním v oblasti food produkce začínali od píky. Začátky všech šesti oslovených regionálních producentů byly těžké, ale láska k jídlu či samotnému řemeslu je poháněla dál. Jejich podnikání povětšinou začínala v provizorních prostorách a k nastartování byznysu vedla často náhoda. „Na začátku jsme prodávali zeleninu a brambory. Konkrétně odrůda Belena byla mezi zákazníky velmi oblíbená. Přemýšleli jsme, jak s těmito oblíbenými bramborami pracovat, a tak vznikl nápad na přípravu slané pochoutky ve formě brambůrků,“ vysvětluje zakladatel firmy Farmářské brambůrky Pavel Hradil své začátky. Podobně to bylo i v případě rodinného včelařství Med od Nojmíků. Ke startu podnikání inspirovala zakladatele Pavla Neumaiera spotřeba medu jeho rodiny, a tak to, podle svých slov, zkrátka zkusil. Martin Kudera z Farmy Živina zase v době pandemie COVID-19 připravil pro své kamarády kimchi – salát z fermentované zeleniny. „Zpětná vazba byla nad očekávaní pozitivní, proto jsme se s manželkou rozhodli, že naše Kimchi nabídneme i cizím lidem,“ vzpomíná. Všichni se shodují na tom, že začít se může kdykoli a kdekoli. Stačí nadšení, víra ve svůj produkt a hlavně poctivost. Ta totiž dostala výrobky těchto regionálních dodavatelů až na pulty řetězce Kaufland.

Jak regionální dodavatelé přibližují své produkty zákazníkům?
„Za poslední léta vnímáme rostoucí poptávku napříč celým sortimentem, lidé se zajímají o kvalitu a původ potravin, které kupují,“ vysvětluje Ladislav Kováč z Ekofarmy Javorník. „Lidi zajímá také složení a nutriční hodnota,“ potvrzuje Martin Kudera z Farmy Živina. I to je důvod, proč se velikán mezi retaily – řetězec Kaufland, rozhodl regionální producenty podpořit. V rámci své strategie trvale udržitelného sortimentu přináší na pulty regionální produkty, které jsou dostupné v rámci daného regionu. Všichni oslovení regionální dodavatelé se shodují, že jim spolupráce s Kauflandem pomáhá přiblížit jejich produkty koncovým spotřebitelům. „Jsem přesvědčen o tom, že je Kaufland našemu typickému zákazníkovi, pro kterého je stěžejní čerstvost a kvalita, velmi blízký. Proto mi tato spolupráce dává velký smysl,“ potvrzuje generální ředitel společnosti MASO UZENINY PÍSEK Jaromír Šafařík. „Díky Kauflandu se naše pivo dostane i k lidem, kteří se o minipivovary vůbec nezajímají, ale rádi třeba ochutnají něco nového,” vysvětluje benefity spolupráce s retailerem sládek Matuška.

Nejoblíbenější regionální produkt? U Čechů vítězí klasika
Žádný řetězec by však nezalistoval produkty, o které by nebyl potenciální zájem. „Preference Čechů se mění. Rostoucí trend v poptávce po regionálních produktech je citelný. Navíc nám podpora malých dodavatelů dělá radost,“ vysvětluje strategii Kauflandu tisková mluvčí Renata Maierl. Oslovení regionální dodavatelé se shodují, že mezi Čechy začíná hrát prim kvalita a mnozí z nás ji upřednostňují před kvantitou. „Rostoucí trend zaznamenáváme napříč celým sortimentem. V posledních měsících lidé nejvíce kupují bio tvaroh a bio sýr s bílou plísní,“ potvrzuje pan Kováč z Ekofarmy Javorník.

I u regionální a farmářské produkce však vítězí klasika. „V nabídce máme 19 druhů ochucených medů, mezi kterými jsou nějací favoriti, ale nejprodávanější je klasický Med květový smíšený,“ vysvětluje včelař Pavel Neumaier. Podobnou zkušenost potvrzuje Jaromír Šafařík, ze společnosti MASO UZENINY PÍSEK: „I přesto, že se nám daří, snažíme se našim spotřebitelům, a to i těm potenciálním, nabízet každoročně něco nového. Avšak zůstáváme věrni masu, jako tradiční výrobci se nechceme vydat cestou bezmasých uzenin.“ U slaných snacků v podobě brambůrků vede klasická solená varianta. „Občas se nám stane, že zákazníci přijdou s dotazy a prosbami o zahájení výroby další příchutě. Pokusili jsme se tedy vyjít vstříc poptávce a zrealizovali jsme rozsáhlý průzkum. Ptali jsme se Čechů, jakou příchuť bychom měli začít vyrábět, ale z ankety nevyšel jednoznačný vítěz,“ říká Pavel Hradil s tím, že prozatím tedy poptávku po brambůrkách dokážou pokrýt tři příchutě – solené, hořčicové a česnekové.

Suma sumárum poptávka po regionálních produktech je v Česku na vzestupu, ale chuťové pohárky Čechů zůstávají i u bio či farmářských produktů nakloněné spíše ověřené klasice.

(tz)